• Hultan

Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!

Hej!
    Tänkte se om det finns fler där ute, som precis som jag just nu självbehandlar ner mig i vikt för att rätta till ägglossningen, inför bebisverkstaden som snart ska starta här hemma. Vore superkul att följas åt under tiden, dela tips, medgång och motgång. Peppa varandra!

JAG:
    27 år, bor i Sthlm,
    Pco-s diagnos sedan 8 år tillbaka.
    Sambo sedan 4 år.
    Bebisverkstaden startar i februari. Ska nu försöka med vårt första barn.
    Sedan i Aug ätit strikt LCHF.
    Minskat 3,5 kg i vikt sedan dess och förkortat min cykel från 73 dgr till 50 dgr nu.  
    163 cm lång, vägde vid start 57 kg,
    Min målvikt är 52 kg/eller när jag fått tillräckligt regelbunden mens.

Så, var är ni allihopa? Flört

• Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!
  • Mayo

Hej på er! Jag sökte aktivt efter en liknande tråd och vill jättegärna vara med. Är en 27-årig tjej från Sthlm som vetat om min Pcos nu i tre år. Efter att jag slutade med mina piller 09, har jag haft endast tre naturliga menstruationer (alla under 2012). Nu är det dock ett halvår sen senaste och jag känner att jag skulle vilja testa på lchf för att se om jag kan få mer regelbundna ägglossningar. Min barnlängtan är enorm, men ack mycket större än min sambos just nu. Hur som helst har vi sen länge haft en öppen dialog om barn, och vi vill ha barn tillsammans småningom. Jag är glad om jag hittat ett forum där jag får ventilera tankar och känslor kring barnlängtan, pco och hur allt framskrider med hjälp av LCHF. Så nu kör jag hårt! Har börjat med dieten några dar sen. Är 163 cm å väger 57 kg jag med :)

• Hultan
    Mayo skrev 2013-01-06 14:04:35 följande:
    Hej på er! Jag sökte aktivt efter en liknande tråd och vill jättegärna vara med. Är en 27-årig tjej från Sthlm som vetat om min Pcos nu i tre år. Efter att jag slutade med mina piller 09, har jag haft endast tre naturliga menstruationer (alla under 2012). Nu är det dock ett halvår sen senaste och jag känner att jag skulle vilja testa på lchf för att se om jag kan få mer regelbundna ägglossningar. Min barnlängtan är enorm, men ack mycket större än min sambos just nu. Hur som helst har vi sen länge haft en öppen dialog om barn, och vi vill ha barn tillsammans småningom. Jag är glad om jag hittat ett forum där jag får ventilera tankar och känslor kring barnlängtan, pco och hur allt framskrider med hjälp av LCHF. Så nu kör jag hårt! Har börjat med dieten några dar sen. Är 163 cm å väger 57 kg jag med :)
    Hej Mayo!
    Välkommen du med! Jättekul att du vill joina. Flört
    Vilket sammanträffande att du också har startvikt på 57 kg och är 163 cm lång, haha! Och bor i Sthlm, och är 27 år! Tungan ute Jag förespråkar verkligen lågkolhydratkost, oavsett om det är GI eller LCHF. Det hjälper enormt, det vet jag både av egen erfarenhet och efter att ha läst mycket om det i litteratur och på hemsidor. Det är många som uppnått fantastiska resultat enbart genom att lägga om sin kost. Jag började därför stenhårt med kosten 6 månader innan vi visste att vi ville börja försöka bli gravida.

Jag tycker att alla bör läsa boken Matrevolutionen!
    Man kan också gå in på kostdoktorn.se och läsa en hel del bra.
    Ett annat tips är www. ifokus.se och där väljer man rubriken "kolhydrater i fokus", superkul forum där man får mycket tips och intressant information, finns en underrubrik för just LCHFáre.
    Sen finns det en hel del intressanta intervjuer på youtube där Kostdoktorn Andreas Eenfeldt intervjuar olika amerikanska forskare kring lågkolhydratkost, det ger en extra sporre att lyssna på dessa. Det finns en intervju rörande just fertilitet och LCHF bland annat.
  • Hultan

Tänkte att vi kunde dela med oss om våra kostvanor lite. Jag börjar.

Vi kör som sagt var LCHF sedan ca 6 mån tillbaka. I början jagade vi ketos, men nu senaste månaden har jag släppt lite på det. Jag kör väl med GI nu men med ett inslag av High fat till och från.

