stormviskaren skrev 2012-12-22 12:58:43 följande:
Har läst allas inlägg nu så jag tänkte berätta lite. Kan börja med att berätta om mig själv. Har haft marsvin sedan 17år, har fött upp marsvin sedan ca 9 år och har varit registrerad marsvins uppfödare i svenska marsvinsföreningen i snart 5år. Jag har haft flockar med honor upp mot 10-15 stycken i samma bur (en mycket stor golv bur med mycket hus, tunnlar, grenar, stenar osv.)
Marsvin är flockdjur och flykt djur. Det är en rekommendation från jordbruksverket att marsvin ska vara minst 2 och 2. (Men det finns undantag som inte fungerar i grupp) Jag själv säljer endast djur i grupp om marsvin inte redan finns i hemmet. Det är överlag inga problem att sätta ihop honor, speciellt inte om det är ungar! Honorna kan börja kuttra lite, vicka på rumpan och ibland jaga varandra när det är dags för brunst men det får man ta med en nypa salt, det är ett helt naturligt beteende.
Marsvin är även flyktdjur d.v.s. de flyr hellre vid fara än går till attack. Men innan de flyr iväg så blir de förstelnade som en staty när de observerar och lyssnar var det är för fara på gång. De tror nog att de är osynliga om de inte rör sig en millimeter! Detta är också ett helt normalt beteende vid flytt, ny miljö och allt vad det innebär. Låt de ta sin tid.
Marsvinsungar är oftast lite rädd och skygga i början speciellt om de inte är vana vid att bli hanterade (Har du köpt de i en djuraffär?) Det krävs att man har tålamod och försiktigt närmar sig djuren. Ju mer de hanteras desto lugnare och mer trygga blir de. Försök att sitta vid buren och prata med de, efter ett tag kan man prova att försöka ge de lite gurkbitar ur handen i början sticker det säkert i väg men det är nyfikna djur så ge dig inte. Det kan ta tid men efter att man hanterat djuren ordentligt och de känner trygghet är det helt otroliga husdjur!
Angående burar är rekommendationerna från jordbruksverket : Minsta tillåtna yta: 0,3 m², Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,15 m², Minsta mått på kortaste sidan: 0,4 m, Minsta höjd: 0,25 m.
Jag rekommenderar själv 120*60cm burar till de som vill ha mellan 2-4 marsvin.
Tack för informationen! Det uppskattas :)