Lisa med barn skrev 2013-01-11 13:00:15 följande:
Undrar hur trevlig denna 3-åring kommer att bli som vuxen om denna mamma är hennes förebild?
Undrar också vad denna mamma skulle tycka om dina döttrar bjöd alla dagiskompisar utom hennes dotter?
Självklart ska barn vara med och bestämma men vi föräldrar måste lära våra barn empati och därför styr vi upp vilka som ska få komma på kalas t.ex. Man behöver inte tvinga barnet att bjuda någon men man kan förklara varför det skulle vara orättvist att utesluta någon. Dessutom har jag svårt att se att en 3-åring vill utesluta någon. När mina 3-åringar skulle ha kalas så föreslog jag vilka kompisar de skulle bjuda och de ropade glatt "ja" till alla jag föreslog.
Sen svider det lite extra i en tvillingmammas hjärta när bara ena tvillingen blir bjuden. Mina twins är en pojke och en flicka så de kommer inte att bli bjudna på samma kalas för de kommer antagligen inte att ha samma kompisar. Men om jag var i din sits med två flickor så hade jag reagerat som du.
Men det kan också vara jobbigt för tvillingar (större tvillingar) att ha en mamma som får ont i hjärtat och vill se till att de båda går på allt, för ibland kan även de som är tvillingar tycka att det är både kul och skönt att få gå iväg på något eget.
Ett av mina barn har en kompis som är tvilling och de har genom åren inte fått leka och träffas särskilt mycket själva eftersom mamman alltid propsar på att syskonet också ska vara med. Dessa barn är mycket olika varandra med avseende på personlighet och intressen (mitt barn och kompisen är mer "tvillinglika" än de faktiskt tvillingarna är) och det har ofta skapat en krystad stämning. Mamman har dock alltid velat slå vakt om tvillingsamhörigheten och därför agerat som hon gjort.
Utvikning från ämnet, ber om ursäkt.