• Sara377

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Hejsan!

Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

• Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • Sara377
    Helle68 skrev 2013-01-11 12:51:37 följande:
    Är ständigt i samma situation men då mina tvillingar (som snart fyller sju) inte är av samma kön utan en kille och en tjej, har jag ändå förståelse för att föräldrar bara bjuder det ena av barnen. Trots att de har gemensamma kamrater. Men särskilt i början reagerade jag precis som du, TS, och ville tacka nej när bara sonen alltid blev bjuden och aldrig dottern. Det dröjde faktiskt ända tills för någon månad sedan innan hon ÄNTLIGEN blev bjuden på sitt första kalas hos "egna" kompisar. Det skar så i mitt hjärta när sonen gång på gång blev bjuden men inte hon att jag vid flera tillfällen varit nära att ringa till födelsedagsbarnets föräldrar och frågat om inte båda kunde komma. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att bara bjuda en i ett syskonpar om båda är vänner eller klasskamrater till mitt barn.
    Ja, jag förstår ju att den här situationen kommer att dyka upp igen... Känns AS-jobbigt!!! Mina tjejer är jätteolika. Den ena har extremt lätt att bli vän med andra barn medans den andra har det lite knepigare. Om jag då redan när de är såhär små visar att den andra är mer populär så är jag rädd att den "mer inåtvända" kommer att bli väldigt ledsen och det kanske förstärker hennes inåtvända sida. 
    Men en dag så måste jag börja låta dem gå på kalas på var sitt håll. Men kanske inte vid 3 års ålder? Eller? 
  • Semlan
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:43:48 följande:
    Jag vet inte... När jag pratade med mamman så sa hon att hennes dotter fick önska vilka vänner som hon ville skulle komma och då nämnde hon tvilling2 men inte tvilling1...
    Ok, men då kan man ju tycka att mamman borde ha nämnt att även den andre flickan skulle få komma.
  • Sara377
    Helle68 skrev 2013-01-11 12:54:26 följande:
    Vill tillägga att jag absolut skulle ha tackat nej om de varit tre och denna situation uppstått. Det började inte förrän de var ca 5.
    Okej! Tack!
  • Sara377
    Semlan skrev 2013-01-11 12:56:52 följande:
    Ok, men då kan man ju tycka att mamman borde ha nämnt att även den andre flickan skulle få komma.
    Japp, men det gjorde hon inte eftersom det inte var hennes dotters vilja. 
  • Lisa med barn
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:52:40 följande:
    Ja, så kände jag också. Att nu kommer hon att bjuda båda två. Men icke! Hon menade fortfarande att hennes 3-åring skulle få exklusiv rätt att endast bjuda dem som hon ville på sitt kalas!

Undrar hur trevlig denna 3-åring kommer att bli som vuxen om denna mamma är hennes förebild?

Undrar också vad denna mamma skulle tycka om dina döttrar bjöd alla dagiskompisar utom hennes dotter?

Självklart ska barn vara med och bestämma men vi föräldrar måste lära våra barn empati och därför styr vi upp vilka som ska få komma på kalas t.ex. Man behöver inte tvinga barnet att bjuda någon men man kan förklara varför det skulle vara orättvist att utesluta någon. Dessutom har jag svårt att se att en 3-åring vill utesluta någon. När mina 3-åringar skulle ha kalas så föreslog jag vilka kompisar de skulle bjuda och de ropade glatt "ja" till alla jag föreslog.

Sen svider det lite extra i en tvillingmammas hjärta när bara ena tvillingen blir bjuden. Mina twins är en pojke och en flicka så de kommer inte att bli bjudna på samma kalas för de kommer antagligen inte att ha samma kompisar. Men om jag var i din sits med två flickor så hade jag reagerat som du. 
  • Duckan

Tycker inte att de behöver lära sig sånt där vid tre års ålder redan. Jag hade inte låtit mitt barn göra en sån bedömning att bara bjuda tvilling 2.

• Sara377
    Lisa med barn skrev 2013-01-11 13:00:15 följande:

Undrar hur trevlig denna 3-åring kommer att bli som vuxen om denna mamma är hennes förebild?

Undrar också vad denna mamma skulle tycka om dina döttrar bjöd alla dagiskompisar utom hennes dotter?

Självklart ska barn vara med och bestämma men vi föräldrar måste lära våra barn empati och därför styr vi upp vilka som ska få komma på kalas t.ex. Man behöver inte tvinga barnet att bjuda någon men man kan förklara varför det skulle vara orättvist att utesluta någon. Dessutom har jag svårt att se att en 3-åring vill utesluta någon. När mina 3-åringar skulle ha kalas så föreslog jag vilka kompisar de skulle bjuda och de ropade glatt "ja" till alla jag föreslog.

Sen svider det lite extra i en tvillingmammas hjärta när bara ena tvillingen blir bjuden. Mina twins är en pojke och en flicka så de kommer inte att bli bjudna på samma kalas för de kommer antagligen inte att ha samma kompisar. Men om jag var i din sits med två flickor så hade jag reagerat som du. 
    Va skönt att du håller med mig. Jag blev så oerhört PAFF över att någon gör så! Det säger väl sig självt att man inte gör så tycker jag!? Men sedan kände jag mig larvig och undrade om jag överreagerar. Jag får ofta höra att jag är "känslig" nämligen
  • Helle68

Vid 3 års älder tycker jag detta är helt respektlöst från den mamma som låtit sin dotter välja vilka kamrater som skulle bjudas eller inte. Jag skulle ha blivit jätteledsen för precis som du skriver om att dina barn är jätteolika vad gäller förmåga att få kompisar är det också för mina. Sonen är jättesocial och populär och bjuds alltid på kalas medan dottern har haft, och till viss del har fortfarande, stora problem med att få vänner. När de var yngre verkade hon inte riktigt ta till sig detta utan vi kompenserade med att hon fick ha en riktigt mysig stund med en eller båda av oss föräldrar medan brorsan var på kalas, och göra något alldeles speciellt som hon själv fick önska. Men sen, när hon blev sex, började hon fundera på varför hon aldrig blev bjuden och vi kunde se hur detta tärde otroligt på hennes självkänsla. Märkligt att andra föräldrar inte tänker på den aspekten, kan väl inte vara så svårt att förstå att även ett litet barn reagerar över att bli "ratat"?

• Helle68

Nej du är inte överkänslig utan verkar vara en fullt normal och klok mamma som vill dina barn väl!

• fläta
    Lisa med barn skrev 2013-01-11 13:00:15 följande:

Men det kan också vara jobbigt för tvillingar (större tvillingar) att ha en mamma som får ont i hjärtat och vill se till att de båda går på allt, för ibland kan även de som är tvillingar tycka att det är både kul och skönt att få gå iväg på något eget. 

Ett av mina barn har en kompis som är tvilling och de har genom åren inte fått leka och träffas särskilt mycket själva eftersom mamman alltid propsar på att syskonet också ska vara med. Dessa barn är mycket olika varandra med avseende på personlighet och intressen (mitt barn och kompisen är mer "tvillinglika" än de faktiskt tvillingarna är) och det har ofta skapat en krystad stämning. Mamman har dock alltid velat slå vakt om tvillingsamhörigheten och därför agerat som hon gjort. 

Utvikning från ämnet, ber om ursäkt.  
Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?