Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Lisa 590 skrev 2013-01-12 18:19:15 följande:
    Hur skall jag kunna förklara att burqa är något positivt när barnbarnet ser  den klädseln för första gången i sitt liv - och personer i fråga visar  "fuck you" - finger ?

Vad var det för positivt i detta jag skulle förklara för 3-åringen?

Burqa är en klädsel som  inte hör hemma hos oss - sen får ni (män) tycka vad ni vill.

Jasså? Men amerikanska jeans hör hemma här? Ska kläder från indiska också ifrågasättas? Folk får bära vilka kläder de vill. Jag hoppar inte på folk som bär SD-blomman, fast jag ogillar allt det står för.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 19:16:14 följande:
    Gesten i sig är så ovänlig /aggressiv att även barn förstår att det inte är något vänligt. Barn förstår och tar in kroppspråk  mera än verbala uttryck.

Jag för min del  har ingen lust att ta till någon pseudoradikal  förklaring  i en situation där barnet reagerar adekvat på ett aggressivt bemötande.

Vad vill du förresten?

Jasså?
  • Dorian Ertymexx
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 20:06:46 följande:
    Ja - och DÅ TYCKER DU att det är vettigt att en kvinna beter sig aggressivt mot en okänd, rädd, 3-åring på spårvagnen? Hallåå?

Nej, jag tycket frotfarande inte att burqa är ett plagg som hör hemma i vår kultur.
    Lustigt att det bara är män som försvarar bruket av detta plagg?

Nej, det är inte bara män som försvarar att man ska få bära vad man vill. Men jag kan gå med på att vi förbjuder burka om vi samtidigt förbjuder smink och högklackat, och tillåter kvinnor att gå topless på somrarna, precis som män. Om vi nu ska vara emot förtryck, alltså.
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 20:40:15 följande:

JO, det är vanligt. Det förekommer inte bland kristna (eller OK jag kan inte gå i god för någon galen kristen sekt någonstans, men det finns i alla fall inga "riktiga" kristna kyrkoledare/biskopar/ärkebiskopar som står för detta).

Omskärelse av pojkar är inte lika illa som omskärelse av flickor - och jag behöver inte spella ut varför. Även om jag anser att det också är fel, för att det också är ett övergrepp på ett hjälplöst barn. Om en pojke vill omskära sig, så ska han få besluta detta själv när han är stor nog att säga ifrån till sina föräldrar. Typ inte före myndighetsåldern.

Det finns många orsaker till att ett samhälle där många barn inte vet vem deras far är, blir mindre stabilt. För att ta exemplet med tjejen i tråden här på Fl igen, så blir det väldigt dyrt för samhället om de ska ta över faderns del av försörjningen av dessa barn. I 18-20 år... Vidare missar dessa barn den naturliga relationen till en far, som är viktig för ett barns utveckling (såvida inte mamman stadgar sig med en jättebra man som vill vara styvpappa fullt ut). Men tyvärr står styvfäder för många fall av barnmisshandel och sexövergrepp på barn. De känner inte till sitt ursprung, vilket skapar identitetskriser hos många. De betraktas som annorlunda av sina kamrater och dessas föräldrar, av lärare o.s.v.. När andra släktforskar i medelåldern står de där, och kan inte göra någonting...

Nu talar du ur ren okunskap. Det är INTE vanligt bland muslimer att omskära flickor. Och jo, det är precis lika vanligt bland kristna i de regioner där kvinnlig omskärlse sker, eftersom det är en kulturell tradition, helt oberoende av religion. Hade det funnits buddister i de områdena hade de också omskurit sina döttrar. Det är inte en islam-fråga, det är en lokal sedvänja i nordafrika.
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 20:42:41 följande:

Skolverket, nu senast...

Nope. Det står att skolan inte ska ta med eleverna på utövande av religiösa riter. Med andra ord, så länge prästen inte snackar, eller möjligen håller sig till sekulära saker i sitt tal, så får elever vara i kyrkor. Men det är inte, och har aldrig varit en svensk sedvänja att hålla avslutning i kyrkan. Vissa skolor har haft avslutning i kyrkan eftersom det har varit en nära och bra lokal, medan många skolor har haft tillgång till aula eller liknande. Skolan ska vara konfessionsfri, DET står det i skolverkets beslut. Och det innebär att det är att föredra om skolor hittar andra lokaler än kyrkor, men går det inte så får man vara i kyrkor, så länge man inte håller gudstjänst, som sagt.
  • Dorian Ertymexx

Servilia skrev 2013-01-12 20:51:25 följande:
    Nja, jag tycker att det är ganska kränkande att kalla de stora världsreligionerna "hokuspokus" faktiskt. Man väljer själv vad man vill tro, men jag tycker att man ska ha respekt för andras tro. Så länge som det inte är galna "smisksekter" och liknande...

Det var kyrkan som en gång började med undervisning, skolor, universitet överhuvudtaget, och även här i Sverige var det prästen eller klockaren som undervisade barnen - tills folkskoleseminarierna kom igång. Så jag tycker inte att kopplingen mellan kyrka, kristendom och skola  är så där jättekonstig som du verkar tycka...

Men det viktigaste är, att föräldarna kan välja i Ungern. Det tycker jag att föräldrar ska ha rätt att göra, åt sina omyndiga barn - så länge som det handlar om normalvettiga saker.    
    Alltså det där med respekt åt religiösa som vill ha skolor och grejer...
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 20:58:26 följande:
    Det finns ju en biologisk skillnad där som inte går att göra något åt, och därför kan reglerna och idealen aldrig bli desamma för män och kvinnor. En kvinna kan alltid vara säker på att det barn hon föder är hennes barn - men hennes man kan inte det. Har hon lurat honom, så får han försörja en gökunge plus lämna det han slitit ihop till en oskyld... Kanske en gård som gått i släkten i tjugu generationer... eller ett kungadöme.

