• Anonym (Pi)

Kläder varannan helg

Har för mig att detta varit på tapeten förut men sökfunktionen fungerar inte för mig. Hur är det med kläder när barnen är hos den andra föräldern varannan helg ? Ska boendeföräldern skicka med det eller förväntas det att umgängesföräldern ska ha eget ombyte ?

• Svar på tråden Kläder varannan helg
  • Anonym
    Anonym (Pi) skrev 2013-01-20 15:08:29 följande:
    Har för mig att detta varit på tapeten förut men sökfunktionen fungerar inte för mig. Hur är det med kläder när barnen är hos den andra föräldern varannan helg ? Ska boendeföräldern skicka med det eller förväntas det att umgängesföräldern ska ha eget ombyte ?

Varannan helg,,då betalar du underhåll till henne samt hon får barnbidraget ?

Om så är ska hon skicka med det som behövs när barnet är hos dig...
    Visst kan ungänges f ha kläder också ,,, men det är boende f som har yttersta ansvaret,  
  • Bibbidi

Tycker umgängesföräldern ska ha tillräckligt med kläder hos sig.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • sextiotalist

Vems kläder, barnets eller förälderns?
    Jag fattar inte vaför barnet inte får ha med sig sina egna kläder  

• vampyria2

Vi har vv och skickar med kläder, är ju självklart att det är det bästa för barnet.
    Det har redan två olika hem med olika regler m.m att dessutom behöva ha andra kläder känns tusan som att det är som att göra barnet till två helt olika personer och jag tror att kläderna kan ge en liten trygghetskänsla.'

Sen är det väl så att det är barnets kläder inte föräldrarnas, därför ska de vara där barnet är. 

• Anonym (Hmm?)
    vampyria2 skrev 2013-01-20 16:33:39 följande:
    göra barnet till två helt olika personer och jag tror att kläderna kan ge en liten trygghetskänsla.'
    Hmm...tryggheten finns väl i relationen till föräldrarna? Eller menar du att om min son har olika kläder olika veckor så blir han otrygg och känner sig som två olika individer. Tror att det är minst lika bra för barn att ha kläder i båda hemmen isället för att ha en resväska med sig varje överlämning .

Naturligtvis om det finns nån favorittröja som barnet vill ha varje dag vecka efter vecka så kan jag förstå, men då är det väl mer som en nalle typ? Men naturligtvis är kläderna barnets och vid vh är det väl smartast att skicka med kläder. Förutsatt att man får tillbaka dem vill säga. 
  • Anonym

Både och. Självklart ska barnet få ta med sig sina kläder, precis som de gör när de besöker andra människor. Men det är ju fint om uf också har lite ombyten för barnet i sitt hem.

• vampyria2
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 17:42:34 följande:
    Hmm...tryggheten finns väl i relationen till föräldrarna? Eller menar du att om min son har olika kläder olika veckor så blir han otrygg och känner sig som två olika individer. Tror att det är minst lika bra för barn att ha kläder i båda hemmen isället för att ha en resväska med sig varje överlämning .

Naturligtvis om det finns nån favorittröja som barnet vill ha varje dag vecka efter vecka så kan jag förstå, men då är det väl mer som en nalle typ? Men naturligtvis är kläderna barnets och vid vh är det väl smartast att skicka med kläder. Förutsatt att man får tillbaka dem vill säga. 
    Det finns faktiskt studier i detta ämne som jag läste när jag gick på gymnasiet och de visade att barn som fick ha samma kläder hos sina föräldrar faktiskt kände sig tryggare och kunde vara sig själva i större utrsträknin, så det är viktigare än vad vi tror

Det stod om just att det är så mycket som ändå är så anorlunda att det är viktigt att man försöker ha det man kan så likt hos båda föräldrarna, det skapade tryggare barn och i mina öron så låter det inte så konstigt faktiskt
  • Anonym
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 17:42:34 följande:

Skulle du vilja vara tvingad att ha två olika garderober olika veckor? Jag gillar mina kläder och vill själv bestämma när jag ska ha dem på mig...
  • Anonym

jag skickar med kläder. om du får underhåll och bb så ska du stå för det. men vill uf ha egna kläder så är det upp till denne men det är du som ska stå för att det finns saker till umgänget

Svar på tråden Kläder varannan helg