• Kinda

Varför INTE montessori?

Hejsan!

Jag har en pojke som nu är 15 månader och håller på att skolas in på förskola, kommunal sådan. Min sanbos barn sedan tidigare går på Montessoriskola och gjorde det även i förskolan. Därför är ju han väldigt inne på att även vår son ska göra det.

Jag har dock svårt att bestämma mig. För mig som är uppvuxen och uppfostrad i den "vanliga" skolan blir det lite "flummigt"... Och det handlar inte om att jag inte vet vad Montessori är etc (så hoppas jag slippa de kommentarerna....), det är bara min högst personliga känsla.

Har egentligen bara fått höra en massa argument FÖR att man ska låta barnen gå i Montessoriskola, varför det är så bra etc... Så det behöver jag inte mer av i den här tråden tack.

Jag skulle vilja höra från er som AKTIVT VALT BORT montessori eller annan liknande förskola till era barn, och VARFÖR ni gjorde det. För att få båda sidors argument liksom.

Än är det ett tag kvar tills vi behöver välja eftersom minimiålder i den montessoriskolan vi tittat på är 3 år, men ändå. Vi behöver ju snart bestämma oss för om vi ska ställa oss i kö eller inte.

Tack på förhand!
    Må så gott!  

• Svar på tråden Varför INTE montessori?
  • ella02
    Kinda skrev 2013-01-18 11:11:54 följande:
    Hejsan!

Jag har en pojke som nu är 15 månader och håller på att skolas in på förskola, kommunal sådan. Min sanbos barn sedan tidigare går på Montessoriskola och gjorde det även i förskolan. Därför är ju han väldigt inne på att även vår son ska göra det.

Jag har dock svårt att bestämma mig. För mig som är uppvuxen och uppfostrad i den "vanliga" skolan blir det lite "flummigt"... Och det handlar inte om att jag inte vet vad Montessori är etc (så hoppas jag slippa de kommentarerna....), det är bara min högst personliga känsla.

Har egentligen bara fått höra en massa argument FÖR att man ska låta barnen gå i Montessoriskola, varför det är så bra etc... Så det behöver jag inte mer av i den här tråden tack.

Jag skulle vilja höra från er som AKTIVT VALT BORT montessori eller annan liknande förskola till era barn, och VARFÖR ni gjorde det. För att få båda sidors argument liksom.

Än är det ett tag kvar tills vi behöver välja eftersom minimiålder i den montessoriskolan vi tittat på är 3 år, men ändå. Vi behöver ju snart bestämma oss för om vi ska ställa oss i kö eller inte.

Tack på förhand!
    Må så gott!  
    Den erfarenhet jag har av barn som gått på Montessori är att deras kunskaper är betydligt sämre än de som gått i annan skola. Har genom åren fått många elever från Montessori.
    Nu med nya läroplanen och betyg så blir det svårt för dem att få betyg.
  • iser

Jag har min dotter som är 3 !/2 på montessori som är en bra förskola. När hon gick på småbarnsavdelningen var allt tipp topp. En dröm. Nu har hon börjat på storbarnsavdelningen sedan 1/2 år tillbaka och jag börjar seriöst på att byta. Min dotter älskar fantasilekar, leka med små hårda djur, roll-lekar etc. Tyvärr verkar inte fantasi vara något som premieras. Min dotter vill vara LEDIG från förskolan. Hon vill leka vilket inte jag märker att hon riktigt får och pedagogerna tjatar om att hon ska var med i mer verklighetsnära sysslor. Hon tycker inte det är ROLIGT.

• RöttÄrSött

Vår montessoriförskola har en bondgård med hårda djur samt djur som är sorterade efter världsdel. De är det fritt att leka med som man vill (så länge man inte stör någon annan).

De har också ett litet förråd med utklädningskläder (främst kjolar, mantlar och halsband och klackskor). Detta kan väl tolkas som lite "brott" men jag tycker det är bra. Barnen ska också vara delaktiga i hur förskolan ska drivas (demokrati står det tom om i läroplanen) så vill de ha kläder ska de såklart få det. Min son lyckades få till ett legorum

Jag har studerat montessori på lärarutbildningen och jag tycker det är intressant att det blivit precis såsom Maria INTE ville ha det! Dvs att hennes material är höjt till skyarna och man ser inte till barnen man har idag. Hon menade att man skulle "se barnet, inte fingret" - alltså se vart Maria pekar (mot barnet) och inte på henne och hur hon pekar (dvs sättet hon gjorde på).

