fläta skrev 2013-01-11 13:10:15 följande:
Men det kan också vara jobbigt för tvillingar (större tvillingar) att ha en mamma som får ont i hjärtat och vill se till att de båda går på allt, för ibland kan även de som är tvillingar tycka att det är både kul och skönt att få gå iväg på något eget.
Ett av mina barn har en kompis som är tvilling och de har genom åren inte fått leka och träffas särskilt mycket själva eftersom mamman alltid propsar på att syskonet också ska vara med. Dessa barn är mycket olika varandra med avseende på personlighet och intressen (mitt barn och kompisen är mer "tvillinglika" än de faktiskt tvillingarna är) och det har ofta skapat en krystad stämning. Mamman har dock alltid velat slå vakt om tvillingsamhörigheten och därför agerat som hon gjort.
Utvikning från ämnet, ber om ursäkt.
Jag tror att du missförstod mig. Det svider i hjärtat när barnen blir orättvist behandlade, oavsett om de är tvillingar eller syskon. Mina är av olika kön och kommer troligtvis inte ha samma kompisar. Jag har aldrig klumpat ihop tvillingarna och är noga med att göra aktiviteter med ett barn i taget så alla tre barnen får ha egentid.
I TS fall leker båda flickorna med kompisen och jag tycker att det är märkligt (och elakt) att kompisens mamma inte bjöd båda syskonen eftersom båda är kompisar med födelsedagsbarnet.