• Mayo

Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!

Hej på er! Jag sökte aktivt efter en liknande tråd och vill jättegärna vara med. Är en 27-årig tjej från Sthlm som vetat om min Pcos nu i tre år. Efter att jag slutade med mina piller 09, har jag haft endast tre naturliga menstruationer (alla under 2012). Nu är det dock ett halvår sen senaste och jag känner att jag skulle vilja testa på lchf för att se om jag kan få mer regelbundna ägglossningar. Min barnlängtan är enorm, men ack mycket större än min sambos just nu. Hur som helst har vi sen länge haft en öppen dialog om barn, och vi vill ha barn tillsammans småningom. Jag är glad om jag hittat ett forum där jag får ventilera tankar och känslor kring barnlängtan, pco och hur allt framskrider med hjälp av LCHF. Så nu kör jag hårt! Har börjat med dieten några dar sen. Är 163 cm å väger 57 kg jag med :)

• Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 15:34:59 följande:
    Tänkte att vi kunde dela med oss om våra kostvanor lite. Jag börjar. Vi kör som sagt var LCHF sedan ca 6 mån tillbaka. I början jagade vi ketos, men nu senaste månaden har jag släppt lite på det. Jag kör väl med GI nu men med ett inslag av High fat till och från. Min sambo har diabetes typ 1 sedan ca 1 år tillbaka, så vi är båda lika motiverade men av lite olika anledningar. Det underlättar ju enormt eftersom vi båda har medicinska skäl till att vara noggranna. Ingen vill fuska. Vi äter alltså aldrig: potatis, pasta, bröd, spannmål, socker. Den enda sockerkälla jag äter ibland är mörk choklad med minst 70% kakao. Som alternativ till ovanstående kolhydrater äter vi ofta: blomkål, broccoli, rättika, paprika, vitkål. Sista månaden har jag börjat tillåta mig 1 grapefrukt på morgonen. (frukten med lägst GI) Annars har jag inte ätit någon frukt på ca 6 mån. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant info kring hur fruktos fungerar i kroppen på ett negativt sätt. Många misstar sig och tror att "frukt är ju nyttigt" och undrar sedan varför dom har svårt att gå ner i vikt. Frukt är definitivt inte nyttigt om man försöker minska i vikt. Det jag saknar mest av allt är: Juice på morgonen.. Därav har jag börjat med grape.

Tack för välkomnandet! Det känns utmärkt att påbörja lchf-projektet med er alla. Känner som du Hultan - juicen på morgonen är svårast! Jag har ätit GI-kost tidigare, men inte så strikt. Har inte ätit potatis, vitt mjöl, ris eller pasta men däremot en hel del frukt och sötsaker ibland (aldrig mycket i gången). Mina främsta kolhydratkällor har varit torkad frukt, rågbröd, bulgur, fullkornscouscous, kikärter, mjölk, soyayoghurt naturell (innehåller lite socker). Så jag ska försöka dra ner på mjölkprodukterna då jag förstått att de ofta innehåller hormonrubbande androgener från djuren (är sån yoghurtjunkie och kommer sakna att äta naturell yoghurt VARJE morgon!) och förstås frukt, bröd, bulgur å dylikt. Jag har ätit och kommer fortsätta äta mkt grönsaker: sallad, kål, avokado, tomat, gurka, broccoli, blomkål och lite rotsaker. Tänker att jag måste öka på min köttkonsumtion något, liksom äta lite mer fett. Gillar frön och nötter och kommer att äta det med. Annars har jag en sund livsstil med regelbundna måltider och regelbunden träning! För lite sömn tyvärr, är väldigt lättrubbad på det planet. Hur tänker ni kring mjölkprodukter och rotsaker (ej potatis)? Är inget stort fan av kött heller eftersom jag varit vegetarian mesta delen av mitt vuxna liv, så får se hur det känns...
  • Mayo

Tack också för länkarna! Hade kollat in dem ren innan, dom e bra så även jag kan tipsa om dem! Laddade också ner LCHF-appen, tycker den verkar superb.

• Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 22:32:21 följande:
    Ni som tränar mkt borde läsa boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. Jag har inte läst den själv men min sambo samt en arbetskollega som tränar och äter LCHF har läst den och tyckte att den var mkt bra.