Vår förskola har mycket klassiskt material men gör också eget, det känns bra

• sunsed1

Jag har barn på montessori och lärosättet passar just oss, Men kan svara på en fråga - varför det inte passar alla barn.

Förutsättningar är
    - ta eget ansvar över lärande 
    - kom med frågor när du vill veta svar
    - fri lärande
    - rätta dina egna fel
    - finn egen läro material om aktuell ämne. (inom skolplanen)

Inte alla barn klarar av att ta hand om sitt eget lärande. Jag skulle anse att många barn i låg och även i mellanstadie behöver tydliga instruktioner med tydliga genomgångar så de vet vad de behöver lära sig.

På dotterns skola är det fritt, den som vill - kan, den som inte vill får ta enklare uppgifter att jobba med. Elever som kan ha lite svårt med inlärningen får inte direkt den hjälp de skulle behöva, för de efterfrågar inte den själva...

• elyse
    RöttÄrSött skrev 2013-01-28 23:42:53 följande:
    Vår montessoriförskola har en bondgård med hårda djur samt djur som är sorterade efter världsdel. De är det fritt att leka med som man vill (så länge man inte stör någon annan).

De har också ett litet förråd med utklädningskläder (främst kjolar, mantlar och halsband och klackskor). Detta kan väl tolkas som lite "brott" men jag tycker det är bra. Barnen ska också vara delaktiga i hur förskolan ska drivas (demokrati står det tom om i läroplanen) så vill de ha kläder ska de såklart få det. Min son lyckades få till ett legorum

Jag har studerat montessori på lärarutbildningen och jag tycker det är intressant att det blivit precis såsom Maria INTE ville ha det! Dvs att hennes material är höjt till skyarna och man ser inte till barnen man har idag. Hon menade att man skulle "se barnet, inte fingret" - alltså se vart Maria pekar (mot barnet) och inte på henne och hur hon pekar (dvs sättet hon gjorde på).

Vår förskola har mycket klassiskt material men gör också eget, det känns bra
    Det blir väl lätt så att man håller fast i det fundamentala när det kommer till pedagogiker som är baserade på en enskild pedagogs arbete och böcker (ungefär som Freud). Det är svårt att få tag på litteratur om Montessori-pedagogiken och näst intill omöjligt om man vill ha kritisk sådan. Jag tror också att många glömmer för vilka barn Maria Montessori grundade sin förskola - för socialt utsatta barn som behövde rutiner och ramar för att kunna fungera socialt. Kanske måste man tänka större när man har att göra med andra sociala grupper? 
  • Stjärnfall76

Ts jag tror det är svårt med argument, alls ät ju olika. Själv är jag nyfiken på montessori, men det finns ingen tillräckligt nära. Jag tycker istället du ska besöka de skolor/dagis dom kan bli aktuella. Både vanliga och montesdori. Detfinns bra och dåliga skolor oavsett pedagogik. Lycka till

• Kimona

Jag gick på montessoriskola och visst, jättebra att man får studera i sin egen takt och slippa läxor, men lärarna var respektlösa, vissa misshandlade eleverna fysiskt eller psykiskt och jag hatade att gå i den skolan. Lärarna mobbades, rleverna mobbades (jag är inte religiös eller trornde och många var väldigt kristna) så lärarna skrattade bara när de mobbade mig och påstod att jag var fum i huvudet som "inte fattade" att apmänniskan och dinosaurierna bara är bluff och att Gud skapat allt... Med mera kan jag bara tillägga...

• Stjärnfall76
    Kimona skrev 2013-02-12 18:08:49 följande:
    Jag gick på montessoriskola och visst, jättebra att man får studera i sin egen takt och slippa läxor, men lärarna var respektlösa, vissa misshandlade eleverna fysiskt eller psykiskt och jag hatade att gå i den skolan. Lärarna mobbades, rleverna mobbades (jag är inte religiös eller trornde och många var väldigt kristna) så lärarna skrattade bara när de mobbade mig och påstod att jag var fum i huvudet som "inte fattade" att apmänniskan och dinosaurierna bara är bluff och att Gud skapat allt... Med mera kan jag bara tillägga...

Tror dock inte det gäller för montessoriskolor idag
  • Kimona
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-13 13:20:30 följande:
    Tror dock inte det gäller för montessoriskolor idag

Jag gick ur högstadiet där 2006 det är inte så himla längesen
  • Stjärnfall76
    Kimona skrev 2013-02-13 17:34:46 följande:
    Jag gick ur högstadiet där 2006 det är inte så himla längesen

I varje fall är det inte montessoripedagogik att mobba elever, eller att inte tro dinosaurierna.
Svar på tråden Varför INTE montessori?