• Hultan

Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!

Hej!
    Tänkte se om det finns fler där ute, som precis som jag just nu självbehandlar ner mig i vikt för att rätta till ägglossningen, inför bebisverkstaden som snart ska starta här hemma. Vore superkul att följas åt under tiden, dela tips, medgång och motgång. Peppa varandra!

JAG:
    27 år, bor i Sthlm,
    Pco-s diagnos sedan 8 år tillbaka.
    Sambo sedan 4 år.
    Bebisverkstaden startar i februari. Ska nu försöka med vårt första barn.
    Sedan i Aug ätit strikt LCHF.
    Minskat 3,5 kg i vikt sedan dess och förkortat min cykel från 73 dgr till 50 dgr nu.  
    163 cm lång, vägde vid start 57 kg,
    Min målvikt är 52 kg/eller när jag fått tillräckligt regelbunden mens.

Så, var är ni allihopa? Flört

• Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!
  • annaw85

Hej! Det verkar som att vi har mycket gemensamt så tänkte att jag kan vara med i din tråd om det går bra :) Jag är också 27 och bor i Stockholm, har varit tillsammans med min fästman i snart 8 år och vi vill gärna ha barn snart. Har aldrig haft regelbunden mens och ätit p-piller sedan jag var tonåring. Slutat med dem vid två tillfällen men blivit rekommenderad av olika läkare att fortsätta med dem tills jag vill bli gravid. Har också fått veta att jag har PCO och troligen kommer att behöva hjälp när jag vill bli gravid. Har ett vikariat just nu och vill gärna ha fast jobb innan vi börjar försöka men förhoppningsvis blir det i år!

Jag är också 163 cm men väger mkt mer än du, vet inte exakt just nu men mer än jag någonsin vägt tidigare, säkert över 85 kg. Vill verkligen gå ned i vikt och har testat med allt, tror GI är det som blir bäst för att jag äter alldeles för mycket kolhydrater och måste bli av med det beroendet. Så måste jag verkligen komma igång med träningen också! Min drömvikt är 60 kg, var nere på det för några år sedan och det var fantastiskt!

Någon annan som är i samma sits? :)

• Hultan

Hej annaw85! Äntligen någon som skriver! Ja det verkar som att vi har mycket gemensamt, roligt. GI är jättebra, har kört det tidigare och det fungerar verkligen. När du gick ner till 60 kg sist, såg du att du fick tätare menscykel då?

• annaw85

Hej, förlåt för sent svar! Jobbade sent igår och tidigt idag! Jag åt p-piller även då så vet ej hur viktnedgången skulle ha påverkat mensen. Har du träffat någon gynekolog nyligen för att prata om din PCO och att du vill skaffa barn snart?

• Hultan
    annaw85 skrev 2013-01-03 17:28:14 följande:
    Hej, förlåt för sent svar! Jobbade sent igår och tidigt idag! Jag åt p-piller även då så vet ej hur viktnedgången skulle ha påverkat mensen. Har du träffat någon gynekolog nyligen för att prata om din PCO och att du vill skaffa barn snart?
    Skrattande Hej igen. Vi bestämde för några dgr sedan att vi kör nu, fritt fram. Vi orkar inte vänta in februari. Så jag känner mig upprymd över att äntligen vara igång.

Jo jag bokade en tid på Sophiahemmet i november och var där hos en gyn. Jag tänkte att det var lika bra att skriva in sig i rullorna i god tid, eftersom man ändå måste vänta 1 år innan man kan få hjälp, så jag gick dit för att prata om alternativ och hur allt går till väga. Jag blev mycket positivt överraskad när gyn där sa att jag INTE ALLS behöver vänta 1 år innan vi kan få hjälp, eftersom jag vet att jag har pco. Hon var beredd att hjälpa oss med stimulering redan efter några månader. Snacka om att jag blev superglad! Känns som en stor lättnad att veta att jag själv kan bestämma när vi inte ska prova själva längre, bara att boka tid så hjälper hon oss Glad.  Nu vill jag ju ge det en ordentlig chans först, för jag vill inte äta hormoner i onödan, men bara vetskapen om att vi inte behöver vänta gör att allt känns bättre.