Bra tips! Böcker är bästa peppen.
  • Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 22:29:53 följande:
    Jag äter alla möjlig mjölkprodukter, men ju fetare desto bättre, alltså äter turkisk yoghurt och vispgrädde hellre än mjölk och fil osv. Äter inga rotsaker, förutom råa morötter ibland, som stavar, men definitivt inga tillagade rotsaker. Mina snacks består av: franska ostar, oliver, mozarella och grönsaksstavar med dipp. Mayo, hur mkt vill du gå ner ungefär? Har du fått förbättrad ägglossning av GI när du testade tidigare?

Jag har svårt att uttala mig om skillnad med GI. har ätit det länge också under de två år jag aldrig hade mens. å andra sidan åt jag för lite fett då, så för mig tror jag att fettet är essentiellt! när jag slutade med p-piller vägde jag under 54 kg och jag vet sedan tonåren (ej på piller) att min mens försvinner om jag väger under det. Jag kämpade länge för att gå upp mina kilon, och först när jag vägt min idealvikt (55-57) har jag fått ägglossningar! då har jag ju i och för sig haft GI, men misstänker att mitt sockerintag med mkt frukt och grovt bröd ändå kunnat förvärra min pcos. Jag vill alltså max gå ner 2 kg! Annars är det ändå kört :) så en utmaning för mig blir ju att kunna träna med lchf utan att gå ner i vikt för mkt. En fråga om rotsaker- är tillredda rotsaker "dåliga"? Gällande tillskott äter jag Holistic flytande D-vitamin och Folsyra. Sen äter jag faktiskt också Maca-mjöl och bipollen sedan förra hösten... Eftersom jag fått ägglossningar efter att ha börjat äta dessa känns det svårt att ge upp dem, men vad tror ni? Många superfoods innehåller ju en del kolhydrater. Vilka superfoods vore annars mest förenliga med lchf?
  • Mayo
    dumdummast skrev 2013-01-08 11:35:10 följande:
    Nu är jag hemma igen efter julfirandet. Så nu startar vi dagen med gofrukost sen blir det gymmet . Är det npgon som har nå frukost förslag när man inte äter ägg?

Heja!!! Jag tycker att du ska ladda ner lchf appen om du har en smartphone - där finns olika måltidskstegorier och massa härliga förslag! Till ex kan man göra en smoothie på grekisk yoghurt, ägg, hallon och vanilj till frukost, eller göra eget lchf bröd å äta med pålägg (avokado ost t.ex) eller grekisk yoghurt med nötter, hallon och frön. Många lchf:are äter ju "vanlig mat" till frukost.
  • Mayo
    Hultan skrev 2013-01-07 21:00:11 följande:
    Aha, intressant. Du har alltså även vägt för lite för ägglossning.. trots din PCO. Det har jag aldrig hört om tidigare. Då är det ju lite knepigare. För min del är det bara att pressa ner mig själv så mkt som möjligt ju. Jo tillagade rotsaker har definitivt högre GI värde, alltså höjer blodsockret snabbare. En rå morot är okej att äta, men om man kokar den så får den samma GI som en potatis. Så, tillredningssättet har mkt stor betydelse. Sen är det ju så att generellt så är ovanjordgrönsaker bäst att äta, för allt som växer i marken är växtens energiförråd, (rötterna) som tex morot, kålrot, palsternacka, potatis mm. Vad är Maca-mjöl och Bi-pollen? aldrig hört talas om. Bi-pollen som det gula puffet som insekterna samlar in fr blommor? Varför äter du det?

Ja precis det är det! Både Maca och det finns i hälsokostaffärer. Jag äter dessa för att de innehåller så sjukt mkt näringsämnen, vilket är bra om man ute vill äta tillskott som piller. Och vissa säger att de således också hunnar fertiliteten. Men de kostar massor! Angående vikten så ja, man kan väga för lite för att få ägglossningar även med pco. Alla med pco är ju inte överviktiga. Det kvinnliga hormonet östrogen produceras av äggstockar och fettceller i kroppen, så för lite fett kan innebära att äggstockarna inte orkar producera både för kroppen och "för mensens" del. Det är emellertid väldigt individuellt var gränsen går! Men för mig är det vid 54 kg har jag märkt. Alla har en idealvikt i vilken kroppen har störst chans att vara i harmoni, även pcoare.
  • Mayo
    Frajda 80 skrev 2013-01-08 13:22:13 följande:
    Du kan äta: 1,5 dl Turkisk youghurt 0,25 dl vispgrädde kanel vaniljpulver eller blanda ihop nedan och laga i micron i 2 minuter på en tallrik (om den är platt ta lite kortare tid), låt det sedan svalna på galler för att inte bli för fuktigt. Sen är det bara att smöra på och kanske ha på ost. 1 ägg 1 dl mandelmjöl 25 g smör lite salt eller kanel   

