• Hultan

Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!

Hej!
    Tänkte se om det finns fler där ute, som precis som jag just nu självbehandlar ner mig i vikt för att rätta till ägglossningen, inför bebisverkstaden som snart ska starta här hemma. Vore superkul att följas åt under tiden, dela tips, medgång och motgång. Peppa varandra!

JAG:
    27 år, bor i Sthlm,
    Pco-s diagnos sedan 8 år tillbaka.
    Sambo sedan 4 år.
    Bebisverkstaden startar i februari. Ska nu försöka med vårt första barn.
    Sedan i Aug ätit strikt LCHF.
    Minskat 3,5 kg i vikt sedan dess och förkortat min cykel från 73 dgr till 50 dgr nu.  
    163 cm lång, vägde vid start 57 kg,
    Min målvikt är 52 kg/eller när jag fått tillräckligt regelbunden mens.

Så, var är ni allihopa? Flört

• Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!
  • Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 22:32:21 följande:
    Ni som tränar mkt borde läsa boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. Jag har inte läst den själv men min sambo samt en arbetskollega som tränar och äter LCHF har läst den och tyckte att den var mkt bra.

Bra tips! Böcker är bästa peppen.
  • Mayo
    Hultan skrev 2013-01-06 22:29:53 följande:
    Jag äter alla möjlig mjölkprodukter, men ju fetare desto bättre, alltså äter turkisk yoghurt och vispgrädde hellre än mjölk och fil osv. Äter inga rotsaker, förutom råa morötter ibland, som stavar, men definitivt inga tillagade rotsaker. Mina snacks består av: franska ostar, oliver, mozarella och grönsaksstavar med dipp. Mayo, hur mkt vill du gå ner ungefär? Har du fått förbättrad ägglossning av GI när du testade tidigare?

Jag har svårt att uttala mig om skillnad med GI. har ätit det länge också under de två år jag aldrig hade mens. å andra sidan åt jag för lite fett då, så för mig tror jag att fettet är essentiellt! när jag slutade med p-piller vägde jag under 54 kg och jag vet sedan tonåren (ej på piller) att min mens försvinner om jag väger under det. Jag kämpade länge för att gå upp mina kilon, och först när jag vägt min idealvikt (55-57) har jag fått ägglossningar! då har jag ju i och för sig haft GI, men misstänker att mitt sockerintag med mkt frukt och grovt bröd ändå kunnat förvärra min pcos. Jag vill alltså max gå ner 2 kg! Annars är det ändå kört :) så en utmaning för mig blir ju att kunna träna med lchf utan att gå ner i vikt för mkt. En fråga om rotsaker- är tillredda rotsaker "dåliga"? Gällande tillskott äter jag Holistic flytande D-vitamin och Folsyra. Sen äter jag faktiskt också Maca-mjöl och bipollen sedan förra hösten... Eftersom jag fått ägglossningar efter att ha börjat äta dessa känns det svårt att ge upp dem, men vad tror ni? Många superfoods innehåller ju en del kolhydrater. Vilka superfoods vore annars mest förenliga med lchf?
  • Hultan
    Mayo skrev 2013-01-07 15:29:04 följande:

Jag har svårt att uttala mig om skillnad med GI. har ätit det länge också under de två år jag aldrig hade mens. å andra sidan åt jag för lite fett då, så för mig tror jag att fettet är essentiellt! när jag slutade med p-piller vägde jag under 54 kg och jag vet sedan tonåren (ej på piller) att min mens försvinner om jag väger under det. Jag kämpade länge för att gå upp mina kilon, och först när jag vägt min idealvikt (55-57) har jag fått ägglossningar! då har jag ju i och för sig haft GI, men misstänker att mitt sockerintag med mkt frukt och grovt bröd ändå kunnat förvärra min pcos. Jag vill alltså max gå ner 2 kg! Annars är det ändå kört :) så en utmaning för mig blir ju att kunna träna med lchf utan att gå ner i vikt för mkt. En fråga om rotsaker- är tillredda rotsaker "dåliga"? Gällande tillskott äter jag Holistic flytande D-vitamin och Folsyra. Sen äter jag faktiskt också Maca-mjöl och bipollen sedan förra hösten... Eftersom jag fått ägglossningar efter att ha börjat äta dessa känns det svårt att ge upp dem, men vad tror ni? Många superfoods innehåller ju en del kolhydrater. Vilka superfoods vore annars mest förenliga med lchf?

Aha, intressant. Du har alltså även vägt för lite för ägglossning.. trots din PCO. Det har jag aldrig hört om tidigare. Då är det ju lite knepigare. För min del är det bara att pressa ner mig själv så mkt som möjligt ju.

Jo tillagade rotsaker har definitivt högre GI värde, alltså höjer blodsockret snabbare. En rå morot är okej att äta, men om man kokar den så får den samma GI som en potatis. Så, tillredningssättet har mkt stor betydelse. Sen är det ju så att generellt så är ovanjordgrönsaker bäst att äta, för allt som växer i marken är växtens energiförråd, (rötterna) som tex morot, kålrot, palsternacka, potatis mm.

Vad är Maca-mjöl och Bi-pollen? aldrig hört talas om. Bi-pollen som det gula puffet som insekterna samlar in fr blommor? Varför äter du det?
  • dumdummast

Nu är jag hemma igen efter julfirandet. Så nu startar vi dagen med gofrukost sen blir det gymmet . Är det npgon som har nå frukost förslag när man inte äter ägg?

