• Sara377

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Hejsan!

Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

• Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • tvillingarnaAA

Å va jag blir arg på sånt!!    Det hände mina tvillingtjejer förra året. Jag förklarade för den bjudna tvillingen att det är fult att göra så, att bara bjuda en,  och det förstod hon och tyckte det var helt ok att hon tackade nej till kalaset. Då var tjejerna 8 år

• Lisa med barn
    tvillingarnaAA skrev 2013-01-22 11:25:58 följande:
    Å va jag blir arg på sånt!!    Det hände mina tvillingtjejer förra året. Jag förklarade för den bjudna tvillingen att det är fult att göra så, att bara bjuda en,  och det förstod hon och tyckte det var helt ok att hon tackade nej till kalaset. Då var tjejerna 8 år

Pratade du med föräldrarna till barnet som skulle ha kalas? Vad sa de? Jag antar att de var totalt oförstående och tyckte att du överdrev samt skyllde på att dottern fick bjuda de hon ville? Undrar om de skulle uppskatta om alla barnen i klassen utom deras dotter var bjudna på ett kalas? Samma sak fast då drabbar det dem.
  • Sara377

Ja, de var helt oförstående... De tyckte inte alls att de gjorde något fel utan höll fast vid att deras dotter får bestämma vilka barn som skulle få komma... Hon sa att hennes dotter bara hade nämnt den ena tv namn och inte den andras.. Jag förstår inte hur man kan ha så dålig empati över huvudtaget så att man inte förstår att den andra blir ledsen ....

• tindralva

Jag tycker du gjorde rätt ts. Mina tvillingar är 8 snart 9 och de har samma kompisar, lite olika vem de leker med ibland men de har samma kompisgäng om man kan säga så och har alltid blivit bjudna båda två på kalas. Om någon av dem hade en "egen" kompis vore det ju helt okej att inte båda blev bjudna men nu skulle det enbart vara taskigt gjort. Jag är rätt säker på att de självmant skulle låta bli att gå på ett kalas hos gemensamma kompisar om bara den ena blev bjuden. De skulle aldrig göra så mot varandra. Att en treåring som i ditt fall inte förstår är ju en sak men föräldrarna borde ju bara kunna bestämma i det fallet tycker jag.

• CvW

Nä fy jag är tvilling själv, har en tvillingsyrra. Skulle känts väldigt dåligt om bara en av oss hade blivit bjudna på ett kalas.

Jag har dock tvillingar själv och där har killen gått på  ett "killkalas" och tjejen gått på en "tjejmiddag", de är sex år. Men då har vi hittat på nå skoj med den andre t.ex. bio. Där har förresten föräldrar som bjudit alltid frågat om det är ok att bara bjuda en. Hyfs

Bojkotta. 

• Thirtyplus

Jag har inte läst igenom tråden och har inte varit med om det själv (tvillingarna är 9 mån). Men spontant kan jag ändå tycka att dom är ju faktiskt syskon även om dom är födda på samma dag, och det är ju inte alltid som alla syskon blir bjudna till samma kalas, även om alla barn kan leka hop.

Så jag hade nog tackat ja och så hade jag tagit tillfället i akt att få egentid med den andra tvillingen.

• Lindsey Egot the only one

Om tjejerna är tre år gamla så hade jag velat stanna kvar på kalaset och då hade jag inte kunnat lämna det ena barnet själv hemma. Tycker treåringar är för små för att lämnas ensamma på kalas.

• Nileva

Detsamma hände mig en gång. Jag valde att tacka nej. Kände mig nästan lite kränkt, barnen var så små och lekte med samma kompisar!

• Enäggstvillingmamman

Du är en omtänksam och förståndig mamma! Du gjorde helt rätt! En psykolog sa att varför är det så viktigt för många att dela på sina tvillingpar, när föräldrar till enslingar ofta vill att deras barn ska umgås mer med varandra.

• modsey
    Enäggstvillingmamman skrev 2014-04-29 21:53:21 följande:
    Du är en omtänksam och förståndig mamma! Du gjorde helt rätt! En psykolog sa att varför är det så viktigt för många att dela på sina tvillingpar, när föräldrar till enslingar ofta vill att deras barn ska umgås mer med varandra.

