Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Vitamin skrev 2013-01-17 16:45:16 följande:
    Jag uppfattar det som att du inte på något sätt anser att det är kostsamt för Sverige att ta emot och försörja tiotusentals flyktingar/invandrare (varav en stor andel analfabeter vilka sannorlikt inte kommer att försörja sig själva på många år, kanske aldrig) och att det på inget vis påverkar landets/kommunernas/innevånarnas ekonomi?

Inte mer än vad barn gör, nej. Barn är långt mer kostsamt och mindre lönsamt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Micke skrev 2013-01-17 17:16:13 följande:
    Nja,nu förenklar du lite väl mkt. Det hela beror på åldern på den som invandrar. Kommer du hit när du är 65 så är du en ren belastning ekonomiskt. 

Kommer du hit som högutbildad 25 åring är du en ren vinst.  

Ja, givetvis. Det är erkänt en generalisering.
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 17:36:57 följande:
    Det är inte svar på min fråga.

Jag infrågasätter hur du kan anse att det inte påverkar Sveriges ekonomi att ta emot människor från andra länder, som inte kan försörja sig själva? Som ska ha försörjning, bostäder, sjukvård och utbildning till de vuxna, plus att de har massor av kostsamma och olönsamma barn också.
    Jag undrar om du anser att dessa människor inte belastar ekonomin för varken stat/kommuner/innevånare på något sätt?

I så fall vill jag veta vilken hemlig pengapåse de resureserna kommer ifrån.

Då är det ju mer nationalekonomiskt lönsamt att lägga resurserna på våra redan befintliga innevånare som redan kostat oss en massa pengar under sin kostsamma och olönsamma barndom, så att de kan börja betala tillbaka i form av uträttat arbete och inbetalda skatter.

Ungefär som när en mjölkbonde beräknar att det kostar x antal kronor att föda upp rekrytering till kobesättningen och att det tar x antal år innan en uppfödd kalv ger ekonomisk avsättning. Innan bonden kostar på sig att investera i nya avelsdjur gör hen en noggrann bedömning och utvärdering av tilltänkta nya kreatur, huruvida de kan tänkas passa in och vilken nytta de kan göra i företaget.
    Och innan man kan kosta på sig att ta in nya djur i lagården måste några av de gamla uttjänta skickas på slakt eller några ugdjur säljas. Det måste finnas en ekonomisk balans annars går företaget omkull.

Så, precis som jag frågade tidigare: vilka av Sveriges befintliga innevånare tycker du ska vi välja bort/minska resurserna för, för att ge ekonomiskt utrymme för nya?

Vad sägs om de rika som idag får allt lägre skatter och allt mer skattefinansierad lyx kanske?

Men nej, det är inte så enkelt som sagt. Människor skapar behov som skapar arbetstillfällen. Du kör enligt det gamla dammiga "närande och tärande"-tänket, tror jag?  
  • Dorian Ertymexx
    Åklagaren skrev 2013-01-17 17:47:56 följande:
    Men varför visar inte statistiken på det du ljuger om?

Visst, när 30.000 somalier invandrar får vi några fler tolkar, SFI-lärare, poliser och kriminalvårdare.

Nettoeffekten är ju ändå miljard-tals kronor minus per år, är det närande? Eller ska man helt enkelt inte tänka realistiskt enligt dig?

Nej, vi får också fler kassörskor, skomakare, bilmekaniker etc etc etc. Men fråga en ekonom istället, om du är nyfiken.
  • Dorian Ertymexx
    Åklagaren skrev 2013-01-17 18:29:12 följande:
    Jo, nationalekonomen Jan ekberg har ju kommit fram att den utomeuropeiska massinvandringen kostar tiotals, kanske hundratals miljarder per år oavsett skomakare och bilmekaniker?

Vad exakt är det som inte riktigt går in? Lögner kommer man väl ingen vart med?

Nej det har han inte, och han har själv påpekat detta otaliga gånger. Folk har tagit russinen ur kakan och övertolkat massivt.
  • Dorian Ertymexx
    Vitamin skrev 2013-01-17 20:19:58 följande:

Det skulle vara intressant att se utfallet av en folkomröstning där sveriges befolkning fick välja mellan att finansiera indvandring enligt dagens modell eller att fördela motsvarande summa på att fördela pengarna mellan kommunerna, öronmärkta till exempelvis sjukvård, äldreomsorg och skolor.

