• Sara377

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Hejsan!

Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

• Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • Sara377
    Helle68 skrev 2013-01-11 13:07:30 följande:
    Vid 3 års älder tycker jag detta är helt respektlöst från den mamma som låtit sin dotter välja vilka kamrater som skulle bjudas eller inte. Jag skulle ha blivit jätteledsen för precis som du skriver om att dina barn är jätteolika vad gäller förmåga att få kompisar är det också för mina. Sonen är jättesocial och populär och bjuds alltid på kalas medan dottern har haft, och till viss del har fortfarande, stora problem med att få vänner. När de var yngre verkade hon inte riktigt ta till sig detta utan vi kompenserade med att hon fick ha en riktigt mysig stund med en eller båda av oss föräldrar medan brorsan var på kalas, och göra något alldeles speciellt som hon själv fick önska. Men sen, när hon blev sex, började hon fundera på varför hon aldrig blev bjuden och vi kunde se hur detta tärde otroligt på hennes självkänsla. Märkligt att andra föräldrar inte tänker på den aspekten, kan väl inte vara så svårt att förstå att även ett litet barn reagerar över att bli "ratat"?
    Ja, det blir ju så uppenbart när det handlar om tvillingar också. Hade det handlat om syskon så är det ju en baggis att motivera varför den ena får gå och inte den andra. Men nu är de båda lika gamla och fullständigt ÄLSKAR att gå på kalas... 
  • LiteniAugusti
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:42:14 följande:
    Tack! Det känns skönt att höra att ni håller med mig! Hon som bjöd på kalaset(mamman) verkade tycka att jag var larvig...  
    Snarare den andra mamman som är opedagogisk, kan jag tycka.
    Är flickorna bara 3 år så känns det som att man som förälder får använda lite positivt inflytande så det inte blir helknasigt med inbjudningarna.

Jag förstår dig och tycker du gjorde helt rätt! 
  • Girlfriend

Måste fråga om det verkar ha blivit vanligare att en del föräldrar låter sina barn bestämma mycket själva och från väldigt unga år? Vår son har en kompis som vi numera inte umgås med längre på fritiden just p.g.a. att det sker på barnets villkor (om man inte träffas spontant i lekparken ex). Sist hade vi planerat en heldag på lekland dit vi bjudit med den här kompisen (5 år) men i sista stund så fick vi som svar att han inte ville följa med, han ville leka med datorn. Visst, det är upp till dem men jag tror ju att kompisen hade haft väldigt roligt på leklandet också om han bara följt med och hade han velat åka hem efter 2 timmar så hade vi gjort det. Det här var bestämt i förväg och vi hade lagt upp hela vår dag efter det. Eller det kanske bara är jag som tycker det är orimligt att låta ett så litet barn stanna hemma från förbokade aktiviteter m.m. bara för att barnet just då "inte vill" (så länge de inte är sjuka på något sätt givetvis!)? Eller som i detta fallet med vilka barn som ska bjudas in.

Förlåt att jag lånade din tråd TS! Skäms

• Sara377
    Girlfriend skrev 2013-01-11 13:17:47 följande:
    Måste fråga om det verkar ha blivit vanligare att en del föräldrar låter sina barn bestämma mycket själva och från väldigt unga år? Vår son har en kompis som vi numera inte umgås med längre på fritiden just p.g.a. att det sker på barnets villkor (om man inte träffas spontant i lekparken ex). Sist hade vi planerat en heldag på lekland dit vi bjudit med den här kompisen (5 år) men i sista stund så fick vi som svar att han inte ville följa med, han ville leka med datorn. Visst, det är upp till dem men jag tror ju att kompisen hade haft väldigt roligt på leklandet också om han bara följt med och hade han velat åka hem efter 2 timmar så hade vi gjort det. Det här var bestämt i förväg och vi hade lagt upp hela vår dag efter det. Eller det kanske bara är jag som tycker det är orimligt att låta ett så litet barn stanna hemma från förbokade aktiviteter m.m. bara för att barnet just då "inte vill" (så länge de inte är sjuka på något sätt givetvis!)? Eller som i detta fallet med vilka barn som ska bjudas in.

