Forskningen kring vad som är bäst vid växelvist boende sker i rasande fart. Det har ju trots allt inte varit vanligt förrens de senasete åren. Förr trodde man t ex att det bara kunde finnas en anknytningsperson och att barnet inte kunde vara ifrån den föräldern före tre års ålder.
vampyria2 skrev 2013-01-20 17:46:21 följande:
Det finns faktiskt studier i detta ämne som jag läste när jag gick på gymnasiet och de visade att barn som fick ha samma kläder hos sina föräldrar faktiskt kände sig tryggare och kunde vara sig själva i större utrsträknin, så det är viktigare än vad vi tror
Det stod om just att det är så mycket som ändå är så anorlunda att det är viktigt att man försöker ha det man kan så likt hos båda föräldrarna, det skapade tryggare barn och i mina öron så låter det inte så konstigt faktiskt
Visst kan det som sagt finnas favoritkläder och större barn kan planera vad de vill ha med sig. Men för små barn är det nog mer en icke-fråga. Om man nu inte har ett extra modemedvetet eller självständigt barn. Gör det som är bäst för barnet helt enkelt men att påstå att barnet känner sig som olika individer eller blir otryggt för att det har en blå tröja ena veckan och en röd nästa är att ta i.
För trovärdighet skulle jag nog vilja se en sådan studie. Hitta inget när jag googlade, bara att man rekommenderar två uppsättningar för att undvika konflikter (i de fall det är en risk)eller om något råkar bli kvar i andra hemmet.