Boulder skrev 2013-01-11 22:44:09 följande:
Läs ordentligt. Jag refererar till dem som "mina tvillingar". Det skulle aldrig falla mig in att benämna dem "tvillingarna". En viss men viktig nyansskillnad om man kan uppfatta den.
Mina barn har sina egna kompisar och egna intresen och det är sunt tycker jag. Jag tror att det är hämmande för tvillingars identitetsutveckling att ha samma umgänge och uppmuntras till samma intressen men jag vet att det finns många tvillingföräldrar som gärna klär sina barn i likadana kläder och tom ger dem namn som påminner om varandra.
Jag förstår vad du menar med kläder och namn. Som tvillingförälder får man ofta frågor och den dummaste frågan jag har fått var om de verkligen var tvillingar, de var ju inte lika klädda... Frågan kom visserligen från en kvinna i 60-årsåldern men jag tyckte den var konstig.
Självklart ska man uppmunstra de att ha egna intressen m.m. men det får inte handla om ytterligheter så som att man förbjuder dem att ha samma kompisar, gå på samma kalas m.m. Då straffas de ju för att de är tvillingar. Jag tror att tvillingproblemen är färre för mig som har en pojke och en flicka. Jag blev lättad när jag fick en av varje för det blir ju automatiskt så att de inte kan jämföras så som de hade kunnat jämföras om det t.ex. var två flickor. Tyvärr är det ofta utmstånde, inte de själva, som jämför. Trist...