Lisa 590 skrev 2013-01-12 21:05:56 följande:
Nej.
Burqa/niqab syftar till att skydda kvinnan mot männens blickar.
Du missade nog mitt inlägg där jag berättade om en ung kvinna i Afghanistan som skjutsades på pakethållaren av sin man (cykel) och som blev ihjälskjuten av en tonårig talibansoldat.
Orsak: hennes vrister blottades under cykelturen.
Om du vill bli tagen på allvar, skall du också ta på allvar att dessa plagg bärs av kvinnor, fostrade av kulturer där de måste acceptera månggifte, bli bortgifta utan egen talan vid 13-16 år, tvingade att acceptera våldtäkt inom äktenskapet, där bröder har t.o.m skyldighet att döda en flicka som inte underkastar sig ( i Sverige kallas de Balkongflickorna, dvs de avlider av fall från balkong). Hedersmord kallas det.
En flicka som blivit våldtagen och gravid kan stenas till döds.
Du är så ung att du nog inte kan känna till de mest uppmärksammade hedersmorden i Sverige, men den här kulturen har fört in seden i Sverige.
I min stad finns organisationer som ordnar skyddat boende för tonårsflickor som annars riskerar tvångsgifte.
det är dessa kvinnor som tvingas bära burqa/niqab.
Du kanske blandade ihop det med hijab? som är en annan sorts klädnad. Den skall dölja allt hår för håret anses särskilt sexuellt upphetsande. - För att anknyta till TS: iranska kvinnor bär aldrig burqa (i Sverige), men ibland - inte alltid - hijab.
Jag kan berätta mera - vill du läsa?
Det där är ju väldigt generaliserande. Ja, det finns grupper som använder burqa och niqab som ett maktmedel. men så finns det folk som använder klädkoder på samma vis här i väst. Du har inte märkt att det bara är kvinnor som bär högklackat (enstaka transvestiter åsido)? Och du har inte märkt att det är genomgående svårare att gå, springa och ta sig fram med högklackat än med vettiga skor? Det finns galler som kvinnor kan fastna med klacken (sett det själv flera gånger) och skada sig. Det händer aldrig mig, för jag "får" bära vettiga, fotriktiga skor.
Och långtifrån alla som bär burqa eller niqab gör det av tvång. Många gör det av fritt val. Jag är helt med på att vi ska bekämpa förtryck, men vi ska inte göra det genom att själva skapa ett förtryck!