Mayo skrev 2013-01-07 15:29:04 följande:
Jag har svårt att uttala mig om skillnad med GI. har ätit det länge också under de två år jag aldrig hade mens. å andra sidan åt jag för lite fett då, så för mig tror jag att fettet är essentiellt! när jag slutade med p-piller vägde jag under 54 kg och jag vet sedan tonåren (ej på piller) att min mens försvinner om jag väger under det. Jag kämpade länge för att gå upp mina kilon, och först när jag vägt min idealvikt (55-57) har jag fått ägglossningar! då har jag ju i och för sig haft GI, men misstänker att mitt sockerintag med mkt frukt och grovt bröd ändå kunnat förvärra min pcos. Jag vill alltså max gå ner 2 kg! Annars är det ändå kört :) så en utmaning för mig blir ju att kunna träna med lchf utan att gå ner i vikt för mkt. En fråga om rotsaker- är tillredda rotsaker "dåliga"? Gällande tillskott äter jag Holistic flytande D-vitamin och Folsyra. Sen äter jag faktiskt också Maca-mjöl och bipollen sedan förra hösten... Eftersom jag fått ägglossningar efter att ha börjat äta dessa känns det svårt att ge upp dem, men vad tror ni? Många superfoods innehåller ju en del kolhydrater. Vilka superfoods vore annars mest förenliga med lchf?
Aha, intressant. Du har alltså även vägt för lite för ägglossning.. trots din PCO. Det har jag aldrig hört om tidigare. Då är det ju lite knepigare. För min del är det bara att pressa ner mig själv så mkt som möjligt ju.
Jo tillagade rotsaker har definitivt högre GI värde, alltså höjer blodsockret snabbare. En rå morot är okej att äta, men om man kokar den så får den samma GI som en potatis. Så, tillredningssättet har mkt stor betydelse. Sen är det ju så att generellt så är ovanjordgrönsaker bäst att äta, för allt som växer i marken är växtens energiförråd, (rötterna) som tex morot, kålrot, palsternacka, potatis mm.
Vad är Maca-mjöl och Bi-pollen? aldrig hört talas om. Bi-pollen som det gula puffet som insekterna samlar in fr blommor? Varför äter du det?