• Mayo
    dumdummast skrev 2013-01-08 11:35:10 följande:
    Nu är jag hemma igen efter julfirandet. Så nu startar vi dagen med gofrukost sen blir det gymmet . Är det npgon som har nå frukost förslag när man inte äter ägg?

Heja!!! Jag tycker att du ska ladda ner lchf appen om du har en smartphone - där finns olika måltidskstegorier och massa härliga förslag! Till ex kan man göra en smoothie på grekisk yoghurt, ägg, hallon och vanilj till frukost, eller göra eget lchf bröd å äta med pålägg (avokado ost t.ex) eller grekisk yoghurt med nötter, hallon och frön. Många lchf:are äter ju "vanlig mat" till frukost.
  • Frajda 80

Du kan äta:

1,5 dl Turkisk youghurt
    0,25 dl vispgrädde
    kanel
    vaniljpulver

eller blanda ihop nedan och laga i micron i 2 minuter på en tallrik (om den är platt ta lite kortare tid), låt det sedan svalna på galler för att inte bli för fuktigt. Sen är det bara att smöra på och kanske ha på ost.
    1 ägg
    1 dl mandelmjöl
    25 g smör
    lite salt eller kanel 

Skrattande 

• Mayo
    Hultan skrev 2013-01-07 21:00:11 följande:
    Aha, intressant. Du har alltså även vägt för lite för ägglossning.. trots din PCO. Det har jag aldrig hört om tidigare. Då är det ju lite knepigare. För min del är det bara att pressa ner mig själv så mkt som möjligt ju. Jo tillagade rotsaker har definitivt högre GI värde, alltså höjer blodsockret snabbare. En rå morot är okej att äta, men om man kokar den så får den samma GI som en potatis. Så, tillredningssättet har mkt stor betydelse. Sen är det ju så att generellt så är ovanjordgrönsaker bäst att äta, för allt som växer i marken är växtens energiförråd, (rötterna) som tex morot, kålrot, palsternacka, potatis mm. Vad är Maca-mjöl och Bi-pollen? aldrig hört talas om. Bi-pollen som det gula puffet som insekterna samlar in fr blommor? Varför äter du det?

Ja precis det är det! Både Maca och det finns i hälsokostaffärer. Jag äter dessa för att de innehåller så sjukt mkt näringsämnen, vilket är bra om man ute vill äta tillskott som piller. Och vissa säger att de således också hunnar fertiliteten. Men de kostar massor! Angående vikten så ja, man kan väga för lite för att få ägglossningar även med pco. Alla med pco är ju inte överviktiga. Det kvinnliga hormonet östrogen produceras av äggstockar och fettceller i kroppen, så för lite fett kan innebära att äggstockarna inte orkar producera både för kroppen och "för mensens" del. Det är emellertid väldigt individuellt var gränsen går! Men för mig är det vid 54 kg har jag märkt. Alla har en idealvikt i vilken kroppen har störst chans att vara i harmoni, även pcoare.
  • Mayo
    Frajda 80 skrev 2013-01-08 13:22:13 följande:
    Du kan äta: 1,5 dl Turkisk youghurt 0,25 dl vispgrädde kanel vaniljpulver eller blanda ihop nedan och laga i micron i 2 minuter på en tallrik (om den är platt ta lite kortare tid), låt det sedan svalna på galler för att inte bli för fuktigt. Sen är det bara att smöra på och kanske ha på ost. 1 ägg 1 dl mandelmjöl 25 g smör lite salt eller kanel   

Bra med konkreta recept! Det senare vill jag testa snarast.
  • annaw85

Hej allihopa! Nu har jag också satt igång, känns jätteskönt hittills! Har bestämt mig för att inte ha alltför många regler som krånglar till det för mig så ska helt enkelt undvika dem tydliga kolhydraterna men kommer fortfarande äta en del som frukt och havregrynsgröt! Har 20 kilos övervikt nu och tror att vikten kommer gå nedåt även fast jag inte kör superstrikt. Så ska jag börja träna nästa månad hoppas jag men koncentrerar mig främst på maten till att börja med! Förut har jag försökt ändra för mycket på en gång och då ger jag upp och går upp ännu mer i vikt istället. Mycket vatten fungerar bra också tycker jag! Har ni några andra bra tips för viktnedgång?

• Frajda 80
    annaw85 skrev 2013-01-08 14:20:51 följande:
    Hej allihopa! Nu har jag också satt igång, känns jätteskönt hittills! Har bestämt mig för att inte ha alltför många regler som krånglar till det för mig så ska helt enkelt undvika dem tydliga kolhydraterna men kommer fortfarande äta en del som frukt och havregrynsgröt! Har 20 kilos övervikt nu och tror att vikten kommer gå nedåt även fast jag inte kör superstrikt. Så ska jag börja träna nästa månad hoppas jag men koncentrerar mig främst på maten till att börja med! Förut har jag försökt ändra för mycket på en gång och då ger jag upp och går upp ännu mer i vikt istället. Mycket vatten fungerar bra också tycker jag! Har ni några andra bra tips för viktnedgång?
    Låter som mig, lika många kilon och går jag in för hårt slår det tillbaka på viktuppgång.

Hur mycket vatten dricker du?
    Varför är det bra? 
Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!