• Langtaefterdig

Precis börjat fertilitetsutredning

Jag har precis börjar fertilitetsutredning och har tagit mitt första blodprov dag 3-5 i menscykeln. Nästa blodprov ska tas dag 21-22, om 1,5 vecka.

Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och har försökt bli gravida i 10 månader. Tog ut p-ringen i slutet på februari. Jag hade ett hopp om att allt skulle gå snabbt men denna "korta" resa har varit allt annat än snabb. Mensen försvann och har kommit 3ggr (mars, juni, aug). I november började jag med primolut för att sätta igång mensen och har ätit det 2ggr om dagen i 10 dagar i nov & dec.

Nu har jag fått kontakt med Oxbackskliniken och underbara Sara. Äntligen någon som tar tag mig och tar mig på allvar. Eftersom att jag bara är 22 år så har jag blivit bemött väldigt illa av barnmorskor, läkare och gyn under dessa månader. Jag har fått höra alla möjliga olika värderingar om min ålder och mina val.

Jag må vara ung men jag vill bli mamma och min sambo vill bli pappa. Finns det några andra som också nyligen börjat utredning? Kanske ni vill följas åt? Eller finns det någon som kan berätta hur er utredning gick till? Jag får provsvaren i januari och är så nervös...

• Svar på tråden Precis börjat fertilitetsutredning
  • Thotis90

Jag kan tyvärr inte berätta hur en utredning går till då vi inte är där ännu. Vi är inne på 12:e försöket och tänkte avvakta med att kontakta kvinnokliniken till våren. Jag vill att vi provar kosttillskott (bidrottninggelé, rosenrot, folsyra och zink) innan vi ber om hjälp. 

• Anonym (har gjort)

Ja på kvinnas tas blodprov för en hel massa saker, du kommer även få göra ett vul för att kolla hur det ser ut samt spolning av äggledarna/livmodern.

Mannen lämnar spermaprov och även endel blodprover så som HIV,Hepatit A B C. Läkaren kan även undersöka hans nedre regioner och känna om allt känns som det ska.

Ni kommer även få fylla i endel papper.

Räkna med att hela proceduren kommer ta några månader minst.

• Langtaefterdig
    Thotis90 skrev 2012-12-20 16:16:15 följande:
    Jag kan tyvärr inte berätta hur en utredning går till då vi inte är där ännu. Vi är inne på 12:e försöket och tänkte avvakta med att kontakta kvinnokliniken till våren. Jag vill att vi provar kosttillskott (bidrottninggelé, rosenrot, folsyra och zink) innan vi ber om hjälp. 

Okej :( hoppas det går bra med någon av kosttillskotten. Har testat dem allihop men än så länge inget +

Ush vad ledsamt det här är...
  • Langtaefterdig
    Anonym (har gjort) skrev 2012-12-20 19:17:36 följande:
    Ja på kvinnas tas blodprov för en hel massa saker, du kommer även få göra ett vul för att kolla hur det ser ut samt spolning av äggledarna/livmodern.

Mannen lämnar spermaprov och även endel blodprover så som HIV,Hepatit A B C. Läkaren kan även undersöka hans nedre regioner och känna om allt känns som det ska.

Ni kommer även få fylla i endel papper.

Räkna med att hela proceduren kommer ta några månader minst.

Tack för all bra info!! Hoppas bara att tiden ska gå snabbt. :(
  • Anonym (gravid)

Jag och min man har gått igenom en fertilitetsutredning. Vi har varit tillsammans länge och började försöka få barn för snart 3 år sedan. Först brydde jag mig inte om att mensen kom och gick för jag var inställd på att det kunde ta tid och dessutom var vi unga och hade inte brottom. Men när vi började försöka mer aktivt och det fortfarande efter ett år inte funkade sökte vi hjälp! Här måste man fyllt 23 år innan man får göra en utredning, så jag har också fått höra att vi är så unga, vi hinner skaffa barn medmera från vårdpersonal! Inget man vill höra när man verkligen vet vad man vill!!

I alla fall.

Först lämnade jag en massa blodprover, gjorde ett vaginalt ultraljud där de kollar livmodern, äggstockarna medmera. Min man fick lämna spermaprov. Sedan fick vi resultatet som visade på att jag har dålig ägglossning. Då fick jag snabbt utskrivet pergotime som är tabletter som ska stimulera ägglossningen.

