• Anonym (Pi)

Kläder varannan helg

Har för mig att detta varit på tapeten förut men sökfunktionen fungerar inte för mig. Hur är det med kläder när barnen är hos den andra föräldern varannan helg ? Ska boendeföräldern skicka med det eller förväntas det att umgängesföräldern ska ha eget ombyte ?

• Svar på tråden Kläder varannan helg
  • Anonym (Pi)

Finns det några "regler" om hur det ska vara ? Vad händer om kläder inte skickas med t.ex ?

• Anonym (Pi)
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 19:41:23 följande:
    Behöver jag inte så skulle jag inte lägga energi på detta.

Som ug skulle jag köpa egna kläder om det blir tjafs, och är ekonomin skral så köper man begagnat. Det är inget fel på Myrornas eller Stadsmissionens barnkläder, mina barn har ofta begagnat eller ärvt. Tonåringar lär ju ha mer att säga till om. Lite svårt för bf att säga att favoritjeansen inte får tas med.

Är jag bf gör jag samma. Skickar med kläder till en början. Blir det tjafs köper jag något helt och rent men beganat och meddelar att barnan inte får något extra med sig förrens det som 'försvunnit' vid tidigare umgänge kommer tillrätta.

Som dr Phil brukar säga -Fundera på om du vill ha rätt elller om du vill va lycklig     

Jag vill inget annat än vara lycklig men jag kan inte vara lycklig när jag hela tiden får höra att jag skall anmälas för umgängessabotage. Kan inte vara lycklig när barnen är oroliga över att jag skall anmälas osv...
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 19:54:03 följande:
    En sak är den förälder som j-las (har egen erfarenhet) men en del är även hur man tillåter dem att påverka en och ens egen lycka.

Du är bf? Så skicka med kläderna då?.Kommer de inte tillbaka så maila vad som saknas och upplys om att du inte har råd att bli av med fler kläder och därför inte kan skicka med ombyte längre. Hotar uf att anmäla? Så säg att han är fri att göra det. Kommunicera i mail (enbart) så finns det svart på vitt vad som sagts.

Jag har alltid skickat med kläder förutom denna helg eftersom han sade att han inte skulle ha dom på ett tag. Han hämtade dock barnen ändå och hade enligt det största barnet blivit tokig på mig. Han berättade för barnen att han skulle prata med soc och den äldsta var jätteorolig över att hon inte skulle få träffa mig mer. Han gnäller över kläderna också, att dom är för små, han säger till barnen att dom har fula kläder och att dom måste vara hemma hela helgen pga det. Nu tycker han att han har byggt upp så mycket att han kn anmäla mig. All kontakt sköts via sms då jag inte vill prata med honom pga saker han kallar mig, nu vägrar han dock ha någon som helst kontakt med mig, skriver jag till honom så får jag till svar "sluta skriv till mig för i helvete din fula vidriga äckliga apa"
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 20:17:52 följande:

Då finns det sms på att han inte skulle hämta men hämtade ändå, inte ditt ansvar alltså = slå dövörat till. Bara att visa det för soc om de ens bryr sig vilket jag betvivlar. SKRIVER han att kläderna är för små och fula så svara i SKRIFT att han då får köpa efter egen smak och att det är samma kläder barnen har i förskola/skola och att de inte anmält dig än. Och SKRIVER han att du inte ska skriva så skriv inte. Vägra själv att kommunicera på annat sätt än mail då det bara tycks uppstå 'missförstånd' annars (han vill kanske inte ha bevis i skrift?)Till barnen kan du säga att de inte ska hetsa upp dig (lär dig att inte göra det själv heller barn gör inte som man säger utan som man gör).

När det kommer till föräldrar som bara ska driva konflikt så brukar jag ge rådet att den utsatte skaffar sig lite stake, eller ryggrad. Och framförallt själv se till att man har helt rent mjöl i påsen.

Lycka till!      

Han skriver inte om kläderna till mig, han säger det barnen, han säger till barnen att dom ser ut som miffon och patrask. Han använder dom som budbärare och han både säger och skriver en massa dumma fula ord om mig till dom. Jag kan ta att han kallar mig saker, jag hetsar aldrig upp mig men barnen mår väldigt dåligt av att han säger saker.
  • Anonym (Pi)
    Brumma skrev 2013-01-22 08:17:17 följande:
    TS - så här säger Familjerätt på nätet.
    "Lagen ger inget konkret svar på frågan vad boföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Men man kan få vägledning från reglerna om underhållsbidrag och praxis i frågan.

Utgångspunkten är att en umgängesförälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänge.

Praxis är att barnet ska ha tillgång till mat, hygienartiklar och ombyte hos umgängesföräldern. Förutom livsmedel kan det vara exempelvis blöjor, tvål, schampo och mensskydd. Plus underkläder och ett ombyte som kan behövas ifall medskickade kläder behöver tvättas. Umgängesföräldern ska också bekosta de aktiviteter som barnet och föräldern gör tillsammans under umgänget.

Boföräldern ska skicka med nödvändig utrustning i övrigt. Det kan vara barnvagn, kärra, cykel, bob, kläder samt fickpengar. De kläder som barnet efterhand växer ur ersätts av boföräldern, och de ombyteskläder som umgängesföräldern ska ha tillhands ersätts av honom/henne."
    www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge/1509-v...

Men det beror ju på hur det fungerar - det finns ju ingen tydlig anvisning i lagen..
    Men jag kan ju tycka att, för det första så beter han sig jäkligt illa mot barnen . man säger inte sånt, för det andra - är han inte nöjd med kläderna du skickar med så får han köpa själv som barnen kan ha hos honom..
    Här slutade vi att få medskickat från boendeföräldern då det sällan var tillräckligt med kläder (tre T-shirts o inga byxor tex) samt inga vinterkläder vid snö utomhus och liknande..
    De gånger vi köpte och skickade med hem till mamman såg vi aldrig kläderna igen, och fick heller inga kläder i utbyte.. (Ja, vi sa att det skulle med tillbaka..)
    Så vi löste det så att vi köpte kläder bonus har hos oss - det har aldrig varit några problem med det - möjligtvis att vi överköper oss (eller rättare sagt jag) o att hon inte hinner använda kläderna innan de är urvuxna, men DÅ brukar jag samla ihop ett gäng o skicka med hem till mamman, så att de används..)

Efter att vi löste det på detta sättet har mycket av konflikterna försvunnit. Det är så enkelt att lösa, och onödiga konflikter bör undvikas så mkt som möjligt..

Här är förresten en tråd där det diskuteras rätt friskt om både för o nackdelar angående separata garderober Skrattande
    www.familjeliv.se/Forum-4-378/m66124734.html

Tack för ditt svar ! 

Som jag fattar det av det där så kommer han ingen vart med att anmäla mig för umgängessabotage eller liknande, han bör ha någonting hemma hos sig vid oförutsedda händelser. Jag har aldrig någonsin missat att skicka med kläder, alltid skickat med två ombyten varje gång att han sen inte gillar kläderna kan jag inte göra något åt. Han vägrar ha barnen titt som tätt så hur skulle jag veta att han skulle hämta dom när han sagt ifrån. Jag ska försöka vara lugn och känna att jag gjort rätt denna gång, ska försöka att inte bry mig när han sätter igång och strider. Det är dock svårt när barnen lider av hur han beter sig, han struntar dock i det och menar på att det är mitt fel. Nu är det ena barnet som får lida, hans läxa är kvar hos pappan och pappan vägrar svara mig. 

Svar på tråden Kläder varannan helg