Varför INTE montessori?
Jag är lite osäker på om jag "får" svara Jag har min son på en montessoriförskola (icke sektliknande där föräldrarna bjuds in varje månad samt gärna får vara kvar då barnen ska hem så barnen får jobba klart. Hundra bilder i månaden och veckobrev med vad de gjort dag för dag).
Däremot har vi valt bort montessori på skolnivå efter att ha haft kontakt privat med lärare och vikarier (då är de mer öppna med vad de tycker). Det var hos oss mycket fokus på individen och samspelet i grupp var helt bortprioriterat (vilket är helt emot de moderna lärteorierna). Det var också mycket ansvar för barn som inte klarade det ännu, de uppmanades indirekt byta skola om arbetssättet inte fungerade. Det var också en attityd på skolan bland eleverna där montessori innebar att man får göra som man vill, därför var det igen som gick till läraren då någon gjorde dumma saker.
Det finns bra och dåliga skolor och förskolor - oavsett pedagogik. Montessoriskolan verkar fostra starka individer som är van att stå i centrum snarare än sådana som fungerar med andra.