• Kinda

Varför INTE montessori?

Hejsan!

Jag har en pojke som nu är 15 månader och håller på att skolas in på förskola, kommunal sådan. Min sanbos barn sedan tidigare går på Montessoriskola och gjorde det även i förskolan. Därför är ju han väldigt inne på att även vår son ska göra det.

Jag har dock svårt att bestämma mig. För mig som är uppvuxen och uppfostrad i den "vanliga" skolan blir det lite "flummigt"... Och det handlar inte om att jag inte vet vad Montessori är etc (så hoppas jag slippa de kommentarerna....), det är bara min högst personliga känsla.

Har egentligen bara fått höra en massa argument FÖR att man ska låta barnen gå i Montessoriskola, varför det är så bra etc... Så det behöver jag inte mer av i den här tråden tack.

Jag skulle vilja höra från er som AKTIVT VALT BORT montessori eller annan liknande förskola till era barn, och VARFÖR ni gjorde det. För att få båda sidors argument liksom.

Än är det ett tag kvar tills vi behöver välja eftersom minimiålder i den montessoriskolan vi tittat på är 3 år, men ändå. Vi behöver ju snart bestämma oss för om vi ska ställa oss i kö eller inte.

Tack på förhand!
    Må så gott!  

• Svar på tråden Varför INTE montessori?
  • Kimona
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-13 18:41:11 följande:
    I varje fall är det inte montessoripedagogik att mobba elever, eller att inte tro dinosaurierna.

Nej men kommunen har inte insyn på samma sätt så därför kan saker hända
  • RöttÄrSött

Hos oss finns såväl kommunala montessoriförskolor som en kommunal montessoriskola. Montessori är inte lika med privat regi!

• Kimona
    RöttÄrSött skrev 2013-02-14 22:40:20 följande:
    Hos oss finns såväl kommunala montessoriförskolor som en kommunal montessoriskola. Montessori är inte lika med privat regi!

Jag kan ju bara tala utifrån det jag upplevt under mina 5 år på montessoriskola (år 4-9)
  • RöttÄrSött

Jo men du skrev att kommunerna inte har insynpå montessoriskolor, vilket är osant. Däremot hade de inte insyn på din (sjuka) skola. Vi har samma problem här med en kristen friskola som visat abortfilmer, vägrat ta upp biologibokens sexualundervisning etc.

• Kimona
    RöttÄrSött skrev 2013-02-14 22:55:13 följande:
    Jo men du skrev att kommunerna inte har insynpå montessoriskolor, vilket är osant. Däremot hade de inte insyn på din (sjuka) skola. Vi har samma problem här med en kristen friskola som visat abortfilmer, vägrat ta upp biologibokens sexualundervisning etc.

Visste inte att det fanns kommunala montessoriskolor. Trodde alla var friskolor, ber om ursäkt
  • iser

jag ångrar  mitt tidigare lite negativa inlägg. Min dotter är inte ett typiskt "montessoribarn" som gillar att sitta och "jobba". Men förskolan har tusen fördelar. Miljön är sjukt lugn och harmonisk, materialet är genusmedvetet, barnen kan baka när de vill, pedagogerna är engagerade, allt material är på barnens nivå vilket är kännetecknande för pedagogiken, de sätter in extra resurser snabbt när barnen har behov.

I dag när jag kom hade personalen plockat fram en bondgård som min dotter satt och lekte med.

• FOA

Valde bort Montessori förskola då det inte riktigt känns som om att det är "oss" plus att jag känner flera barn som har haft problem med övergången till den vanliga skolan. Gillar inte heller detta att föräldrarna inte är välkomna.

• Mälaröbo

Vi erbjöds plats men tackade nej efter vårt besök. För det första är jag i grunden emot privata alternativ. För det andra så stängde de kl 16 för att "barn ska inte ha längre dagar än så" och för det tredje tyckte jag miljön var torftig.

• birgitt

Jag trodde montessorie skulle vara bra. Men Gud vad fel jag hade. Mitt barn gick på ett vanligt kooperativ tidigare. Inga problem. Dom har regler!!! * barn får inte springa . Det stör andra barn * barn får inte skratta. Det stör andra barn. * barn får inte leka tillsammans med andra barn. Barn ska lära sig av varandra. Dom andra barnen får titta på hur Pelle gör och vänta på sin tur. * pedagogerna tröstar inte barnen. Dm ska göra som vuxna säger. * barn får inte ha fantasi. Inga sagor finns. * dom tycker inte om att gå ut. Max 2 timmar per dag. * barnen har inga leksaker . Inte inne eller ute. Min montessorie förskola informerade mig . Eftersom mitt barn inte glade samma utvecklings kurva som andra barn så var det på grund av mig och min mans sociala ekonomiska status. Att vi inte var akademiker. Eftersom barn är en spegling ut av föräldrar. På BVC kontrollen visa det sig att mitt barn behöver en operation för att kunna prata. Mitt barn blir slagen av andra barn. Men det säger förskolan beror på att min son är så konstig. På grund av familjens bakgrund. Mitt barn hade ofta mardrömmar. Grät varje gång han skulle till montessorie förskolan. Mitt barn drömde om dom baren som slog honom på förskolan. Förskolelärarna som ska ha gått i högskolan Visar ingen sympati när barn gråter. * jo.... Du ska vara tacksam tycker förskolan för att ditt barn får gå där. Dom är stela. Låt barn vara barn innan dom blir vuxna. Nej till montessorie för mig. Man ska sätta gränser. Men inte trycka ner självkänslan på barn och föräldrarna .