Min sambo har diabetes typ 1 sedan ca 1 år tillbaka, så vi är båda lika motiverade men av lite olika anledningar. Det underlättar ju enormt eftersom vi båda har medicinska skäl till att vara noggranna. Ingen vill fuska.

Vi äter alltså aldrig: potatis, pasta, bröd, spannmål, socker.
    Den enda sockerkälla jag äter ibland är mörk choklad med minst 70% kakao.

Som alternativ till ovanstående kolhydrater äter vi ofta: blomkål, broccoli, rättika, paprika, vitkål.

Sista månaden har jag börjat tillåta mig 1 grapefrukt på morgonen. (frukten med lägst GI) Annars har jag inte ätit någon frukt på ca 6 mån. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant info kring hur fruktos fungerar i kroppen på ett negativt sätt. Många misstar sig och tror att "frukt är ju nyttigt" och undrar sedan varför dom har svårt att gå ner i vikt. Frukt är definitivt inte nyttigt om man försöker minska i vikt.

Det jag saknar mest av allt är: Juice på morgonen.. Därav har jag börjat med grape.

Glad

• Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 15:34:59 följande:
    Tänkte att vi kunde dela med oss om våra kostvanor lite. Jag börjar. Vi kör som sagt var LCHF sedan ca 6 mån tillbaka. I början jagade vi ketos, men nu senaste månaden har jag släppt lite på det. Jag kör väl med GI nu men med ett inslag av High fat till och från. Min sambo har diabetes typ 1 sedan ca 1 år tillbaka, så vi är båda lika motiverade men av lite olika anledningar. Det underlättar ju enormt eftersom vi båda har medicinska skäl till att vara noggranna. Ingen vill fuska. Vi äter alltså aldrig: potatis, pasta, bröd, spannmål, socker. Den enda sockerkälla jag äter ibland är mörk choklad med minst 70% kakao. Som alternativ till ovanstående kolhydrater äter vi ofta: blomkål, broccoli, rättika, paprika, vitkål. Sista månaden har jag börjat tillåta mig 1 grapefrukt på morgonen. (frukten med lägst GI) Annars har jag inte ätit någon frukt på ca 6 mån. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant info kring hur fruktos fungerar i kroppen på ett negativt sätt. Många misstar sig och tror att "frukt är ju nyttigt" och undrar sedan varför dom har svårt att gå ner i vikt. Frukt är definitivt inte nyttigt om man försöker minska i vikt. Det jag saknar mest av allt är: Juice på morgonen.. Därav har jag börjat med grape.

Tack för välkomnandet! Det känns utmärkt att påbörja lchf-projektet med er alla. Känner som du Hultan - juicen på morgonen är svårast! Jag har ätit GI-kost tidigare, men inte så strikt. Har inte ätit potatis, vitt mjöl, ris eller pasta men däremot en hel del frukt och sötsaker ibland (aldrig mycket i gången). Mina främsta kolhydratkällor har varit torkad frukt, rågbröd, bulgur, fullkornscouscous, kikärter, mjölk, soyayoghurt naturell (innehåller lite socker). Så jag ska försöka dra ner på mjölkprodukterna då jag förstått att de ofta innehåller hormonrubbande androgener från djuren (är sån yoghurtjunkie och kommer sakna att äta naturell yoghurt VARJE morgon!) och förstås frukt, bröd, bulgur å dylikt. Jag har ätit och kommer fortsätta äta mkt grönsaker: sallad, kål, avokado, tomat, gurka, broccoli, blomkål och lite rotsaker. Tänker att jag måste öka på min köttkonsumtion något, liksom äta lite mer fett. Gillar frön och nötter och kommer att äta det med. Annars har jag en sund livsstil med regelbundna måltider och regelbunden träning! För lite sömn tyvärr, är väldigt lättrubbad på det planet. Hur tänker ni kring mjölkprodukter och rotsaker (ej potatis)? Är inget stort fan av kött heller eftersom jag varit vegetarian mesta delen av mitt vuxna liv, så får se hur det känns...
  • Mayo

Tack också för länkarna! Hade kollat in dem ren innan, dom e bra så även jag kan tipsa om dem! Laddade också ner LCHF-appen, tycker den verkar superb.