I fattiga samhällen kan det dessutom handla om basal överlevnad. Det fungerar inte om en dotter blir kvar på faderns lilla gård, när hon är för tung för att göra sin del av kvinnosysslorna, och sedan föder ett barn som fadern måste mätta... för att hon inte kan säga vem som har gjort henne med barn, eller mannen vägrar gifta sig med henne. 

Nu blandar du ihop biologi och kultur här. Vi är i grunden flockdjur, så det spelar faktiskt ingen roll vem som är pappan. Det är tvärtom BRA att inte veta vem som är pappan, för det betyder att alla män hon legat med vet att hennes barn kan vara deras, och de är beredda att stödja barnet då.

Det finns exempel på detta bland tex gorillor. I grunden är de polygyna djur, vilket betyder att en hane har ett harem med honor. Men han låter ofta unga hannar komma undan med att ha sex med hans honor. Varför? Jo, för att om den unga hannen en dag kickar den gamle och tar över flocken, så är han mindre benägen att döda alla ungar om han kan tänkas vara far till ett eller flera av dem. På så vis får den äldre hannen garanterat ungar som överlever, och den unge får troligen ungar som överlever också. Win-win.     
  • Dorian Ertymexx
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 21:05:56 följande:

Nej.

Burqa/niqab syftar till att skydda kvinnan mot männens blickar.
    Du missade nog mitt inlägg där jag berättade om en ung kvinna i Afghanistan som skjutsades på pakethållaren av sin man (cykel) och som blev ihjälskjuten av en tonårig talibansoldat.
    Orsak: hennes vrister blottades under cykelturen.

Om du vill bli tagen på allvar, skall du också ta på allvar att dessa plagg bärs av kvinnor, fostrade av kulturer där de måste acceptera månggifte, bli bortgifta utan egen talan vid 13-16 år, tvingade att acceptera våldtäkt inom äktenskapet, där bröder har t.o.m skyldighet att döda en flicka som inte underkastar sig ( i Sverige kallas de Balkongflickorna, dvs de avlider av fall från balkong). Hedersmord kallas det.

En flicka som blivit våldtagen och gravid kan stenas till döds.
    Du är så ung att du nog inte kan känna till de mest uppmärksammade hedersmorden i Sverige, men den här kulturen har fört  in seden i Sverige.

I min stad finns  organisationer som ordnar skyddat boende för tonårsflickor som annars riskerar tvångsgifte.
    det är dessa kvinnor som tvingas bära burqa/niqab.

Du kanske blandade ihop det med hijab? som är en annan sorts klädnad. Den skall dölja allt hår för håret anses särskilt  sexuellt upphetsande. - För att anknyta till TS: iranska kvinnor bär aldrig  burqa (i Sverige), men ibland - inte alltid - hijab.

Jag kan berätta mera - vill du läsa?

Det där är ju väldigt generaliserande. Ja, det finns grupper som använder burqa och niqab som ett maktmedel. men så finns det folk som använder klädkoder på samma vis här i väst. Du har inte märkt att det bara är kvinnor som bär högklackat (enstaka transvestiter åsido)? Och du har inte märkt att det är genomgående svårare att gå, springa och ta sig fram med högklackat än med vettiga skor? Det finns galler som kvinnor kan fastna med klacken (sett det själv flera gånger) och skada sig. Det händer aldrig mig, för jag "får" bära vettiga, fotriktiga skor.

Och långtifrån alla som bär burqa eller niqab gör det av tvång. Många gör det av fritt val. Jag är helt med på att vi ska bekämpa förtryck, men vi ska inte göra det genom att själva skapa ett förtryck!  
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 21:08:22 följande:
    Jo, jag har aldrig haft problem att få karlar..! Men det tråkiga med dessa kvinnor, som själva väljer att förfula sitt utseende, är att de ofta inte förstår varför männen inte vill ha dem. De försöker konstruera andra orsaker: "svenska män vill inte ha självständiga kvinnor", "svenska män vill inte ha intelligenta kvinnor"...

Fast nu är du där igen - "förfular" är SUBJEKTIVT. DU tycker att de förfular sitt utseende, jag och många andra (kvinnorna själva i fråga inkluderat) tycker inte det.

Fast min erfarenhet är att de som oftast gnäller om hur svåra män är är just de feminina kvinnorna, som har löjliga krav på Mannen (med enormt M). Han ska vara lång, han ska vara "generös", han ska ha det gott ställt, vara monogam, trogen och seriös, jada jada jada ad infinitum et absurdum. Sedan är de sällan lika perfekta själva, och så undrar de varför deras drömkillar inte vill ha dem. Duh! De är ofta redan upptagna, eller ser igenom ytligheten och väljer vettigare kvinnor.
  • Dorian Ertymexx
    Servilia skrev 2013-01-12 21:18:53 följande:

Nä... Det där känner jag verkligen inte igen.

När det gäller buddhister, så tror jag inte alls att de skulle få låg status. För svenskar i gemen har en "positivt" fördomsfull syn på just buddhister. De tror att alla buddhister är snälla, vänliga, försynta, fridsamma personer. Bara för att Dalai Lama är så. Vilket ju är bisarrt, eftersom t.ex. just tibetanerna (som Dalai Lama är) är ett rätt krigiskt folk...

Tro mig, den dagen buddister börjar "massinvandra" så kommer SD börja slå på stortrumman där.

Ja, det är rätt spännande det där. Från början fanns det drösar med lamor, men mongolerna slog ihjäl alla utom Dalai och Panchen. Så fridfullt fick de makten...  
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..