• jesslin

Inte läst hela tråden och det verkar som det finns delade meningar om Montessori. Min dotter har gått/går både på en stor förskolamen privat) med Elisabeth Holle(rörelsebaserat) tills 3 år. Från 3 års ålder har hon gått Montessori(och detta har från 1 års ålder). Det finns så många olika montessoriförskolor och alla gör inte på samma sätt. Det hon går på finns på ett fåtal ställen i Stockholm. 
    Och de har leksaker både inne och ute. Inga lekdockor mer än till deras stora dockskåp(men dinosaurier och smådjur finns). Spadar, hinkar, småbilar ute finns. De har massor av olika pedagogiska  leksaker och så kallade stationer inne. En atelje som främjar deras skapande. På morgonen/fm brukar de ha arbetspass men de får välja om de vill skapa eller pyssla med annat. Ibland är de iväg på skogsutflykt. Nu vid fint väder försöker de vara ute så mycket som möjligt. 
    De har bra fröknar med tydliga regler. De springer inte hej vilt. Hon går i en 3-5 års grupp med ca 20 barn. De förbedreds för skolan och övar på både siffror och bokstäver. De som ska börja i skolan till hösten har haft ännu mer inriktining och hemlig skol klubb.
    Förskolan  hon gick på innan var helt underbar med småbarnsgruppen men min äldsta dotter råkade ut för problem med förskolekompisar som var elaka som jag inte tyckte de tog tag i bra. 
    Var inte insatt i montessori innan hon fick plats mer än att jag har en kompis var barn gått där. Men här i Stockholm är det inte lätt med förskoleplatser och vi var bara glada att vi kunde få plats när vi ville. Hon stod i kö till andra förskolor också. Hon ska inte gå i montessori skola är det tänkt.  

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Glömde säga. Hon blir 5 i Juni så hon har ett år kvar till skolan då.  

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin
    RöttÄrSött skrev 2013-01-28 23:42:53 följande:
    Vår montessoriförskola har en bondgård med hårda djur samt djur som är sorterade efter världsdel. De är det fritt att leka med som man vill (så länge man inte stör någon annan).

De har också ett litet förråd med utklädningskläder (främst kjolar, mantlar och halsband och klackskor). Detta kan väl tolkas som lite "brott" men jag tycker det är bra. Barnen ska också vara delaktiga i hur förskolan ska drivas (demokrati står det tom om i läroplanen) så vill de ha kläder ska de såklart få det. Min son lyckades få till ett legorum

Jag har studerat montessori på lärarutbildningen och jag tycker det är intressant att det blivit precis såsom Maria INTE ville ha det! Dvs att hennes material är höjt till skyarna och man ser inte till barnen man har idag. Hon menade att man skulle "se barnet, inte fingret" - alltså se vart Maria pekar (mot barnet) och inte på henne och hur hon pekar (dvs sättet hon gjorde på).

Vår förskola har mycket klassiskt material men gör också eget, det känns bra
    Din barns förskola låter som de har samma utbyggnad som vår. De har fått in lego också, lite utklädning etc blandat med de klassiska montessorisakerna
    . Min dotter älskar framför allt att få skapa och det får hon utrymme för. 
  • Tygtiiger

Mycket av montessoripedagogiken används ju redan inom "vanliga" förskolor och lågstadieskolor, helt enkelt för att det funkar för många barn. De har såklart inte hela paketet. 

Montessori fsk hade vi inte helt enkelt för att de ligger helt fel till här i stan. Vi övervägde att sätta barnet i (den enda) kommunala montessoriskolan som fanns, men de tillämpar delade klasser, dvs att halva klassen byts ut varje år (F-1, 1-2, 2-3 etc). Det hade inte funkat för vår son, han hade det jättejobbigt med att hans dagiskompisar försvann när de blev äldre och han sökte sig konsekvent till äldre barn, så han hade inte kunnat knyta kompisrelationer i sådana klasser. Och skolan han hamnade i är jättebra För mig var det viktigt med en kommunal skola, inte en friskola - de kommunala skolorna har bättre elevvård och rätt att bedriva särskoleundervisning om det behövs. Jag oroade mig inte för att sonen skulle behöva gå i särskola, men om han har klasskompisar som behöver det är det bättre om de kan få det stöd som de behöver. 

Men jag har inget principiellt emot montessoripedagogiken, särskilt på fsk tror jag den är jättebra. Svärmor som var högstadielärare hade lite problem med montessoribarnen som kom till vanliga skolan, de hade svårt att inordna sig i den vanliga läroplanen och hon tyckte de hade en del kunskapsluckor, men det beror ju på den enskilda skolan.  

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Varför INTE montessori?