Min erfarenhet kring självbehandling av pco är att det absolut  viktigaste är kosten. Träning, visst det är nog bra men det påverkar inte alls lika mycket som kosten. Så jag tycker satsa på kostomläggning i första hand!

Jag gjorde ett första ÄL test idag, bara för att jag var nyfiken på om det skulle ge falskt svagt positivt utslag pga för höga LH värden.. för att se om jag tror mig kunna ens använda dom här framöver. Hade mens för ca 5 dgr sedan, så jag kan ju rimligtvis inte ha ÄL nu. Det visade negativt! Jag hoppas att det betyder att jag kan lita på stickorna i framtiden... men jag vet inte, inte riktigt fått nå bra svar i min andra tråd om det. Jag har inte tagit ngt blodprov för att testa LH nivå..
  • annaw85

Det låter ju jättebra, skönt att inte behöva vänta i ett år! Men vem vet, många blir gravida helt spontant med PCO! Är så sugen på att skaffa barn nu och min sambo har velat ha i flera år så längtar tills vi kan börja försöka! Har du haft problem med vikten tidigare eller alltid varit smal? Tyckte läkaren att du skulle gå ned ännu mer i vikt när du redan är så smal? Önskar att jag vägde 57!!!

• Hultan
    annaw85 skrev 2013-01-03 18:41:13 följande:
    Det låter ju jättebra, skönt att inte behöva vänta i ett år! Men vem vet, många blir gravida helt spontant med PCO! Är så sugen på att skaffa barn nu och min sambo har velat ha i flera år så längtar tills vi kan börja försöka! Har du haft problem med vikten tidigare eller alltid varit smal? Tyckte läkaren att du skulle gå ned ännu mer i vikt när du redan är så smal? Önskar att jag vägde 57!!!
    Jag har aldrig själv upplevt att jag haft problem med vikten, men jag märkte ju att min mens kom tillbaka när jag gick ner 10 kg på 6 mån för ca 8 år sedan. (då vägde jag 63 kg.) Jag började då med GI, inte för att jag kände att jag behövde gå ner i vikt, utan för att jag läst en bok och blivit inspirerad, och kände att socker och stärkelse var farligt för kroppen.

Har du läst boken Kostrevolutionen? jättebra.
  • Hultan
    annaw85 skrev 2013-01-03 18:41:13 följande:
    Alltså, förtydligande: Jag har alltid haft väldigt lätt för att gå upp i vikt, behöver bara titta på en semla för att väga mer, har varit lite småmullig kan man säga, ffa om magen, men aldrig själv upplevt det som ngt större problem. Har haft kanske 4-5 kg i trivselvikt kan man säga, men det visade sig ju sist att jag hade snarare 8-10 kg i trivselvikt eftersom kroppen mådde bäst utan dessa kg. Mina vänner skulle kalla mig normalviktig och mitt BMI har alltid legat inom normalviktsgränsen, men då i det övre spannet. Läkaren har inte uppmanat mig till ngt, men när jag var där så nämnde jag ju att jag höll på med viktminskning och då sa hon
    - bra,  fortsätt så, varje kg räknas!
    SÅ, det visar ju bara att hon vet vad hon pratar om.
  • dumdummast

Hejsan. Ytterligare en till. Men bor liye högre upp i landet, är 24 år är gift sen 2och ett halvt år. Jag har också pco. Väger i dag 84 kg, men startade i spril på 92kg. Men har haft allt från 28 till 35 dagar mellan mensen sedan april vilket känns bra. Men har ej blivit nå plus än.

• Hultan
    dumdummast skrev 2013-01-03 21:09:09 följande:
    Hejsan. Ytterligare en till. Men bor liye högre upp i landet, är 24 år är gift sen 2och ett halvt år. Jag har också pco. Väger i dag 84 kg, men startade i spril på 92kg. Men har haft allt från 28 till 35 dagar mellan mensen sedan april vilket känns bra. Men har ej blivit nå plus än.

Hej, välkommen! Bra jobbat. Kör du GI eller LCHF?
Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!