annaw85 skrev 2013-01-03 17:28:14 följande:
Hej, förlåt för sent svar! Jobbade sent igår och tidigt idag! Jag åt p-piller även då så vet ej hur viktnedgången skulle ha påverkat mensen. Har du träffat någon gynekolog nyligen för att prata om din PCO och att du vill skaffa barn snart?
Hej igen. Vi bestämde för några dgr sedan att vi kör nu, fritt fram. Vi orkar inte vänta in februari. Så jag känner mig upprymd över att äntligen vara igång.
Jo jag bokade en tid på Sophiahemmet i november och var där hos en gyn. Jag tänkte att det var lika bra att skriva in sig i rullorna i god tid, eftersom man ändå måste vänta 1 år innan man kan få hjälp, så jag gick dit för att prata om alternativ och hur allt går till väga. Jag blev mycket positivt överraskad när gyn där sa att jag INTE ALLS behöver vänta 1 år innan vi kan få hjälp, eftersom jag vet att jag har pco. Hon var beredd att hjälpa oss med stimulering redan efter några månader. Snacka om att jag blev superglad! Känns som en stor lättnad att veta att jag själv kan bestämma när vi inte ska prova själva längre, bara att boka tid så hjälper hon oss
. Nu vill jag ju ge det en ordentlig chans först, för jag vill inte äta hormoner i onödan, men bara vetskapen om att vi inte behöver vänta gör att allt känns bättre.
Min erfarenhet kring självbehandling av pco är att det absolut viktigaste är kosten. Träning, visst det är nog bra men det påverkar inte alls lika mycket som kosten. Så jag tycker satsa på kostomläggning i första hand!
Jag gjorde ett första ÄL test idag, bara för att jag var nyfiken på om det skulle ge falskt svagt positivt utslag pga för höga LH värden.. för att se om jag tror mig kunna ens använda dom här framöver. Hade mens för ca 5 dgr sedan, så jag kan ju rimligtvis inte ha ÄL nu. Det visade negativt! Jag hoppas att det betyder att jag kan lita på stickorna i framtiden... men jag vet inte, inte riktigt fått nå bra svar i min andra tråd om det. Jag har inte tagit ngt blodprov för att testa LH nivå..