• Loriyana

Lite orolig över marsvinen

Hej,

Köpte två marsvinshonor till dottern i julklapp och fick hem dem idag. Har en ny stor rymlig bur, hö, vatten, mat och hus. Men de små liven har inte rört sig ur fläcken! De har varit stilla på samma plats hela dagen...börjar bli en smula orolig. Är detta normalt? Har låtit dem vara så att de kan bekanta sig med buren, men än så länge har de bara varit helt stilla...nästan så att jag oroar mig över om de lever överhuvudtaget.  

• Svar på tråden Lite orolig över marsvinen
  • Loriyana
    elinaehn skrev 2013-01-04 00:55:08 följande:
    Det går fint nu va?

De är fortfarande rätt blyga, men de har numera inga problem alls med att gå ut ur huset när jag och dottern är i rummet vilket är jättekul eftersom vi älskar att titta på dem! Tar upp dem dagligen, de är fortfarande nervösa inför det. Men när man väl har dem i knäet är det oehört mysigt (tycker vi iallfall...vet inte riktigt vad marsvinen tycker ;))

Mat äter de nu i mängder! Höet försvinner snabbt som attan. Var tveksam till att köpa dottern husdjur till en början med, men nu är jag så glad att jag har dem. De är underbart sällskap! Kan inte tänka mig ett bättre husdjur :)

Ibland verkar de bråka lite, en springer efter den andre och den som blir jagad piper. Är detta normalt? Leker de eller bråkar de? 

Sedan har jag en annan fråga, hur gör ni när ni rengör buren? Ett av marsvinen lyckades smita iväg under soffan. Har läst någonstans att marsvin ska vara ute och springa utanför buren en timme om dagen, men är dessa för små för det? Än så länge har de inte varit ute och sprungit förutom då jag rengört buren, men det är lite svårt att få tag på dem igen efteråt.       
  • elinaehn

Våra är vana att stanna på handduken vi satt dem men det låter som att ni behöver golvhage? Eller ett rum där de inte kan komma in under saker, hallen? Golvhage har vi så våra vågar springa ordentligt, det gör de inte om vi sätter dem på holvet utan hagen.

• Dr Mupp

Vid rengöring släpper jag in dem på toaletten. Lagom stort och marsvinssäkrat. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tantS

Loriana - de ska bestämma rangordning :P Mina marsvinskillar våldtog varandra. Såg grymt ut och jag stoppade när jag såg det, men antar att det är deras sätt.  

När vi rengjorde burarna lät vi dem antingen va på toaletten eller inne i gallret. På sommaren tog vi ut gallret och lät dem klippa gräsmattan.. :) Aw, mina barn ska också få marsvin när de blir större!  

• Loriyana

Tack igen för tipsen! :) Tror det får bli hallen eller köket, i badrummet kan de nog smita in under badkaret.

• Loriyana

Hej...jag här igen. Går bra med marsvinen men måste kolla så att dottern inte gosar ihjäl dem. Blir lite nervös när hon vill kela med dem.

Hur som helst, ett av marsvinen har längre hår än den andre och nu verkar det ha blivit en stor tova vid bakdelen. Hur bör jag bäst gå tillväga nu? Ska jag bada henne? Klippa bort tovan?  

• tinyheart

Jag badar och klipper till håret på mina marsvin. Borstar de också då och då. När jag var liten älskade jag att borsta på dem, så det kanske blir något kul för dottern?

• Loriyana
    tinyheart skrev 2013-01-14 16:39:23 följande:
    Jag badar och klipper till håret på mina marsvin. Borstar de också då och då. När jag var liten älskade jag att borsta på dem, så det kanske blir något kul för dottern?

Ok, så de har inget emot att bli badade? Just nu är tovan så invecklad att jag har god lust att bara klippa av den, men kanske lite ljummet vatten löser upp den lite?
  • Loriyana

Klorna har jag klippt en gång eftersom jag lästa att man ska göra det en gång i månaden. Men jag var lite osäker på hur mycket man ska klippa så jag tog inte så mycket.

• tantS

De brukar inte gilla när  man drar dem i pälsen så jag hade klippt av tovan. Ni ska väl inte på utställning i det närmsta ändå? :) Det finns bra borstar i djuraffären som ni kan ha att hålla efter. Skönt med borstmassage :) 

• Loriyana
    tantS skrev 2013-01-14 18:13:12 följande:
    De brukar inte gilla när  man drar dem i pälsen så jag hade klippt av tovan. Ni ska väl inte på utställning i det närmsta ändå? :) Det finns bra borstar i djuraffären som ni kan ha att hålla efter. Skönt med borstmassage :) 

Nädå utställning är inte med på kartan alls :) Märkte att hon ogillade när jag försökte reda ut tovan så tar nog helt enkelt och klipper av den. Tack för tipset!
  • tinyheart

Mina marsvin har inget emot att bli badade men det är inte så med alla :P Allt är nog en vanesak. Mitt äldsta marsvin tycker inte om att bli borstad så värst, men hennes ungar är förtjusta i det då vi höll på med de mycket när de var små. 

Är det en tova är det väl bäst att klippa den, som sagt om de inte ska ställas ut.  :) 

• Ardbeg

Mitt marsvin fick springa fritt i köket, där den även hade sin bur. När vi var där. Den lärde sig att aldrig lämna köket trots två öppna dörrar. Den gillade väl smulorna på golvet.. Började pipa högt så fort man öppnade kylen eller prasslade med en påse. Eftersom att det var så det lät när den fick sallad från kylen. :)

Svar på tråden Lite orolig över marsvinen