• Sara377

Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?

Hejsan!

Här om dagen blev en av mina tvillingar bjuden på ett barnkalas av en gemensam vän till båda tjejerna... Jag tackade nej till kalaset för det kändes inte rätt. Hur ska jag förklara för min andra tvilling att hon inte är välkommen?
    Eller är jag bara larvig och "curlar" min andra tvilling??? Borde jag ta fighten och förklara att livet är orättvist? 

Ska tillägga att tjejerna är 3 år gamla.  

• Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?
  • Mustique

Är de tre år så hade jag gjort likadant

• Girlfriend
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:42:14 följande:
    Tack! Det känns skönt att höra att ni håller med mig! Hon som bjöd på kalaset(mamman) verkade tycka att jag var larvig...  
    Antar att du redan pratat med mamma och förklarat varför ditt inbjudna barn inte kommer, får man fråga vad mamman svarade? Tycker inte alls att du var larvig! Tvärtom, barn (och vuxna) kan vara väldigt elaka mot varandra och det börjar ofta tidigt, framförallt bland det kvinnliga könet. Här visar du för dina barn att det inte är okej att "frysa ut" någon. 
  • SallySpectra
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:43:48 följande:
    Jag vet inte... När jag pratade med mamman så sa hon att hennes dotter fick önska vilka vänner som hon ville skulle komma och då nämnde hon tvilling2 men inte tvilling1...
    Där tycker jag spontant att den andra mamman borde lagt till Tvilling1. En treåring behöver inte ha hel bestämmanderätt över kalasgästerna och som förälder skulle åtminstone jag ha tyckt att båda tvillingarna var välkomna - om de är gemensamma vänner allihop. När nu bara en tvilling blev bjuden skulle jag ha gjort precis som du.
  • Sommarfjäril

Girlfriend skrev 2013-01-11 12:47:35 följande:
    Antar att du redan pratat med mamma och förklarat varför ditt inbjudna barn inte kommer, får man fråga vad mamman svarade? Tycker inte alls att du var larvig! Tvärtom, barn (och vuxna) kan vara väldigt elaka mot varandra och det börjar ofta tidigt, framförallt bland det kvinnliga könet. Här visar du för dina barn att det inte är okej att "frysa ut" någon. 

SallySpectra skrev 2013-01-11 12:48:29 följande:
    Där tycker jag spontant att den andra mamman borde lagt till Tvilling1. En treåring behöver inte ha hel bestämmanderätt över kalasgästerna och som förälder skulle åtminstone jag ha tyckt att båda tvillingarna var välkomna - om de är gemensamma vänner allihop. När nu bara en tvilling blev bjuden skulle jag ha gjort precis som du.
  • Sara377
    Girlfriend skrev 2013-01-11 12:47:35 följande:
    Ja, jag har pratat med henne. Hon svarade att det var hennes dotters vilja att bara ha den ena där. Och jag svarade att då kommer inte tv2... 
  • Helle68

Är ständigt i samma situation men då mina tvillingar (som snart fyller sju) inte är av samma kön utan en kille och en tjej, har jag ändå förståelse för att föräldrar bara bjuder det ena av barnen. Trots att de har gemensamma kamrater. Men särskilt i början reagerade jag precis som du, TS, och ville tacka nej när bara sonen alltid blev bjuden och aldrig dottern. Det dröjde faktiskt ända tills för någon månad sedan innan hon ÄNTLIGEN blev bjuden på sitt första kalas hos "egna" kompisar. Det skar så i mitt hjärta när sonen gång på gång blev bjuden men inte hon att jag vid flera tillfällen varit nära att ringa till födelsedagsbarnets föräldrar och frågat om inte båda kunde komma. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att bara bjuda en i ett syskonpar om båda är vänner eller klasskamrater till mitt barn.

• Girlfriend
    Sara377 skrev 2013-01-11 12:46:37 följande:
    Ja, jag gjorde det. Jag förklarade att jag inte ville se tvilling1 ledsen och att jag tyckte att hon var för liten för att få känna sig oönskad. Mamman svarade att hennes dotter fick välja helt själv vilka som skulle få komma och då hade hon bara sagt den ena av mina tjejer. Visst, hon leker bättre ihop med tvilling2(som hon bjöd) men jag tycker nog ändå att de är för små för att få ta sånna "nederlag" redan...
    Okej, ja det finns väl inte så mycket mer att säga då men jag tycker du gjorde rätt! Och det verkar ju alla andra här också tycka!
    Tycker att mamman resonerade lite obetänksamt eftersom dina barn är jämngamla och som du nämnt leker med den här vännen båda två, då känns det mer naturligt att som förälder gå in och styra upp i "valet" som det lilla barnet fått göra och ändå bjuda båda tvillingar.
  • Sara377
    SallySpectra skrev 2013-01-11 12:48:29 följande:
    Ja, så kände jag också. Att nu kommer hon att bjuda båda två. Men icke! Hon menade fortfarande att hennes 3-åring skulle få exklusiv rätt att endast bjuda dem som hon ville på sitt kalas!
  • Michael 610

hur pass medvetna är treåringar om det här med födelsdagskalas, bryr dom sig? är det inte mest för föräldrarna? Tänker på ett par tvillingflickor som inte var mer roade av sin födelsedag att dom struntade i alltihopa och gick in badrummet och klädde av sig nakna och ropade på mamma att dom ville bada, men dom kan ha varit två och inte tre

• Helle68

Vill tillägga att jag absolut skulle ha tackat nej om de varit tre och denna situation uppstått. Det började inte förrän de var ca 5.

Svar på tråden Bara den ena tvillingen bjuden på kalas. Gjorde jag rätt?