Hultan skrev 2013-01-06 15:34:59 följande:
Tänkte att vi kunde dela med oss om våra kostvanor lite. Jag börjar. Vi kör som sagt var LCHF sedan ca 6 mån tillbaka. I början jagade vi ketos, men nu senaste månaden har jag släppt lite på det. Jag kör väl med GI nu men med ett inslag av High fat till och från. Min sambo har diabetes typ 1 sedan ca 1 år tillbaka, så vi är båda lika motiverade men av lite olika anledningar. Det underlättar ju enormt eftersom vi båda har medicinska skäl till att vara noggranna. Ingen vill fuska. Vi äter alltså aldrig: potatis, pasta, bröd, spannmål, socker. Den enda sockerkälla jag äter ibland är mörk choklad med minst 70% kakao. Som alternativ till ovanstående kolhydrater äter vi ofta: blomkål, broccoli, rättika, paprika, vitkål. Sista månaden har jag börjat tillåta mig 1 grapefrukt på morgonen. (frukten med lägst GI) Annars har jag inte ätit någon frukt på ca 6 mån. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant info kring hur fruktos fungerar i kroppen på ett negativt sätt. Många misstar sig och tror att "frukt är ju nyttigt" och undrar sedan varför dom har svårt att gå ner i vikt. Frukt är definitivt inte nyttigt om man försöker minska i vikt. Det jag saknar mest av allt är: Juice på morgonen.. Därav har jag börjat med grape.
Tack för välkomnandet! Det känns utmärkt att påbörja lchf-projektet med er alla. Känner som du Hultan - juicen på morgonen är svårast! Jag har ätit GI-kost tidigare, men inte så strikt. Har inte ätit potatis, vitt mjöl, ris eller pasta men däremot en hel del frukt och sötsaker ibland (aldrig mycket i gången). Mina främsta kolhydratkällor har varit torkad frukt, rågbröd, bulgur, fullkornscouscous, kikärter, mjölk, soyayoghurt naturell (innehåller lite socker). Så jag ska försöka dra ner på mjölkprodukterna då jag förstått att de ofta innehåller hormonrubbande androgener från djuren (är sån yoghurtjunkie och kommer sakna att äta naturell yoghurt VARJE morgon!) och förstås frukt, bröd, bulgur å dylikt. Jag har ätit och kommer fortsätta äta mkt grönsaker: sallad, kål, avokado, tomat, gurka, broccoli, blomkål och lite rotsaker. Tänker att jag måste öka på min köttkonsumtion något, liksom äta lite mer fett. Gillar frön och nötter och kommer att äta det med. Annars har jag en sund livsstil med regelbundna måltider och regelbunden träning! För lite sömn tyvärr, är väldigt lättrubbad på det planet. Hur tänker ni kring mjölkprodukter och rotsaker (ej potatis)? Är inget stort fan av kött heller eftersom jag varit vegetarian mesta delen av mitt vuxna liv, så får se hur det känns...