• Hultan

Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!

Linnna skrev 2013-01-05 20:54:47 följande:
    Här är en stockholmstjej med liknande situation. Jag tänkte nu börja med lchf. Vad har ni för tips? Tränar ni också och hur påverkas det av lchf?
    Hej Linna, välkommen!
    När planerar ni att börja bebisverkstad?
    Jag tränar faktiskt ingenting, men jag har hund och promenerar till och från jobbet varje dag, så jag rör på mig hela tiden.

Jag har köpt ägglossningstest, gravtest och ett spermaprov från testlagret nu. Haha det var min sambo som ville ha ett spermaprov, jag tyckte det kändes lite overkill, men men .. Glad Har börjat testa med ÄL-stickor nu sedan 2 dgr tillbaka. Även om jag är inställd på att det kan ta låååång tid.. så är det ändå roligt att vara igång!
  • Hultan
    Mayo skrev 2013-01-06 14:04:35 följande:
    Hej på er! Jag sökte aktivt efter en liknande tråd och vill jättegärna vara med. Är en 27-årig tjej från Sthlm som vetat om min Pcos nu i tre år. Efter att jag slutade med mina piller 09, har jag haft endast tre naturliga menstruationer (alla under 2012). Nu är det dock ett halvår sen senaste och jag känner att jag skulle vilja testa på lchf för att se om jag kan få mer regelbundna ägglossningar. Min barnlängtan är enorm, men ack mycket större än min sambos just nu. Hur som helst har vi sen länge haft en öppen dialog om barn, och vi vill ha barn tillsammans småningom. Jag är glad om jag hittat ett forum där jag får ventilera tankar och känslor kring barnlängtan, pco och hur allt framskrider med hjälp av LCHF. Så nu kör jag hårt! Har börjat med dieten några dar sen. Är 163 cm å väger 57 kg jag med :)
    Hej Mayo!
    Välkommen du med! Jättekul att du vill joina. Flört
    Vilket sammanträffande att du också har startvikt på 57 kg och är 163 cm lång, haha! Och bor i Sthlm, och är 27 år! Tungan ute Jag förespråkar verkligen lågkolhydratkost, oavsett om det är GI eller LCHF. Det hjälper enormt, det vet jag både av egen erfarenhet och efter att ha läst mycket om det i litteratur och på hemsidor. Det är många som uppnått fantastiska resultat enbart genom att lägga om sin kost. Jag började därför stenhårt med kosten 6 månader innan vi visste att vi ville börja försöka bli gravida.

Jag tycker att alla bör läsa boken Matrevolutionen!
    Man kan också gå in på kostdoktorn.se och läsa en hel del bra.
    Ett annat tips är www. ifokus.se och där väljer man rubriken "kolhydrater i fokus", superkul forum där man får mycket tips och intressant information, finns en underrubrik för just LCHFáre.
    Sen finns det en hel del intressanta intervjuer på youtube där Kostdoktorn Andreas Eenfeldt intervjuar olika amerikanska forskare kring lågkolhydratkost, det ger en extra sporre att lyssna på dessa. Det finns en intervju rörande just fertilitet och LCHF bland annat.
  • Hultan

Tänkte att vi kunde dela med oss om våra kostvanor lite. Jag börjar.

Vi kör som sagt var LCHF sedan ca 6 mån tillbaka. I början jagade vi ketos, men nu senaste månaden har jag släppt lite på det. Jag kör väl med GI nu men med ett inslag av High fat till och från.

Min sambo har diabetes typ 1 sedan ca 1 år tillbaka, så vi är båda lika motiverade men av lite olika anledningar. Det underlättar ju enormt eftersom vi båda har medicinska skäl till att vara noggranna. Ingen vill fuska.

Vi äter alltså aldrig: potatis, pasta, bröd, spannmål, socker.
    Den enda sockerkälla jag äter ibland är mörk choklad med minst 70% kakao.

Som alternativ till ovanstående kolhydrater äter vi ofta: blomkål, broccoli, rättika, paprika, vitkål.

Sista månaden har jag börjat tillåta mig 1 grapefrukt på morgonen. (frukten med lägst GI) Annars har jag inte ätit någon frukt på ca 6 mån. Det finns för övrigt väldigt mycket intressant info kring hur fruktos fungerar i kroppen på ett negativt sätt. Många misstar sig och tror att "frukt är ju nyttigt" och undrar sedan varför dom har svårt att gå ner i vikt. Frukt är definitivt inte nyttigt om man försöker minska i vikt.

Det jag saknar mest av allt är: Juice på morgonen.. Därav har jag börjat med grape.

Glad

• Hultan
    Mayo skrev 2013-01-06 17:29:24 följande:

