Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
pontus1992 skrev 2013-01-12 03:58:52 följande:
tyckte det var hemskt här om dan då jag läste ett CV som hade kommit in till receptionsmailen. Det var skickat av en 34 årig pakistanier. Denna kille hade 4 års universitetsstudier i ekonomi och businessmanagment. Han hade jobbat som gymnasielärare i 5 år. Han talade flytande 5 språk och väldigt bra svenska efter att ha varit här i 4 år.Han sökte jobb som hotellstädare. Det är absolut inget fel med våra städare de gör helt klart ett av de hårdaste och mest vktiga jobbet på min arbetsplats men det krävs inte den erfarenheten som denna kille hade.. Han söker jobb som hotellstädare för att han är Pakistanier. DET ÄR RASISM"1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;
3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;
4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;
5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation ..." från NE
Personligen ser jag då inte kopplingen till rasism, men klart att han blivit kränkt.