Började äta tabletterna och fick lämna blodprov varje månad för att se om jag haft ägglossning. Första månaden hade jag ingen, andra månaden hade jag en svag ägglossning men tredje månaden då jag ökat intaget av pergotime visade blodprovet att jag haft en stark ägglossning. Några veckor senare testade jag positivt och nu om 1½ vecka är vår lilla flicka beräknad att födas :)

Allt som allt tog utredningen knappt två månader från att vi sökte hjälp med tester och undersökningar och tre månader efter utredningen blev jag gravid. Jag hoppas att allt ska gå lika bra för er som det gjorde för oss!!!

• PiOmiO

Trist att ni blivit bemötta på de sättet! Vi började vår utredning när jag var 24 Jag var jätte rädd att vi skulle bli bemötta så, men de va ingen som sa något...sen vet jag ju inte vad de tänkte. Men så fort vi fick remissen skickad till IVF kliniken så blev då Riktigt bra bemötta. Men eftersom min man haft cancer som liten så kändes de som om vi hade en "orsak" till varför vi sökte hjälp.. men de ska man ju inte behöva ha.. funkar det inte så funkar det inte.

Själv väntar jag på att få starta min andra IVF då vår första blev avbruten.

stå på er och Lycka till ! 

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Langtaefterdig
    Anonym (gravid) skrev 2012-12-20 21:51:27 följande:
    Jag och min man har gått igenom en fertilitetsutredning. Vi har varit tillsammans länge och började försöka få barn för snart 3 år sedan. Först brydde jag mig inte om att mensen kom och gick för jag var inställd på att det kunde ta tid och dessutom var vi unga och hade inte brottom. Men när vi började försöka mer aktivt och det fortfarande efter ett år inte funkade sökte vi hjälp! Här måste man fyllt 23 år innan man får göra en utredning, så jag har också fått höra att vi är så unga, vi hinner skaffa barn medmera från vårdpersonal! Inget man vill höra när man verkligen vet vad man vill!!

I alla fall.

Först lämnade jag en massa blodprover, gjorde ett vaginalt ultraljud där de kollar livmodern, äggstockarna medmera. Min man fick lämna spermaprov. Sedan fick vi resultatet som visade på att jag har dålig ägglossning. Då fick jag snabbt utskrivet pergotime som är tabletter som ska stimulera ägglossningen.

Började äta tabletterna och fick lämna blodprov varje månad för att se om jag haft ägglossning. Första månaden hade jag ingen, andra månaden hade jag en svag ägglossning men tredje månaden då jag ökat intaget av pergotime visade blodprovet att jag haft en stark ägglossning. Några veckor senare testade jag positivt och nu om 1½ vecka är vår lilla flicka beräknad att födas :)

Allt som allt tog utredningen knappt två månader från att vi sökte hjälp med tester och undersökningar och tre månader efter utredningen blev jag gravid. Jag hoppas att allt ska gå lika bra för er som det gjorde för oss!!!

Blev helt varm när jag läste ditt inlägg. Du gav mig helt klart en hel del hopp. Vad underbart att det gick så snabbt när ni börjat utredning. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det går snabbt för oss också. Önskan om ett barn är ENORMT!

Tack för att du delade med dig. Nästa gång jag ska till min läkare ska jag göra vul och sambon spermaprov. Hoppas att vi snabbt får veta vad som är "fel".

Tack igen!!
  • Langtaefterdig
    PiOmiO skrev 2012-12-21 11:21:49 följande:
    Trist att ni blivit bemötta på de sättet! Vi började vår utredning när jag var 24 Jag var jätte rädd att vi skulle bli bemötta så, men de va ingen som sa något...sen vet jag ju inte vad de tänkte. Men så fort vi fick remissen skickad till IVF kliniken så blev då Riktigt bra bemötta. Men eftersom min man haft cancer som liten så kändes de som om vi hade en "orsak" till varför vi sökte hjälp.. men de ska man ju inte behöva ha.. funkar det inte så funkar det inte.

Själv väntar jag på att få starta min andra IVF då vår första blev avbruten.

stå på er och Lycka till ! 

Vad skönt att ni blivit bättre bemötta. Det glädjer mig. Tycker att det är fruktansvärt hur vi har blivit bemötta.

Hur har det gått för er? Har ni börjat IVF?

Tack för fina ord!
  • PiOmiO
    Langtaefterdig skrev 2012-12-21 12:46:04 följande:

Vad skönt att ni blivit bättre bemötta. Det glädjer mig. Tycker att det är fruktansvärt hur vi har blivit bemötta.

Hur har det gått för er? Har ni börjat IVF?