Tack för välkomnandet! Det känns utmärkt att påbörja lchf-projektet med er alla. Känner som du Hultan - juicen på morgonen är svårast! Jag har ätit GI-kost tidigare, men inte så strikt. Har inte ätit potatis, vitt mjöl, ris eller pasta men däremot en hel del frukt och sötsaker ibland (aldrig mycket i gången). Mina främsta kolhydratkällor har varit torkad frukt, rågbröd, bulgur, fullkornscouscous, kikärter, mjölk, soyayoghurt naturell (innehåller lite socker). Så jag ska försöka dra ner på mjölkprodukterna då jag förstått att de ofta innehåller hormonrubbande androgener från djuren (är sån yoghurtjunkie och kommer sakna att äta naturell yoghurt VARJE morgon!) och förstås frukt, bröd, bulgur å dylikt. Jag har ätit och kommer fortsätta äta mkt grönsaker: sallad, kål, avokado, tomat, gurka, broccoli, blomkål och lite rotsaker. Tänker att jag måste öka på min köttkonsumtion något, liksom äta lite mer fett. Gillar frön och nötter och kommer att äta det med. Annars har jag en sund livsstil med regelbundna måltider och regelbunden träning! För lite sömn tyvärr, är väldigt lättrubbad på det planet. Hur tänker ni kring mjölkprodukter och rotsaker (ej potatis)? Är inget stort fan av kött heller eftersom jag varit vegetarian mesta delen av mitt vuxna liv, så får se hur det känns...
    Jag äter alla möjlig mjölkprodukter, men ju fetare desto bättre, alltså äter turkisk yoghurt och vispgrädde hellre än mjölk och fil osv. Äter inga rotsaker, förutom råa morötter ibland, som stavar, men definitivt inga tillagade rotsaker. Mina snacks består av: franska ostar, oliver, mozarella och grönsaksstavar med dipp.
    Mayo, hur mkt vill du gå ner ungefär? Har du fått förbättrad ägglossning av GI när du testade tidigare?
  • Hultan

Ni som tränar mkt borde läsa boken "LCHF och träning" av Jonas Bergqvist. Jag har inte läst den själv men min sambo samt en arbetskollega som tränar och äter LCHF har läst den och tyckte att den var mkt bra.

• Hultan

Jag har faktiskt beställt D-vitamintillskott just idag. Har läst en hel del om att det kan försämra fertiliteten om man har för låga nivåer. Äter redan Folsyra sedan ca 1 månad tillbaka. Tar ni några tillskott?
    Jag är generellt emot alla typer av extrapiller.. eftersom jag anser att man knappast kan förespråka en kost och samtidigt äta extravitaminer.. det är ju liksom motsägelsefullt. Men just nu när vi vill bli gravida så tänker jag att Folsyra måste jag ju äta, för hua om barnet skulle få ryggmärgsbråck .. och D-vitaminbristen i Norden kan jag köpa, för vi är ju faktiskt inte ute lika mycket alls nu som vi var förr i tiden under vinterhalvåret.

• Hultan
    Mayo skrev 2013-01-07 15:29:04 följande:

Jag har svårt att uttala mig om skillnad med GI. har ätit det länge också under de två år jag aldrig hade mens. å andra sidan åt jag för lite fett då, så för mig tror jag att fettet är essentiellt! när jag slutade med p-piller vägde jag under 54 kg och jag vet sedan tonåren (ej på piller) att min mens försvinner om jag väger under det. Jag kämpade länge för att gå upp mina kilon, och först när jag vägt min idealvikt (55-57) har jag fått ägglossningar! då har jag ju i och för sig haft GI, men misstänker att mitt sockerintag med mkt frukt och grovt bröd ändå kunnat förvärra min pcos. Jag vill alltså max gå ner 2 kg! Annars är det ändå kört :) så en utmaning för mig blir ju att kunna träna med lchf utan att gå ner i vikt för mkt. En fråga om rotsaker- är tillredda rotsaker "dåliga"? Gällande tillskott äter jag Holistic flytande D-vitamin och Folsyra. Sen äter jag faktiskt också Maca-mjöl och bipollen sedan förra hösten... Eftersom jag fått ägglossningar efter att ha börjat äta dessa känns det svårt att ge upp dem, men vad tror ni? Många superfoods innehåller ju en del kolhydrater. Vilka superfoods vore annars mest förenliga med lchf?

Aha, intressant. Du har alltså även vägt för lite för ägglossning.. trots din PCO. Det har jag aldrig hört om tidigare. Då är det ju lite knepigare. För min del är det bara att pressa ner mig själv så mkt som möjligt ju.

Jo tillagade rotsaker har definitivt högre GI värde, alltså höjer blodsockret snabbare. En rå morot är okej att äta, men om man kokar den så får den samma GI som en potatis. Så, tillredningssättet har mkt stor betydelse. Sen är det ju så att generellt så är ovanjordgrönsaker bäst att äta, för allt som växer i marken är växtens energiförråd, (rötterna) som tex morot, kålrot, palsternacka, potatis mm.

Vad är Maca-mjöl och Bi-pollen? aldrig hört talas om. Bi-pollen som det gula puffet som insekterna samlar in fr blommor? Varför äter du det?
  • Hultan

Ja , så länge vi håller oss till ämnet så självklart!

Frajda 80 skrev 2013-01-09 14:59:22 följande:
    Får vi ventilera skit här också?

• Hultan

Hej Allihopa! Hoppas ni haft en bra helg.
    Idag är första dagen jag fått utslag på ägglossningsstickan! Så man kan säga att det är NU vi börjar på riktigt.
    Jag har testat i 2 veckor, varje dag, för att se om jag överhuvudtaget kan lita på dessa, och det verkar som det.
    Jag hoppas det iaf.  Imorse var det ett tydligt streck, men det var svagare än kontrollstrecket. Tidigare har det bara synts ett kontrollstreck, så jag misstänkte att ngt var på g. Därför testade jag igen senare under eftermiddagen och då var teststrecket LIKA STARKT som kontrollstrecket, alltså POSITIVT. Skrattande Blev superglad.
    Ngn mer som börjat testa med ÄL-stickor?

• Hultan

Hej på er! Vill bara tala om att jag är GRAVID! Lyckades på första försöket! Helt otroligt. Tack vare LCHF fick jag igång min ÄL. Kämpa på och lycka till!

• Hultan
    Frajda 80 skrev 2013-01-27 11:22:22 följande:
    Åhh så spännande, nu håller jag alla tummar och tår. GRATTIS! 

Tack!!!
Svar på tråden Vi som kör GI/LCHF nu för att snart starta bebisverkstad!