Q tankar skrev 2014-10-16 19:31:33 följande:
Till TS
Om du skulle möta en man i din situation och han skulle be dig om råd - vilket/vilka råd skulle du ge? Finns det val som du ångrar, finns det insikter som du gjort - helt enkelt vad tycker du att vi kan lära oss av den situation du beskriver?
Väldigt svår fråga och jag kan nog inte ge något kort och konkret svar på den. Det beror på en massa detaljer helt enkelt.
Om det är en man som vill ha sex och har kvar den driften så är ju läget ett helt annat än mitt. Jag antar att jag skulle resonera som de flesta har gjort i den här tråden avseende mig. Att försöka hitta tillbaka. Att nå en överenskommelse om att få lov att ha sex utanför förhållandet. Att bryta upp.
Men återigen...varje situation är unik
Betr ev ånger och insikter...
Hur otroligt det än låter så kan jag inte komma på något som jag ångrar. Visst...jag ångrar säkert nåt jag sagt eller gjort någon gång. Inte så att det har varit avgörande på något sätt. Men visst jag har ibland också sagt ogenomtänkta saker i affekt. Men när det gäller hur vårt liv har utvecklats, vägen dit, och det jag har gjort så har jag svårt att se att jag kan ångra något. Jag har ju försökt få henne sexuellt intresserad av mig genom åren. Men gått bet. Jag har visat tolerans och förståelse för hennes transformation nu med målsättningen att hitta ett nytt sätt att leva ihop - och det har ju så här långt varit framgångsrikt. Jag skulle ev kunna hitta något bakåt i tiden där jag kunde ha försökt mer (?), annorlunda (?), hårdare/mildare (?) osv..men jag vet inte. Och det är onödigt att hålla på och älta.
Min insikt är att du kan inte fullt ut kontrollera den väg ditt liv kommer att ta. Du kan försöka påverka i viss utsträckning men aldrig kontrollera. Du får då välja om du skall följa vägen när den plötsligt svänger åt vänster eller höger...eller om du fortsätter rakt efter din inre karta och kompass.....rakt ut i skogen med uppfattningen om att det finns en väg därinne någonstans. Vi har alla med oss en uppfattning om hur kartan skall se ut. Jag hade det och min omgivning (ni..med all tydlighet) har det. Sen när den verkliga terrängen visar sig deviera från den här kartan så vill de flesta fortfarande hålla kvar vid sin karta och hitta en terräng som överensstämmer med den. Jag pratar i metaforer, så ni får ha överseende, men insikten handlar om anpassning.
Det är ju bekvämt att gripa efter kända citat för att styrka sin tes och Charles Darwin är ofta citerad. Låt mig därför också citera honom.
"It is not the strongest or the most intelligent who will survive, but those who can best manage change".
Jag inser ju omgående att citatet även kan vändas emot mig. Nevertheless.....