• Linnna
    Hultan skrev 2013-01-05 22:47:22 följande:
    Hej Linna, välkommen! När planerar ni att börja bebisverkstad? Jag tränar faktiskt ingenting, men jag har hund och promenerar till och från jobbet varje dag, så jag rör på mig hela tiden. Jag har köpt ägglossningstest, gravtest och ett spermaprov från testlagret nu. Haha det var min sambo som ville ha ett spermaprov, jag tyckte det kändes lite overkill, men men .. Har börjat testa med ÄL-stickor nu sedan 2 dgr tillbaka. Även om jag är inställd på att det kan ta låååång tid.. så är det ändå roligt att vara igång!

Tack för välkomna det! Jag slutade med p-piller i maj då vi bestämde oss för att börja. Har inte haft någon egen menas sen dess vid har påbörjat utredning och jag vet sedan tidigare att jag har pco. Jag tränar några gånger pet vecka, springer och går på pass på gym. Jag funderar om lchf kommer påverka min FIFA löpning negativt om jag minskar mycket på kolhydraterna.
  • Hultan
    Mayo skrev 2013-01-06 17:29:24 följande:

Tack för välkomnandet! Det känns utmärkt att påbörja lchf-projektet med er alla. Känner som du Hultan - juicen på morgonen är svårast! Jag har ätit GI-kost tidigare, men inte så strikt. Har inte ätit potatis, vitt mjöl, ris eller pasta men däremot en hel del frukt och sötsaker ibland (aldrig mycket i gången). Mina främsta kolhydratkällor har varit torkad frukt, rågbröd, bulgur, fullkornscouscous, kikärter, mjölk, soyayoghurt naturell (innehåller lite socker). Så jag ska försöka dra ner på mjölkprodukterna då jag förstått att de ofta innehåller hormonrubbande androgener från djuren (är sån yoghurtjunkie och kommer sakna att äta naturell yoghurt VARJE morgon!) och förstås frukt, bröd, bulgur å dylikt. Jag har ätit och kommer fortsätta äta mkt grönsaker: sallad, kål, avokado, tomat, gurka, broccoli, blomkål och lite rotsaker. Tänker att jag måste öka på min köttkonsumtion något, liksom äta lite mer fett. Gillar frön och nötter och kommer att äta det med. Annars har jag en sund livsstil med regelbundna måltider och regelbunden träning! För lite sömn tyvärr, är väldigt lättrubbad på det planet. Hur tänker ni kring mjölkprodukter och rotsaker (ej potatis)? Är inget stort fan av kött heller eftersom jag varit vegetarian mesta delen av mitt vuxna liv, så får se hur det känns...
    Jag äter alla möjlig mjölkprodukter, men ju fetare desto bättre, alltså äter turkisk yoghurt och vispgrädde hellre än mjölk och fil osv. Äter inga rotsaker, förutom råa morötter ibland, som stavar, men definitivt inga tillagade rotsaker. Mina snacks består av: franska ostar, oliver, mozarella och grönsaksstavar med dipp.
    Mayo, hur mkt vill du gå ner ungefär? Har du fått förbättrad ägglossning av GI när du testade tidigare?
  • Hultan

Ni som tränar mkt borde läsa boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. Jag har inte läst den själv men min sambo samt en arbetskollega som tränar och äter LCHF har läst den och tyckte att den var mkt bra.

• Hultan

Jag har faktiskt beställt D-vitamintillskott just idag. Har läst en hel del om att det kan försämra fertiliteten om man har för låga nivåer. Äter redan Folsyra sedan ca 1 månad tillbaka. Tar ni några tillskott?
    Jag är generellt emot alla typer av extrapiller.. eftersom jag anser att man knappast kan förespråka en kost och samtidigt äta extravitaminer.. det är ju liksom motsägelsefullt. Men just nu när vi vill bli gravida så tänker jag att Folsyra måste jag ju äta, för hua om barnet skulle få ryggmärgsbråck .. och D-vitaminbristen i Norden kan jag köpa, för vi är ju faktiskt inte ute lika mycket alls nu som vi var förr i tiden under vinterhalvåret.

• Frajda 80
    Linnna skrev 2013-01-06 18:38:59 följande:

Tack för välkomna det! Jag slutade med p-piller i maj då vi bestämde oss för att börja. Har inte haft någon egen menas sen dess vid har påbörjat utredning och jag vet sedan tidigare att jag har pco. Jag tränar några gånger pet vecka, springer och går på pass på gym. Jag funderar om lchf kommer påverka min FIFA löpning negativt om jag minskar mycket på kolhydraterna.
    Jag det kan komma att påverka det negativt i alla fall i början. En del kommer in snabbt i att bränna energi från fettet medan andra får kämpa länge innan de når den gränsen.
Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!