• Sara377

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Hejsan!

Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

• Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • Topcom

Fräckt gjort, hade också tackat nej. Tycker mamman till födelsedagsbarmet skulle bestämt båda tv eller ingen. Du gjorde rätt.

• Lisa med barn
    Boulder skrev 2013-01-11 22:44:09 följande:
    Läs ordentligt. Jag refererar till dem som "mina tvillingar". Det skulle aldrig falla mig in att benämna dem "tvillingarna". En viss men viktig nyansskillnad om man kan uppfatta den.

Mina barn har sina egna kompisar och egna intresen och det är sunt tycker jag. Jag tror att det är hämmande för tvillingars identitetsutveckling att ha samma umgänge och uppmuntras till samma intressen men jag vet att det finns många tvillingföräldrar som gärna klär sina barn i likadana kläder och tom ger dem namn som påminner om varandra.

Jag förstår vad du menar med kläder och namn. Som tvillingförälder får man ofta frågor och den dummaste frågan jag har fått var om de verkligen var tvillingar, de var ju inte lika klädda... Frågan kom visserligen från en kvinna i 60-årsåldern men jag tyckte den var konstig.

Självklart ska man uppmunstra de att ha egna intressen m.m. men det får inte handla om ytterligheter så som att man förbjuder dem att ha samma kompisar, gå på samma kalas m.m. Då straffas de ju för att de är tvillingar. Jag tror att tvillingproblemen är färre för mig som har en pojke och en flicka. Jag blev lättad när jag fick en av varje för det blir ju automatiskt så att de inte kan jämföras så som de hade kunnat jämföras om det t.ex. var två flickor. Tyvärr är det ofta utmstånde, inte de själva, som jämför. Trist...  
  • sagoskog

TS: Helt rätt. I alla fall i den åldern. När de är större blir det ju kanske en annan femma, men verkar helt galet vid 3 år.

Boulder skrev 2013-01-11 22:44:09 följande:
    Läs ordentligt. Jag refererar till dem som "mina tvillingar". Det skulle aldrig falla mig in att benämna dem "tvillingarna". En viss men viktig nyansskillnad om man kan uppfatta den.

Mina barn har sina egna kompisar och egna intresen och det är sunt tycker jag. Jag tror att det är hämmande för tvillingars identitetsutveckling att ha samma umgänge och uppmuntras till samma intressen men jag vet att det finns många tvillingföräldrar som gärna klär sina barn i likadana kläder och tom ger dem namn som påminner om varandra.

Håller med:)  och har alltid varit inne på samma linje med mina tvillingar. Det har dock uppkommit ett problem så här i 5+ års åldern. Jag måste oftast köpa två likadana exemplar av alla klädesplagg (d.v.s. det händer att de är precis likadant klädda ibland), annars blir det avundsjuka om vem som fick vad och vem som fick "finast".
  • Lisa med barn
    nevermind skrev 2013-01-12 09:45:28 följande:
    Jag tycker du gjorde fel, för tvillingarna är individer.

Individer som man kan vara taskig mot? Tror du inte att tvillingar kan känna sig utanför och bli ledsna?
  • puss

Du gjorde rätt. Hade de varit 15 hade det varit en annan sak.

• Mary 562
    Girlfriend skrev 2013-01-11 13:17:47 följande:
    Måste fråga om det verkar ha blivit vanligare att en del föräldrar låter sina barn bestämma mycket själva och från väldigt unga år? Vår son har en kompis som vi numera inte umgås med längre på fritiden just p.g.a. att det sker på barnets villkor (om man inte träffas spontant i lekparken ex). Sist hade vi planerat en heldag på lekland dit vi bjudit med den här kompisen (5 år) men i sista stund så fick vi som svar att han inte ville följa med, han ville leka med datorn. Visst, det är upp till dem men jag tror ju att kompisen hade haft väldigt roligt på leklandet också om han bara följt med och hade han velat åka hem efter 2 timmar så hade vi gjort det. Det här var bestämt i förväg och vi hade lagt upp hela vår dag efter det. Eller det kanske bara är jag som tycker det är orimligt att låta ett så litet barn stanna hemma från förbokade aktiviteter m.m. bara för att barnet just då "inte vill" (så länge de inte är sjuka på något sätt givetvis!)? Eller som i detta fallet med vilka barn som ska bjudas in.

Förlåt att jag lånade din tråd TS! Skäms

Sara377 skrev 2013-01-11 13:24:48 följande:
    Men det är en intressant fråga!! Jag tror inte att så små barn alltid "vet" vad de vill riktigt. Man måste hjälpa dem på traven ibland. Jag tycker det är helt galet att låta barnen styra hela ens tillvaro. Då sätter man alldeles för mycket tilltro till ett litet barn. Vi som vuxna bör istället styra men ändå ge visst utrymme som passar för just det barnets ålder. När man frågar ett litet barn en massa frågor hela tiden så tror jag att man snarare gör barnet osäkert och nyckfullt. Varför skulle barnet veta bättre än dig som vuxen? Det är min åsikt i frågan! 
    Håller helt med dig där sara377,  varför skulle barnet veta bättre än den vuxne,? varför vågar inte föräldrarna bestämma?
  • twinkies

Vi har precis samma situation här fast ändå inte. Har tvillingar, flicka och pojke och flickan blev bjuden på en flick-kalas, alla flickor från dagis gruppen är bjuden men inga pojkar. Vi tackade ja. Jag känner att det är ok och hon blev jätteglad. Hade det varit två flickor och bara den ena är bjuden hade ALDRIG tackat ja, tycker det otroligt fräck och oförskämt att göra så! Föräldrar som inte alls använder huvudet! 

• Sara377

Skönt att höra att många här håller med mig. Tänkte lite i min ensamhet att det bara är jag som är överkänslig

Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?