• Loriyana

Lite orolig över marsvinen

Hej,

Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

• Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • Lilia
    ymmmi skrev 2012-12-21 21:50:43 följande:
    Honor får visst bra att ha tillsammans. Min syster är uppfödare och har alltid haft sina honor tillsammans,

Glöm Inte att bara he dom pellets, inte blandning och även färska grönsaker varje dag. Som vitkål, morötter mm

Varför ska man inte de dem blandning? Det fick mina marsvin och massvis med hö såklart. =)
  • stormviskaren

Har läst allas inlägg nu så jag tänkte berätta lite. Kan börja med att berätta om mig själv. Har haft marsvin sedan 17år, har fött upp marsvin sedan ca 9 år och har varit registrerad marsvins uppfödare i svenska marsvinsföreningen i snart 5år. Jag har haft flockar med honor upp mot 10-15 stycken i samma bur (en mycket stor golv bur med mycket hus, tunnlar, grenar, stenar osv.) 

Marsvin är flockdjur och flykt djur. Det är en rekommendation från jordbruksverket att marsvin ska vara minst 2 och 2. (Men det finns undantag som inte fungerar i grupp) Jag själv säljer endast djur i grupp om marsvin inte redan finns i hemmet. Det är överlag inga problem att sätta ihop honor, speciellt inte om det är ungar! Honorna kan börja kuttra lite, vicka på rumpan och ibland jaga varandra när det är dags för brunst men  det får man ta med en nypa salt, det är ett helt naturligt beteende. 

Marsvin är även flyktdjur d.v.s. de flyr hellre vid fara än går till attack. Men innan de flyr iväg så blir de förstelnade som en staty när de observerar och lyssnar var det är för fara på gång. De tror nog att de är osynliga om de inte rör sig en millimeter! Detta är också ett helt normalt beteende vid flytt, ny miljö och allt vad det innebär. Låt de ta sin tid. 

Marsvinsungar är oftast lite rädd och skygga i början speciellt om de inte är vana vid att bli hanterade  (Har du köpt de i en djuraffär?)  Det krävs att man har tålamod och försiktigt närmar sig djuren. Ju mer de hanteras desto lugnare och mer trygga blir de. Försök att sitta vid buren och prata med de, efter ett tag kan man prova att försöka ge de lite gurkbitar ur handen i början sticker det säkert i väg men det är nyfikna djur så ge dig inte. Det kan ta tid men efter att man hanterat djuren ordentligt och de känner trygghet är det helt otroliga husdjur! 

Angående burar är rekommendationerna från jordbruksverket : Minsta tillåtna yta: 0,3 m²,  Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,15 m², Minsta mått på kortaste sidan: 0,4 m, Minsta höjd: 0,25 m.
    Jag rekommenderar själv 120*60cm burar till de som vill ha mellan 2-4 marsvin. 

• Grandmother
    Lilia skrev 2012-12-22 12:35:31 följande:

Varför ska man inte de dem blandning? Det fick mina marsvin och massvis med hö såklart. =)

innehåller för mycket  fett
  • stormviskaren

De foder som jag främst rekommenderar till marsvin är Lottie pellets alternativt Oxbow. 
    Torr foder är bara ett komplement det viktigaste är alltid hö, grönsaker som innehåller mycket C-vitamin och vatten såklart, Marsvin får lätt c-vitaminbrist och de droppar/godis som djuraffärerna rekommenderar är inte de bästa för djuren utan det som har den bästa källan till C-vitamin är färska grönsaker. 

• ymmmi

Min syster ger bara ungar, dräktiga honor och magra marsvin, pellets... Annars bara hö och färska grönsaker

• Loriyana
    stormviskaren skrev 2012-12-22 12:58:43 följande:
    Har läst allas inlägg nu så jag tänkte berätta lite. Kan börja med att berätta om mig själv. Har haft marsvin sedan 17år, har fött upp marsvin sedan ca 9 år och har varit registrerad marsvins uppfödare i svenska marsvinsföreningen i snart 5år. Jag har haft flockar med honor upp mot 10-15 stycken i samma bur (en mycket stor golv bur med mycket hus, tunnlar, grenar, stenar osv.) 

Marsvin är flockdjur och flykt djur. Det är en rekommendation från jordbruksverket att marsvin ska vara minst 2 och 2. (Men det finns undantag som inte fungerar i grupp) Jag själv säljer endast djur i grupp om marsvin inte redan finns i hemmet. Det är överlag inga problem att sätta ihop honor, speciellt inte om det är ungar! Honorna kan börja kuttra lite, vicka på rumpan och ibland jaga varandra när det är dags för brunst men  det får man ta med en nypa salt, det är ett helt naturligt beteende. 

Marsvin är även flyktdjur d.v.s. de flyr hellre vid fara än går till attack. Men innan de flyr iväg så blir de förstelnade som en staty när de observerar och lyssnar var det är för fara på gång. De tror nog att de är osynliga om de inte rör sig en millimeter! Detta är också ett helt normalt beteende vid flytt, ny miljö och allt vad det innebär. Låt de ta sin tid. 

Marsvinsungar är oftast lite rädd och skygga i början speciellt om de inte är vana vid att bli hanterade  (Har du köpt de i en djuraffär?)  Det krävs att man har tålamod och försiktigt närmar sig djuren. Ju mer de hanteras desto lugnare och mer trygga blir de. Försök att sitta vid buren och prata med de, efter ett tag kan man prova att försöka ge de lite gurkbitar ur handen i början sticker det säkert i väg men det är nyfikna djur så ge dig inte. Det kan ta tid men efter att man hanterat djuren ordentligt och de känner trygghet är det helt otroliga husdjur! 

Angående burar är rekommendationerna från jordbruksverket : Minsta tillåtna yta: 0,3 m²,  Minsta yta per djur vid grupphållning: 0,15 m², Minsta mått på kortaste sidan: 0,4 m, Minsta höjd: 0,25 m.
    Jag rekommenderar själv 120*60cm burar till de som vill ha mellan 2-4 marsvin. 

Tack för informationen! Det uppskattas :)
  • Loriyana

Dag 3, marsvinen är fortfararande still i huset inne i buren och de gör "kurrande" ljud som jag läst på en sida betyder att de är rädda och oroliga :(

Vet inte riktigt hur jag ska lugna de små liven? Har inte haft bebisar förut, och inte marsvin heller för den delen. Har haft kanin under många år men då tagit mig an vuxna kaniner som andra inte velat ha längre.  

• Loriyana
    elinaehn skrev 2012-12-23 19:18:05 följande:
    men åh stackarna. om du ger dem grönsaker, vågar de äta då?

Jag stoppade in lite grönsaker in i huset och då åt de. Har nu lagt matskålen precis vid "dörren" till huset.
Svar på tråden Lite orolig över marsvinen