Bra med konkreta recept! Det senare vill jag testa snarast.
  • Mayo
    dumdummast skrev 2013-01-08 17:59:08 följande:
    Vad är det för app?  Kostar den? Var och stor handlade för någon dag sen. Massa god lchf mat, s nu finns det inga ursäkter. Haar en hel del som jag vill ska försvinna så bara kämpa på. Maten är ju god i alla fall :)

Hej! Appen går att ladda ner på IPhone, heter lchf-appen och kostar 7 kronor. Jag gillar den eftersom den innehåller delvis fakta om dieten och hur kroppen påverkas, delvis recept kategoriserade enligt måltidstyp eller proteinkälla. Massa härliga lchf efterrätter, tillbehör å snacks finns också med :) Jag var också å handlade förra veckan, nu känns det inte alls svårt att hitta goda å varierande måltider under hela dagen! Glömde dock mandelmjöl å fiberhusk, vilka är användbara! Skall komplettera imorgon.
  • Mayo
    Frajda 80 skrev 2013-01-09 14:59:22 följande:
    Får vi ventilera skit här också?

För min del, Bring it! Jag tycker man ska få snacka om allt här, om nån har problem med det går det förhoppningsvis att ta upp det med. Vad tänkte du?
  • Mayo
    Frajda 80 skrev 2013-01-09 22:29:14 följande:
    Jag är mest besviken på mig själv som frossade igår... nästan en påse hårda ostbågar. Fasen vad lack jag blir på mig själv... Men hela dagen var skit.

I med OCH motgångar var det sagt! Usch, det suger att behöva bli besviken på sig själv så - men sånt händer ju ibland. Oftast beror det ju på andra saker än att man var så jädrans sugen på ostbågarna (kanske det OCKSÅ, men räcker liksom inte). Vad tror du det var för dig? Jag märker att jag lättare börjar frossa om jag varit allt för strikt eller inte ätit tillräckligt, eller om jag känner mig skit och säkert har nåt behov av att vara självdestruktiv. Men med ny dag kommer nya möjligheter! Man ska inte behöva kompensera för missar tycker jag, i stället tar man nya tag och plåstrar om sig själv lite extra med nåt som får en att känna sig mer fräsch, fin å värdefull. Kram!
  • Mayo

Hej! Hur går det för er? Har nu käkat lchf i några veckor och mår toppen. I början var jag lite grinig men nu! Sötsuget är också helt borta. Var till gynekologen också, och fick höra efteråt att mina hormonvärden stabiliserats mkt sedan senaste gången, dvs nästan ingen förhöjd nivå av testo nu. E jätteglad för det! Fast med tanke på hur nyligen jag började lchf kan det knappast endast förklaras av det. Annars känner jag mig tyvärr lite stressad och har svårt att sova, så det inverkar ju negativt på tillvaron. Ska försöka harmonikurera mig i helgen :)

• Mayo
    Hultan skrev 2013-01-26 17:38:09 följande:
    Hej på er! Vill bara tala om att jag är GRAVID! Lyckades på första försöket! Helt otroligt. Tack vare LCHF fick jag igång min ÄL. Kämpa på och lycka till!

STORT Grattis Hultan! Det är ju fantastiskt!!! Det om når är ju pepp för oss andra att fortsätta lchf:a. Kram!
  • Mayo

Jag har faktiskt också plussat! Tänkte att jag bara måste återkomma och berätta det. Aldrig någonsin har jag haft två ägglossningar så tätt in på varandra (hade mens en gån i jan., sen +, vi hade ingen tanke på att skydda oss för jag räknade med minst ett par mån till till nästa ÄL). Helt sjukt! Så jag tror absolut att det har att göra med min ändrade kost! Få se nu då hur det går, hoppas så innerligt att få behålla detta lilla liv som växer i mig! Annars är det iaf bra att veta att det finns når som kanske kan hjälpa på traven om man vill bli gravid igen. Lycka till ni andra!

Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!