• Loriyana

Lite orolig över marsvinen

Hej,

Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

• Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • elinaehn

bra! locka med små gurkbitar o se om de vågar ta emot från din hand? marsvinshjälpen finns på nätet också och på facebook, de är superbra om du behöver tips om kost och annat!!

• Lilia
    Grandmother skrev 2012-12-22 13:01:51 följande:
    innehåller för mycket  fett

Spelar det någon roll? Jag har aldrig haft ett överviktigt djur, de rör på sig så mycket. =)
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-23 19:27:31 följande:
    bra! locka med små gurkbitar o se om de vågar ta emot från din hand? marsvinshjälpen finns på nätet också och på facebook, de är superbra om du behöver tips om kost och annat!!

Nej har inte lyckats få dem äta ur min hand...inte ens i närheten. De sitter bara inne i huset och kuttrar. Har än så länge inte ens sett dem gå ut ur huset överhuvudtaget!
  • elinaehn
    Loriyana skrev 2012-12-23 20:01:37 följande:

Nej har inte lyckats få dem äta ur min hand...inte ens i närheten. De sitter bara inne i huset och kuttrar. Har än så länge inte ens sett dem gå ut ur huset överhuvudtaget!
    om gurkan ligger precis i öppningen vågar de hämta den då? locka dem steg för steg liksom...

• Augusti

Har själv haft marsvin och kuttrande tyder på välmående eller/och brunst. Det är bara positivt att de kuttrar. Försök hantera dem försiktigt nu så de blir sociala, vänta inte för länge. Tänk på att marsvin inte tål att "tappas", de är känsliga för drag, tål inte minusgrader och behöver C-vitamin tillsatt i vattnet eller ge dem vitkål :)

• Loriyana
    Augusti skrev 2012-12-23 20:25:43 följande:

Har själv haft marsvin och kuttrande tyder på välmående eller/och brunst. Det är bara positivt att de kuttrar. Försök hantera dem försiktigt nu så de blir sociala, vänta inte för länge. Tänk på att marsvin inte tål att "tappas", de är känsliga för drag, tål inte minusgrader och behöver C-vitamin tillsatt i vattnet eller ge dem vitkål :)

Så är det ok om jag plockar upp dem nu? Vill inte skrämma slag på dem bara.
  • elinaehn

Ta en åt gången så du har koll . Mjuk handduk i knät o sitt i ro. Mina ligger gärna i timmar så nu. Men börja med korta stunder förstås.

• Loriyana

Ok, ska ta och plocka upp en av dem nu :)

Svar på tråden Lite orolig över marsvinen