Det vore ännu mer intressant att se de snopna minerna när pengarna istället går till skattesänkningar eller mer pengar direkt till företag.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2013-01-19 12:04:33 följande:
    Bevisa?Känar staten mera pengar på befolkningen i tex Bromma än i Tensta, vad tror du? Blir det lättare för dom ca 400000 arbetslösa att få jobb om man fyller på med 50000 arbetslösa till varje år?Blir det bättre i dom skolor där bara 50-60% får slutbetyg, när man fyller på med flera elever? Så jag vill gärna se att dom sämsta skolorna, och äldre boenden för mera resurser, samt att arbetslösheten sjunker innan vi tar emot så många flera.

Arbetslösheten skulle öka, inte sjunka, om alla invandrare magiskt försvann över en natt.

Som sagt, fråga en nationalekonom om du inte tror Zebra eller mig.  
  • Dorian Ertymexx
    sladd skrev 2013-01-19 15:29:45 följande:
    Quintus Zebra: Vad tycker du om att (mest de nya) invandrarna skickar "hem" cirka 1/3 av sitt socialbidrag till utlandet? Tyder inte det på att för varje bidrag vi betalar ut till invandrarfamiljer, är för högt? Detta gör ju faktiskt att ju fler nya invandrare vi får, desto fortare ökar utflödet av pengar från Sverige till alla möjliga u-länder. Vi ger alltså dubbelt bistånd till dessa fattiga länder. Jag anser att skicka "hem" delar av sitt socialbidrag bör förbjudas och att man genast får bidraget indraget om man gör detta.

Menar du att alla, eller ens majoriteten gör det? Knappast va.
  • Dorian Ertymexx
    gerd123 skrev 2013-01-20 08:51:02 följande:
    När det gäller invandrare och kostnader så kom jag att tänka på det två svenskarna (urspr somalier) som är anhållna för terrorbrott i Somalia och har skickats till USA! Känns som risken finns att det blir en dyr historia att få hem dem. Svenska terrorister känns lite ovanligt men man vänjer sig säkert................................

Inte så ovanligt som du tror... Finns svenska terrorister i norrland som sabbar elstationer och liknande. Fast de brukar inte räknas eftersom de ju är svenskar och inte muslimer...
  • Dorian Ertymexx
    Hoppentoss skrev 2013-01-20 13:17:57 följande:
    Oj vad tråden spårat ur.

Brukar göra det när "the usual suspects" tar över...
  • Dorian Ertymexx
    LindaEfraim skrev 2013-01-26 13:48:16 följande:
    Vet även invandrare som gjort samma sak. Kanske inte de från Mena men andra tex sydamerikaner.

Jodå, de från mena också.
  • Dorian Ertymexx
    Aurelia01 skrev 2013-01-26 16:54:41 följande:
    Det sa du inte från början. Flickor i romska, somaliska och kurdiska familjer går ytterst sällan gymnasiet. De gifts bort vid första tecken på pubertet, så att de inte ska hinna skämma ut sin familj genom att ha sex före äktenskapet.

Litet fel baserat på massiv generalisering där då.
  • Dorian Ertymexx
    Ejder skrev 2013-01-31 21:06:31 följande:
    Vi lurar bara oss själva. Självklart är det idioti att vara tillsammans med någon från en annan kultur. Det visar all forskning.

Så vem som helst som är ihop med mig är en idiot??
  • Dorian Ertymexx
    LindaEfraim skrev 2013-01-31 23:27:33 följande:
    Dorian

Självklart! Men det är väl tur att det finns idioter?

Hahaha, nåja, inte tillräckligt många i så fall...
  • Dorian Ertymexx
    LindaEfraim skrev 2013-02-01 07:17:02 följande:
    Fast är ungersk kultur så jätte olik svensk?
    Det är ett lätt tempo och man har lätt för att känna sig hemma i Ungern som svensk.
    Den vilar på en kristen grund, nja fast ungrarna har sin Istvan och Imre dyrkan.
    Ni är nog mer lika finnarna. De gillar bastubad och de gillar termalbad.
    En finska är vad du ska ha Dorian.
    En svensk borde egentligen inte gifta sig eller bli tillsammans med någon annan än en svensk om man ser till hur vi lever. En sydeuropé sitter ju med hela släkten och har middagar varje dag och tar hand om varann i med och motgångar.
    Vilken svensk skulle klara av det?

Jag har litet smak för finskor faktiskt.

Men jag är ju väldans blandad vet du. Och dessutom poly.   Flört
  • Dorian Ertymexx
    LindaEfraim skrev 2013-02-01 17:53:41 följande:
    Dorian då kan du skaffa en från varje land. Så kan ni kalla er the polyculture

Hmmm, good idea! Gillar hur du tänker!
  • Dorian Ertymexx
    The Seeker skrev 2013-02-02 19:11:17 följande:
    Det är lätt att bli rasist pga okunskap.
    Vart hittar en rasist kunskapen ?  

Avpixlat, Affes blogg och liknande siter.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..