Inlägg från: Kinda |Visa alla inlägg
  • Kinda

Varför INTE montessori?

Hejsan!

Jag har en pojke som nu är 15 månader och håller på att skolas in på förskola, kommunal sådan. Min sanbos barn sedan tidigare går på Montessoriskola och gjorde det även i förskolan. Därför är ju han väldigt inne på att även vår son ska göra det.

Jag har dock svårt att bestämma mig. För mig som är uppvuxen och uppfostrad i den "vanliga" skolan blir det lite "flummigt"... Och det handlar inte om att jag inte vet vad Montessori är etc (så hoppas jag slippa de kommentarerna....), det är bara min högst personliga känsla.

Har egentligen bara fått höra en massa argument FÖR att man ska låta barnen gå i Montessoriskola, varför det är så bra etc... Så det behöver jag inte mer av i den här tråden tack.

Jag skulle vilja höra från er som AKTIVT VALT BORT montessori eller annan liknande förskola till era barn, och VARFÖR ni gjorde det. För att få båda sidors argument liksom.

Än är det ett tag kvar tills vi behöver välja eftersom minimiålder i den montessoriskolan vi tittat på är 3 år, men ändå. Vi behöver ju snart bestämma oss för om vi ska ställa oss i kö eller inte.

Tack på förhand!
    Må så gott!  

• Svar på tråden Varför INTE montessori?
  • Kinda
    ex ungue leonem skrev 2013-01-18 11:24:50 följande:
    Därför att människor har rätt att göra sina egna val utan att andra skall börja visa pekpinnar
    Och på vilket sätt tycker du att en sån här kommentar hjälper mig....?

Jag är intresserad av att veta vad det är i den pedagogiken som gör att vissa väljer bort den. Om det nu skulle vara så toppen med Montessori som alla som gillar det säger så borde ju ALLA ha sina barn i en sån skola...
    Ja har själv svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag tvekar. Att höra andras tankar kanske hjälper mig att sortera intrycken.
  • Kinda
    lovat skrev 2013-01-18 11:29:13 följande:
    Vi har funderat på både montessori och waldorf men i slutänden valde vi bort dem.
    Valda delar av det är bra men bägge har dragit det till sin spets och då blir det alltför enkelriktat. Den kommunala skola vi till sist valde hade plockat ut russinen ur kakan så att säga med väl valda delar. Bättre kan det inte blir.
    Kan du inte berätta mer?
    Varför tyckte du att det blev enkelriktat?
    Vad anser du är "russinen i kakan"

• Kinda
    fröken på Mårbacka skrev 2013-01-22 14:37:24 följande:
    Jag tyckte att det kändes för regelstyrt och rutinbundet. Alla saker hade ett användningsområde, och så skulle de användas. Det kändes som om inlärning och anpassning var det viktigaste, inte kreativitet och fritt tänkande. Så vi valde Reggio Emilia i stället.

Lustigt, jag har hela tiden haft uppfattningen att det är tvärt om på Montessori, i alla fall när man börjar skolan "på riktigt", att det inte är så regelstyrt som den traditionella skolan...  Det är väl därför jag undrar hur man kan följa den skolplanen som finns...
    Men det är ju utifrån vad andra med barn som går på Montessori har berättat... En ganska färgad bild med andra ord... 

Svar på tråden Varför INTE montessori?