Servilia skrev 2013-01-12 16:09:09 följande:
...och jag som då har halva släkten i Finland, kan garantera atf det inte förekommer.
Jag tror att problemet med vissa svenskars syn på finländare, är att det förekom finländare bland arbetskraftsinvandrarna som blev alkoholister. Det hade att göra med den hopplöshet de kände. På 50- och 60-talen fick de ju bara de enklaste, monotonaste jobben - typ vid löpande bandet.
De placerades i fabrikens "statarlängor" i en deprimerande miljö, eller fick - senare på 70-talet - lägenhet i de värsta betongområdena. De erbjöds ingen svenskundervisning som arabmuslimerna
ju får gratis, utan fick börja arbeta första dagen i Sverige. De placerades tillsammans med enbart andra finländare på arbetsplatsen, och fick därför ingen övning i svenska språket. Det gjorde att de inte hade några avancemangsmöjligheter alls - de kunde inte ens hoppas på att bli förmän. Vid denna tid var arbetsveckorna också mycket längre än idag.
Under dessa omständigheter är det inte konstigt att många blev deprimerade. Och är man deprimerad, är det inte så jättekonstigt om man tröstar sig med flaskan på lördagkvällen - och om det ibland går överstyr. Vilket då naturligtvis också påverkade barnen, som blev oroliga och bråkiga i skolan, o.s.v..
Tyvärr har då en del svenskar fått bilden att "alla finländare är lågutbildade, svärande alkoholister". Fast de inte ens känner några i Finland boende finländare... Och detta är ju bisarrt, eftersom Finland till och med har gått om Sverige på många områden (bl.a. beroende på att man tagit in mycket så arabmuslimer!). De har t.ex. mycket högre krav på eleverna i skolan - både kunskapsmässigt och uppförandemässigt - vilket gör att de finska eleverna kommer högt över de svenska på internationella jämförelser i matte o.s.v..
Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.