• Solrosens

Jag och min syster (nejv i är inte ens tvillingar) blev också bjudna tillsammans, aldrig att den ena gått utan den andra i den åldern. Men vi hade också bra familjevänner. Inte som den här elaka morsan. Du gjorde absolut rätt!

• ladyluck666

Min sons bästis har en tvillingbror som går på en annan förskoleavdelning än sonen och hans bästis. Föräldrarna har valt att ha det så. När min son fyllde år ville han bjuda alla barn födda samma år som han på sin avdelning, dvs 8 st barn. Då bjöd vi bara sonens bästis, alltså den ena tvillingen. Vi tyckte det kändes logiskt. Pojken kom på kalaset och det var inga konstigheter. Men vår situation kanske var en annan än er. Min son och den andra tvillingen leker inte alls med varandra.

• Catbride

Jag har inte tvillingar, men när min dotter skulle ha 3-års kalas så frågade jag vilka hon ville bjuda. Fick sjuttioelva olika svar, jag valde ut 3 (som jag vet att hon umgås med på förskolan) och deras storebröder (som går på min sons avdelning). Så vi hade 6 extrabarn här och min dotter saknade nog inte någon utan var bara glad att få stå i centrum, få paket och tårta. Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att du gjorde helt rätt! 3-åringar babblar ur sig allt möjligt och sen är det upp till oss föräldrar att sålla och välja.

• reSearch01

Jag tycker inte man "curlar" när de är tre år. Får faktiskt ont i hjärtat när jag tänker på hur sårad någon hade kunnat bli i den situationen!
    De är ju bara tre år!!

Du gjorde helrätt!!

• Amarians

Svårt det där.

Jag tror mer det är föräldrarna som anser att båda ska bli bjudna osv.
    Men en gemensam kompis tycker man ska bjuda båda två.

Sen är det inte lätt att umgås med tvillingar för det finns de som vill umgås/tycker mer om den ena tvillingen men då tvillingar är mycket med varandra så blir det att man umgås med båda.

Inte lätt att vara tvilling, tvillingförälder eller tvillingkompis.

Nu är mina tvillingar äldre och det har hänt att den ena har blivit tillfrågad om att följa med hem efter skolan osv och såklart har den andre blivit besviken men det är viktigt att få umgås själv med sina kompisar också utan sitt syskon.

Men som sagt mina tjejer är 11 år.

Men 3 åringar är lite smått ännu :)

Synden hinner ikapp!
  • ErikaST80
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-19 08:31:09 följande:

Om tjejerna är tre år gamla så hade jag velat stanna kvar på kalaset och då hade jag inte kunnat lämna det ena barnet själv hemma. Tycker treåringar är för små för att lämnas ensamma på kalas.

Gammal tråd - men håller med! Det första jag tänker på är om treåringar ska vara på kalas utan förälder/vuxen med sig. Det beror väl t ex på hur väl ni känner den andra familjen och om barnen varit där förut. Samt hur många barn det kommer och antalet vuxna som ser efter barnen på kalaset. 

Småbarn borde bjudas tillsammans med förälder och syskonskara, tycker jag. Så var det när jag var liten - vi gick allihopa tillsammans med mamman. De äldre barnen kanske inte vill vara med, men de är kanske i skolan eller på annan aktivitet en sådan här dag?

Men svaret du frågade efter: Att inte bjuda båda syskonen i en familj när båda umgås med födelsedagsbarnet, det tycker jag är illa. Jag skulle också ha tackat nej. Jag vet verkligen inte hur jag skulle ha förklarat för barnen, som då var 3 år,  varför de inte fick gå på kalaset, men jag skulle ha varit försiktig med att berätta att den ena av dem inte blivit bjuden, om de inte redan vet det. Vet de vad ett "kalas" är i den åldern? Jag kanske skulle säga att de skrivit "fel" på inbjudan och att ni hur som helst ska hitta på något annat den dagen, så att ni inte kan komma. Och så hittar ni på något trevligt tillsammans!

Att en treåring bara babblar namn, som någon skrev här, det håller jag med om. Det är ju också ganska vanligt att ett barn ser tvillingar som samma person, och kanske av den anledningen bara säger ett av namnen. Jag har en ung släkting som kallar två av sina lekkompisar som är tvillingar för "Mari-å-terese".

Om du är kvar TS, hur har det gått när barnen kom i skolåldern och kanske har flera egna kompisar? Är det mera självklart nu att de går på separata kalas?
Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?