Inlägg från: Loriyana |Visa alla inlägg
  • Loriyana

Lite orolig över marsvinen

Hej,

Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

• Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • Loriyana
    Grandmother skrev 2012-12-21 21:09:19 följande:
    Att sätta ihop två honor kan då vara lika svårt som att sätta ihop två hanar.  Tänk också på att två marsvin kräver en större bur än ett ensamt djur! Har de för liten plats kan det vara orsak till att bråk uppstår.
    Redan hos uppfödaren eller i djuraffären så kan du se vilken personlighet ett marsvin har. Det är dock svårt att se detta på små ungar. Därför är det bättre att köpa ett marsvin som är lite äldre, just därför att lättare att se om marsvinet är nyfiken och orädd eller skygg och rädd av sig. Men små marsvinsungar är ju så  otroligt söta, så det är ju svårt att inte falla för dem i affären! Första gången jag köpte ett marsvin så  satt mitt marsvin under höet i sin bur.
    www.marsvinssidan.se/skaffa_marsvin_tama.html
    Lite info bara 

Buren är väldigt stor. Fick höra i djuraffären att man bör ha två marsvin och att då är två honor lämpligast eftersom hanar kan bråka. De kommer från samma kull och är vana vid varandra. Har inte sett dem bråka alls, de är bara helt stilla, men har bara gått en dag så gissar på att de vänjer sig vid den nya omgivningen. Tänkte köpa lite äldre marsvin först och skrev till flera på blocket, men fick tyvärr inte napp. De var hur pigga som helst i djuraffären iallafall. Jo söta är de definitivt! Har haft kanin tidigare och är mycket van vid att ta hand om kaniner, men tyckte att marsvin skulle passa min dotter bättre (hon är sex år gammal) eftersom de är lite mer sällskapliga och fick höra att det är ett jättebra djur att börja med.

Tack för tipsen allihop! Ska vara tålamodig och låta de små liven komma tillrätta :)  
  • Loriyana

Dag två....de är fortfarande VÄLDIGT stilla. Kan inte locka ut dem ur huset. Pratar lungnande med dem så att de lär känna min röst. Finns det något mer jag kan göra så att de har det bra?

• Loriyana
    AnnelieW78 skrev 2012-12-22 11:59:32 följande:
    Har du burit och klappat dem då?

Nej inte än, vill inte skrämma dem.
  • Loriyana
    stormviskaren skrev 2012-12-22 12:58:43 följande:
    Har läst allas inlägg nu så jag tänkte berätta lite. Kan börja med att berätta om mig själv. Har haft marsvin sedan 17år, har fött upp marsvin sedan ca 9 år och har varit registrerad marsvins uppfödare i svenska marsvinsföreningen i snart 5år. Jag har haft flockar med honor upp mot 10-15 stycken i samma bur (en mycket stor golv bur med mycket hus, tunnlar, grenar, stenar osv.) 

Marsvin är flockdjur och flykt djur. Det är en rekommendation från jordbruksverket att marsvin ska vara minst 2 och 2. (Men det finns undantag som inte fungerar i grupp) Jag själv säljer endast djur i grupp om marsvin inte redan finns i hemmet. Det är överlag inga problem att sätta ihop honor, speciellt inte om det är ungar! Honorna kan börja kuttra lite, vicka på rumpan och ibland jaga varandra när det är dags för brunst men  det får man ta med en nypa salt, det är ett helt naturligt beteende. 

Marsvin är även flyktdjur d.v.s. de flyr hellre vid fara än går till attack. Men innan de flyr iväg så blir de förstelnade som en staty när de observerar och lyssnar var det är för fara på gång. De tror nog att de är osynliga om de inte rör sig en millimeter! Detta är också ett helt normalt beteende vid flytt, ny miljö och allt vad det innebär. Låt de ta sin tid. 

Marsvinsungar är oftast lite rädd och skygga i början speciellt om de inte är vana vid att bli hanterade  (Har du köpt de i en djuraffär?)  Det krävs att man har tålamod och försiktigt närmar sig djuren. Ju mer de hanteras desto lugnare och mer trygga blir de. Försök att sitta vid buren och prata med de, efter ett tag kan man prova att försöka ge de lite gurkbitar ur handen i början sticker det säkert i väg men det är nyfikna djur så ge dig inte. Det kan ta tid men efter att man hanterat djuren ordentligt och de känner trygghet är det helt otroliga husdjur! 

Angående burar är rekommendationerna från jordbruksverket : Minsta tillåtna yta: 0,3 m²,  Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,15 m², Minsta mått på kortaste sidan: 0,4 m, Minsta höjd: 0,25 m.
    Jag rekommenderar själv 120*60cm burar till de som vill ha mellan 2-4 marsvin. 

Tack för informationen! Det uppskattas :)
  • Loriyana

Dag 3, marsvinen är fortfararande still i huset inne i buren och de gör "kurrande" ljud som jag läst på en sida betyder att de är rädda och oroliga :(

Vet inte riktigt hur jag ska lugna de små liven? Har inte haft bebisar förut, och inte marsvin heller för den delen. Har haft kanin under många år men då tagit mig an vuxna kaniner som andra inte velat ha längre.  

• Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-23 19:18:05 följande:
    men åh stackarna. om du ger dem grönsaker, vågar de äta då?

Jag stoppade in lite grönsaker in i huset och då åt de. Har nu lagt matskålen precis vid "dörren" till huset.
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-23 19:27:31 följande:
    bra! locka med små gurkbitar o se om de vågar ta emot från din hand? marsvinshjälpen finns på nätet också och på facebook, de är superbra om du behöver tips om kost och annat!!

Nej har inte lyckats få dem äta ur min hand...inte ens i närheten. De sitter bara inne i huset och kuttrar. Har än så länge inte ens sett dem gå ut ur huset överhuvudtaget!
  • Loriyana
    Augusti skrev 2012-12-23 20:25:43 följande:

Har själv haft marsvin och kuttrande tyder på välmående eller/och brunst. Det är bara positivt att de kuttrar. Försök hantera dem försiktigt nu så de blir sociala, vänta inte för länge. Tänk på att marsvin inte tål att "tappas", de är känsliga för drag, tål inte minusgrader och behöver C-vitamin tillsatt i vattnet eller ge dem vitkål :)

Så är det ok om jag plockar upp dem nu? Vill inte skrämma slag på dem bara.
  • Loriyana

Ok, ska ta och plocka upp en av dem nu :)

Svar på tråden Lite orolig över marsvinen