Förlåt att jag lånade din tråd TS! Skäms
    Men det är en intressant fråga!! Jag tror inte att så små barn alltid "vet" vad de vill riktigt. Man måste hjälpa dem på traven ibland. Jag tycker det är helt galet att låta barnen styra hela ens tillvaro. Då sätter man alldeles för mycket tilltro till ett litet barn. Vi som vuxna bör istället styra men ändå ge visst utrymme som passar för just det barnets ålder. När man frågar ett litet barn en massa frågor hela tiden så tror jag att man snarare gör barnet osäkert och nyckfullt. Varför skulle barnet veta bättre än dig som vuxen? Det är min åsikt i frågan!
  • Julibarn

Jag hade gjort som du, eller KOMMER göra så om situationen uppstår (väntar tvillingar). Även om de är äldre än tre tror jag faktiskt. En annan sak om det inte varit en gemensam vän.

• Boulder

Intressant för jag tänker precis tvärtom. Jag uppmuntrar både omgivningen och barnen själva att de ska behandlas som individer och inte som "tvillingarna". När mina tvillingar blev bjudna på kalas av den ena tvillingens kompis tackade jag nej för den andras del. Det var ett litet kalas där kompisen själv hade fått bestämma vilka som skulle få komma och där föräldrarna hade gått in och bjudit även min andra tvilling.

Samma gäller ju för "vanliga" syskon. Föräldrarna får ta sitt ansvar och trösta och förklara när ett syskon inte får göra samma saker som det andra. 

• Sara377
    Boulder skrev 2013-01-11 14:34:25 följande:
    Intressant för jag tänker precis tvärtom. Jag uppmuntrar både omgivningen och barnen själva att de ska behandlas som individer och inte som "tvillingarna". När mina tvillingar blev bjudna på kalas av den ena tvillingens kompis tackade jag nej för den andras del. Det var ett litet kalas där kompisen själv hade fått bestämma vilka som skulle få komma och där föräldrarna hade gått in och bjudit även min andra tvilling.

Samma gäller ju för "vanliga" syskon. Föräldrarna får ta sitt ansvar och trösta och förklara när ett syskon inte får göra samma saker som det andra. 
    Men de är ju båda kompisar med den här flickan, de går på samma avdelning på förskolan... Vad skulle du säga till den andra tvillingen när hon frågar varför hon inte får komma? Hon tycker själv att hon är vän med den här flickan alltså...
  • Lisa med barn
    fläta skrev 2013-01-11 13:10:15 följande:
    Men det kan också vara jobbigt för tvillingar (större tvillingar) att ha en mamma som får ont i hjärtat och vill se till att de båda går på allt, för ibland kan även de som är tvillingar tycka att det är både kul och skönt att få gå iväg på något eget. 

Ett av mina barn har en kompis som är tvilling och de har genom åren inte fått leka och träffas särskilt mycket själva eftersom mamman alltid propsar på att syskonet också ska vara med. Dessa barn är mycket olika varandra med avseende på personlighet och intressen (mitt barn och kompisen är mer "tvillinglika" än de faktiskt tvillingarna är) och det har ofta skapat en krystad stämning. Mamman har dock alltid velat slå vakt om tvillingsamhörigheten och därför agerat som hon gjort. 

Utvikning från ämnet, ber om ursäkt.  

Jag tror att du missförstod mig. Det svider i hjärtat när barnen blir orättvist behandlade, oavsett om de är tvillingar eller syskon. Mina är av olika kön och kommer troligtvis inte ha samma kompisar. Jag har aldrig klumpat ihop tvillingarna och är noga med att göra aktiviteter med ett barn i taget så alla tre barnen får ha egentid. 

I TS fall leker båda flickorna med kompisen och jag tycker att det är märkligt (och elakt) att kompisens mamma inte bjöd båda syskonen eftersom båda är kompisar med födelsedagsbarnet.
  • Lisa med barn
    Boulder skrev 2013-01-11 14:34:25 följande:

Jag förstår om du vill sära på dem i skolan eller att de har olika fritidsaktiviteter men ett kalas är det väl bara roligt att gå på. Tror fortfarande att de kan behandlas som olika individer trots att de går på samma kalas. Sen kallar du dem själv för tvillingarna, är det att se dem som individer?
Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?