• Kinda

Varför INTE montessori?

Hejsan!

Jag har en pojke som nu är 15 månader och håller på att skolas in på förskola, kommunal sådan. Min sanbos barn sedan tidigare går på Montessoriskola och gjorde det även i förskolan. Därför är ju han väldigt inne på att även vår son ska göra det.

Jag har dock svårt att bestämma mig. För mig som är uppvuxen och uppfostrad i den "vanliga" skolan blir det lite "flummigt"... Och det handlar inte om att jag inte vet vad Montessori är etc (så hoppas jag slippa de kommentarerna....), det är bara min högst personliga känsla.

Har egentligen bara fått höra en massa argument FÖR att man ska låta barnen gå i Montessoriskola, varför det är så bra etc... Så det behöver jag inte mer av i den här tråden tack.

Jag skulle vilja höra från er som AKTIVT VALT BORT montessori eller annan liknande förskola till era barn, och VARFÖR ni gjorde det. För att få båda sidors argument liksom.

Än är det ett tag kvar tills vi behöver välja eftersom minimiålder i den montessoriskolan vi tittat på är 3 år, men ändå. Vi behöver ju snart bestämma oss för om vi ska ställa oss i kö eller inte.

Tack på förhand!
    Må så gott!  

• Svar på tråden Varför INTE montessori?
  • ex ungue leonem

Därför att människor har rätt att göra sina egna val utan att andra skall börja visa pekpinnar

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • lovat

Vi har funderat på både montessori och waldorf men i slutänden valde vi bort dem.
    Valda delar av det är bra men bägge har dragit det till sin spets och då blir det alltför enkelriktat. Den kommunala skola vi till sist valde hade plockat ut russinen ur kakan så att säga med väl valda delar. Bättre kan det inte blir.

• Kinda
    ex ungue leonem skrev 2013-01-18 11:24:50 följande:
    Därför att människor har rätt att göra sina egna val utan att andra skall börja visa pekpinnar
    Och på vilket sätt tycker du att en sån här kommentar hjälper mig....?

Jag är intresserad av att veta vad det är i den pedagogiken som gör att vissa väljer bort den. Om det nu skulle vara så toppen med Montessori som alla som gillar det säger så borde ju ALLA ha sina barn i en sån skola...
    Ja har själv svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag tvekar. Att höra andras tankar kanske hjälper mig att sortera intrycken.
  • Kinda
    lovat skrev 2013-01-18 11:29:13 följande:
    Vi har funderat på både montessori och waldorf men i slutänden valde vi bort dem.
    Valda delar av det är bra men bägge har dragit det till sin spets och då blir det alltför enkelriktat. Den kommunala skola vi till sist valde hade plockat ut russinen ur kakan så att säga med väl valda delar. Bättre kan det inte blir.
    Kan du inte berätta mer?
    Varför tyckte du att det blev enkelriktat?
    Vad anser du är "russinen i kakan"

• elyse

Montessorimaterialet är format som så att barnet själv ska kunna se om det gjort "rätt" eller "fel" och det är nog det som många kan reagera på - att det inte uppmuntras att tänka utanför ramarna. 

• Ello76

Vi har vårt barn på montessoriförskola. Två invändningar som gör att jag tvivlar på om lillebror också ska få börja där: 1. Det är mycket "jobb" med skoputs och montessorimaterielet. Mindre fokus på fantasi och kreativitet. 2. Förskolan är barnets "jobb" och föräldrar välkomnas inte där. Det återspeglas också i att man inte satsar särskilt mycket på att förmedla till föräldrarna om vad barnet gjort under dagen. Detta har jag hört från andra montessoriförskolor också.

• Anne69

Nu har vi "bara" valt bort montessoriskola men vid vårt besök där var vi med om en rad märkligheter. Till att börja med var de väldigt tydliga med att föräldrar inte var välkomna där, det tyckte vi var konstigt och vi visste att vårt barn skulle tycka det var tråkigt. Sen frågade vi hur de jobbade med att implementera läroplanen och fick då till svar att de inte gjorde det....alls. Detta i kombination med att de sa att det var ok att barn fann sin koncentration liggande under bordet blev liksom spiken i kistan för oss. Materialen tycker jag dock är jättefina men jag såg att just denna fröken formade märkliga individer som inte kommer ha det lätt i det vanliga samhället.

Sen tror jag att det är väldigt stora variationer o det handlar ju ytterst om vem som står där framme/tar hand om barnen. Kan ni inte få göra ett besök? Och jämföra det med en förskola med annan profil?

• sina

Jag tyckte att det kändes för regelstyrt och rutinbundet. Alla saker hade ett användningsområde, och så skulle de användas. Det kändes som om inlärning och anpassning var det viktigaste, inte kreativitet och fritt tänkande. Så vi valde Reggio Emilia i stället.

• Kinda
    fröken på Mårbacka skrev 2013-01-22 14:37:24 följande:
    Jag tyckte att det kändes för regelstyrt och rutinbundet. Alla saker hade ett användningsområde, och så skulle de användas. Det kändes som om inlärning och anpassning var det viktigaste, inte kreativitet och fritt tänkande. Så vi valde Reggio Emilia i stället.

Lustigt, jag har hela tiden haft uppfattningen att det är tvärt om på Montessori, i alla fall när man börjar skolan "på riktigt", att det inte är så regelstyrt som den traditionella skolan...  Det är väl därför jag undrar hur man kan följa den skolplanen som finns...
    Men det är ju utifrån vad andra med barn som går på Montessori har berättat... En ganska färgad bild med andra ord... 

• RöttÄrSött

Jag är lite osäker på om jag "får" svara Jag har min son på en montessoriförskola (icke sektliknande där föräldrarna bjuds in varje månad samt gärna får vara kvar då barnen ska hem så barnen får jobba klart. Hundra bilder i månaden och veckobrev med vad de gjort dag för dag).

Däremot har vi valt bort montessori på skolnivå efter att ha haft kontakt privat med lärare och vikarier (då är de mer öppna med vad de tycker). Det var hos oss mycket fokus på individen och samspelet i grupp var helt bortprioriterat (vilket är helt emot de moderna lärteorierna). Det var också mycket ansvar för barn som inte klarade det ännu, de uppmanades indirekt byta skola om arbetssättet inte fungerade. Det var också en attityd på skolan bland eleverna där montessori innebar att man får göra som man vill, därför var det igen som gick till läraren då någon gjorde dumma saker.

Det finns bra och dåliga skolor och förskolor - oavsett pedagogik. Montessoriskolan verkar fostra starka individer som är van att stå i centrum snarare än sådana som fungerar med andra.

Svar på tråden Varför INTE montessori?