• Anonym (Pi)

Kläder varannan helg

Har för mig att detta varit på tapeten förut men sökfunktionen fungerar inte för mig. Hur är det med kläder när barnen är hos den andra föräldern varannan helg ? Ska boendeföräldern skicka med det eller förväntas det att umgängesföräldern ska ha eget ombyte ?

• Svar på tråden Kläder varannan helg
  • Aurelia01

Jag tycker både och. Att mamman skickar med, men även att pappan - om han inte är på svältgränsen - kan ta med barnen och handla en uppsättning kläder åt var och en någon helg. Så att han inte är helt beroende ifall mamman glömmer något plagg, eller ifall något händer med de medskickade kläderna (barnet spyr på dem, eller de blir våta i snön) så att de sedan inte kan gå ut. Kan ju vara roligt för honom att få sätta lite av SIN smak och prägel på barnens kläder, också!

• Anonym

Jag tror det viktigaste är att barnen känner att det är DERAS kläder och inte "mammas och pappas kläder". Hamnar de hos mamma eller pappa spelar ingen roll.
    Har vänner och bekanta som är skilda där barnen inte får ta kläderna mellan föräldrarna för det är deras "pappa/mamma kläder" och det blir ju HELT snedvridet.

• Tom Araya

Att ha uppsättningar kläder (och andra prylar) hos en vh-umgängesförälder tycker jag verkar vara ett resursslöseri som välbärgade kanske har råd med men som inte är rimligt för oss vanliga, dödliga Svenssons.

• Anonym (Hmm?)

Forskningen kring vad som är bäst vid växelvist boende sker i rasande fart. Det har ju trots allt inte varit vanligt förrens de senasete åren. Förr trodde man t ex att det bara kunde finnas en anknytningsperson och att barnet inte kunde vara ifrån den föräldern före tre års ålder. 

vampyria2 skrev 2013-01-20 17:46:21 följande:
    Det finns faktiskt studier i detta ämne som jag läste när jag gick på gymnasiet och de visade att barn som fick ha samma kläder hos sina föräldrar faktiskt kände sig tryggare och kunde vara sig själva i större utrsträknin, så det är viktigare än vad vi tror

Det stod om just att det är så mycket som ändå är så anorlunda att det är viktigt att man försöker ha det man kan så likt hos båda föräldrarna, det skapade tryggare barn och i mina öron så låter det inte så konstigt faktiskt

Visst kan det som sagt finnas favoritkläder och större barn kan planera vad de vill ha med sig. Men för små barn är det nog mer en icke-fråga. Om man nu inte har ett extra modemedvetet eller självständigt barn. Gör det som är bäst för barnet helt enkelt men att påstå att barnet känner sig som olika individer eller blir otryggt för att det har en blå tröja ena veckan och en röd nästa är att ta i.

För trovärdighet skulle jag nog vilja se en sådan studie. Hitta inget när jag googlade, bara att man rekommenderar två uppsättningar för att undvika konflikter (i de fall det är en risk)eller om något råkar bli kvar i andra hemmet.  
  • Anonym (Hmm?)
    Anonym skrev 2013-01-20 17:46:21 följande:
    Skulle du vilja vara tvingad att ha två olika garderober olika veckor? Jag gillar mina kläder och vill själv bestämma när jag ska ha dem på mig...

Ja desto större garderob desto bättre Flört

Och ja som vuxen vill jag också bestämma, som barn brydde jag mig inte. Men som sagt alla är individer. Även barn som sagt. Det jag vände mig mot var att det lät som om barn kunde få men vid stor garderob och det tror jag alltså inte. Glad  
  • Anonym (morsan med 3)

Problemet vi har (haft) när jag skickade med kläder till pappan var att alla kläder inte kom tillbaka igen. Han glömde eller hade ingen koll alls på var kläderna var...

Och eftersom det är 3 barn och jag inte är rik behövde vi ju få hem kläderna igen.

Nu har han fått köpa in kläder själv till barnen, men tyvärr har dom 2 största inte fått tillräckligt med kläder.

• Anonym (Pi)

Finns det några "regler" om hur det ska vara ? Vad händer om kläder inte skickas med t.ex ?

• Anonym (Hmm?)
    Anonym (Pi) skrev 2013-01-20 18:42:11 följande:
    Finns det några "regler" om hur det ska vara ? Vad händer om kläder inte skickas med t.ex ?
    Behöver jag inte så skulle jag inte lägga energi på detta.

Som ug skulle jag köpa egna kläder om det blir tjafs, och är ekonomin skral så köper man begagnat. Det är inget fel på Myrornas eller Stadsmissionens barnkläder, mina barn har ofta begagnat eller ärvt. Tonåringar lär ju ha mer att säga till om. Lite svårt för bf att säga att favoritjeansen inte får tas med.

Är jag bf gör jag samma. Skickar med kläder till en början. Blir det tjafs köper jag något helt och rent men beganat och meddelar att barnan inte får något extra med sig förrens det som 'försvunnit' vid tidigare umgänge kommer tillrätta.

Som dr Phil brukar säga -Fundera på om du vill ha rätt elller om du vill va lycklig     

• Anonym (Pi)
    Anonym (Hmm?) skrev 2013-01-20 19:41:23 följande:
    Behöver jag inte så skulle jag inte lägga energi på detta.

Som ug skulle jag köpa egna kläder om det blir tjafs, och är ekonomin skral så köper man begagnat. Det är inget fel på Myrornas eller Stadsmissionens barnkläder, mina barn har ofta begagnat eller ärvt. Tonåringar lär ju ha mer att säga till om. Lite svårt för bf att säga att favoritjeansen inte får tas med.

Är jag bf gör jag samma. Skickar med kläder till en början. Blir det tjafs köper jag något helt och rent men beganat och meddelar att barnan inte får något extra med sig förrens det som 'försvunnit' vid tidigare umgänge kommer tillrätta.

Som dr Phil brukar säga -Fundera på om du vill ha rätt elller om du vill va lycklig     

Jag vill inget annat än vara lycklig men jag kan inte vara lycklig när jag hela tiden får höra att jag skall anmälas för umgängessabotage. Kan inte vara lycklig när barnen är oroliga över att jag skall anmälas osv...
  • Anonym (Hmm?)
    Anonym (Pi) skrev 2013-01-20 19:45:35 följande:

Jag vill inget annat än vara lycklig men jag kan inte vara lycklig när jag hela tiden får höra att jag skall anmälas för umgängessabotage. Kan inte vara lycklig när barnen är oroliga över att jag skall anmälas osv...
    En sak är den förälder som j-las (har egen erfarenhet) men en del är även hur man tillåter dem att påverka en och ens egen lycka.

Du är bf? Så skicka med kläderna då?.Kommer de inte tillbaka så maila vad som saknas och upplys om att du inte har råd att bli av med fler kläder och därför inte kan skicka med ombyte längre. Hotar uf att anmäla? Så säg att han är fri att göra det. Kommunicera i mail (enbart) så finns det svart på vitt vad som sagts.
Svar på tråden Kläder varannan helg