Anonym (Moralgubben) skrev 2017-12-24 00:15:14 följande:
Ja du Micke. Jag har följt den här tråden från det att den började. Jag och många med mig har reagerat starkt. Ibland med ilska andra gånger med skam men också med förvåning. För det verkar som att vi andra är mer involverade i dig än du själv.
Vi reagerar på att någon medioker terapeut ger fullständigt oproffsiga råd, hur din fru utan skam åker iväg med sin älskare. Hur hon utnyttjar dig praktiskt med olika byggen. Men inte du. Du är mer bekymrad om ifall bilden du ger av henne är för hård. Du gör det hon vill du skall göra som något tjänstefolk. Du låter henne ta över villan men först gör du klart allting så att hon och hennes älskare kan njuta av det.
Ibland har jag funderat över ifall det är orsaken till att hon övergav dig. Hon får inget motstånd. Du vikter bara undan. När till och med dina barn kan behandla dig respektlöst så behöver du fundera över varför det blir så här.
Jag ser att du har ett väldigt starkt flyktbeteende när det gäller känslor. För du verkar ju vara en bra affärsman. Du säger att du älskar henne. Men har du någon sin klivit fram och låtit henne förstå att hon sårar dig och att du inte tar mer skit? Tagit avgörande konflikter med henne? Tror inte det för du verkar vara rädd för konsekvenserna. Och det kan jag förstå. För det är jobbigt med starka konflikter. Men nödvändigt. Annars blir ditt liv bara en flykt. Men du blir lite barnslig när du säger att du inte behöver nära känslomässiga relationer. Vi behöver alla det. Det kalls för påfyllning och positiv förstärkning. Och det är de som gör att man kan fortsätta leva ett någorlunda bra liv. Så mitt råd till dig är att släpp henne.Hon är inte bra för dig. Men du behöver resa på dig och visa dina barn att du är en människa som det går att ha respekt för och som vågar leva livet fullt ut.
Du kan göra det med en bra terapeut som kan sin sak och som är respektfull.
Jag känner att jag behöver ge dig ett utvecklat svar på ditt inlägg. Även om jag är rädd att jag blir rätt kortfattad. Du har rätt att jag inte är speciellt (inget alls) involverad I mig själv. Jag är fullständigt ointresserad av mig själv och att gräva I mitt själsliv. Många här har ofta påpekat att jag förintar mig och att jag förminskar mig själv. Och det stammer säkert. Jag har nog alltid gjort så. Så länge jag kan minnas. Skulle jag se någon anledning till det så skulle jag nog också kunna hitta orsaken till det också. Varför och när jag började tänka som jag gör. Men jag ser ingen anledning till det. Jag har väl alltid haft ett mått av självförakt eller nåt. Det är en del av mig och "mitt DNA" idag. Jag finner istället mening I att göra något för någon annan. Och jag gör det inte för att bli bekräftad eller för att få något tillbaka. Det är faktiskt så att jag ibland har dragit mig för, t.o.m undvikit, att göra saker för några personer därför att jag har anat att dom kommer att känna sig tvingade eller manade att belöna mig eller tacka mig. Och det kan jag inte stå ut med. Visst kan jag inse att för de flesta personer är någon som jag alltför komplex och svår att leva med. Antagligen är det därför mitt äktenskap sprack. Men sådant är mitt liv.
Jag ser egentligen inte det som om jag flyr eller undviker konflikter I sig. Jag tampas ofta med konflikter av olika slag. Speciellt inom ramen för mitt företag. Även privat har jag tampats med konflikter. Men varför gå I konflikt om något som inte intresserar en? För något som du själv inte tror på? Jag gör inte det I alla fall.
Det liv jag lever bedöms säkert och bevisligen som "inte bra nog" av er. I alla fall så uttrycker ni er så. Och jag kan även leva med den vetskapen. Respekt är något som man förtjänar. Inte något som man efterfrågar eller kräver. Antingen får man det eller så får man inte det. Och det får man heltenkelt acceptera. I alla fall jag lever så.