Grandmother skrev 2012-12-21 21:09:19 följande:
Att sätta ihop två honor kan då vara lika svårt som att sätta ihop två hanar. Tänk också på att två marsvin kräver en större bur än ett ensamt djur! Har de för liten plats kan det vara orsak till att bråk uppstår.
Redan hos uppfödaren eller i djuraffären så kan du se vilken personlighet ett marsvin har. Det är dock svårt att se detta på små ungar. Därför är det bättre att köpa ett marsvin som är lite äldre, just därför att lättare att se om marsvinet är nyfiken och orädd eller skygg och rädd av sig. Men små marsvinsungar är ju så otroligt söta, så det är ju svårt att inte falla för dem i affären! Första gången jag köpte ett marsvin så satt mitt marsvin under höet i sin bur.
www.marsvinssidan.se/skaffa_marsvin_tama.html
Lite info bara Buren är väldigt stor. Fick höra i djuraffären att man bör ha två marsvin och att då är två honor lämpligast eftersom hanar kan bråka. De kommer från samma kull och är vana vid varandra. Har inte sett dem bråka alls, de är bara helt stilla, men har bara gått en dag så gissar på att de vänjer sig vid den nya omgivningen. Tänkte köpa lite äldre marsvin först och skrev till flera på blocket, men fick tyvärr inte napp. De var hur pigga som helst i djuraffären iallafall. Jo söta är de definitivt! Har haft kanin tidigare och är mycket van vid att ta hand om kaniner, men tyckte att marsvin skulle passa min dotter bättre (hon är sex år gammal) eftersom de är lite mer sällskapliga och fick höra att det är ett jättebra djur att börja med.
Tack för tipsen allihop! Ska vara tålamodig och låta de små liven komma tillrätta :)