Tack för fina ord!
    Vår första IVF blev tyvärr avbruten efter att jag inte svarade på hormonsprutorna som jag skulle.. istället för att stiga i "östraidol"värdet som man mäter i blodet så sjönk jag trots doshöjning, man tror att jag fick för låg dos från början bland annat. Nu ska jag prova en annan typ av hormoninjektion. Detta räknades som tur var inte som ett försök.
    Börjar spraya i Januari runt 27-28, äggplock är planerat till vecka 9...om ni nu kommer så långt denna gången.. *hoppas.*
    Jag är en flitig bloggare numera, titta gärna in, länken står här under. Om du klickar dig fram till första inlägget så ser du min "historia"hittills.

KRAM 
    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Langtaefterdig
    PiOmiO skrev 2012-12-21 18:34:18 följande:
    Vår första IVF blev tyvärr avbruten efter att jag inte svarade på hormonsprutorna som jag skulle.. istället för att stiga i "östraidol"värdet som man mäter i blodet så sjönk jag trots doshöjning, man tror att jag fick för låg dos från början bland annat. Nu ska jag prova en annan typ av hormoninjektion. Detta räknades som tur var inte som ett försök.
    Börjar spraya i Januari runt 27-28, äggplock är planerat till vecka 9...om ni nu kommer så långt denna gången.. *hoppas.*
    Jag är en flitig bloggare numera, titta gärna in, länken står här under. Om du klickar dig fram till första inlägget så ser du min "historia"hittills.

KRAM 
    Okej, vad jobbigt. Men bra att dom har kommit på vad som kan ha varit felet. Jag håller tummarna för dig!! Ska absolut följa bloggen och se hur allt går. Vad spännande
  • livia84

Hej!
    Jag och min sambo har också påbörjat en utredning och var på första träffen 30:e nov. Efter det har jag tagit klamydiaprov, blodprov dag 3 och blodprov dag 17 och min sambo har lämnat spermaprov. Pratade med gyn häromdagen som sa att mina prov var bra förutom det senaste som i efterhand visade sig vara för tidigt i min oregelbundna cykel och därför var värdet lågt. Ska göra om det men det är ingen brådska eftersom jag inte kommer til Sahlgrenska för HSS tidigast i mars/april....svaret på spermaprovet bör komma under veckan :S
     Vi började ha oskyddat sex i januari och tänkte att det blir när det blir, och blev inte "aktiva" förrän i september då jag läste på lite mer och förstod mer hur allt går till. Jag började med ÄL tester och rosenrot mm. Eftersom vi verkligen försökte så trodde jag att det skulle bli positivt med en gång, men mensen fortsätter komma och paniken kom ganska snabbt :( skönt att ha påbörjat utredningen iaf eftersom den tar tid...

Hur går det för er, har ni fått svar? Hur ska ni gå vidare i så fall?
    Fick du primolut av gyn för att mensen skulle komma igång, eller var det av gyn i samband med fertilitetsutredningen? Har du testat några andra knep för att påverka fertiliteten? eller ändrat några vanor som mat, kaffe alkohol mm? Jag tycker man blir knäpp av allt man läser på nätet....

Ngn som vet om HSS ingår i grundutredningen? Jag hoppades att man skulle kunna få något hormonstimulerande redan nu och slippa den undersökningen, om det nu hade varit något galet med ägglossningen. Nu verkar det som att jag måste göra den och det är väl lika bra i och för sig. Ngn som har gjort den som kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Thotis90

Det blev att kontakta kvinnokliniken i alla fall... Om 7 veckor är det sagt att vi skall få komma på första besöket (vi skall träffa kurator och ta blodprover)

• Anonym

för oss gick allt fort, hade nog bara tur.

mannens provsvar efter han lämnat spermie prov tar ganska lång tid har jag för mig.

Jag fick äta pergotime vilket jag förstått är ganska vanligt att dom skriver ut om dom inte hittar några fel hos er.

Jag bad även om att få göra en titthålsop. då jag haft mycket problem med äggledare haft mycket smärtor och många besök på akuten. Men jag fick kämpa för att få den op. Dock glad att dom gjorde den för då såg dom att min äggledare var stängd ,dom tog bort den och det visade sig att det var en kronisk infektion i den.

För våran del så fungerade inte pergotime jag fick cystor av tabletter, är oxå ganska vanligt.

Nu väntar vi på brev från Göteborg då vi ska göra provrör 5år senare=)

Thotis90 skrev 2013-01-09 10:36:30 följande:
    Det blev att kontakta kvinnokliniken i alla fall... Om 7 veckor är det sagt att vi skall få komma på första besöket (vi skall träffa kurator och ta blodprover)
    Varför ska ni träffa kurator?

• FruZäll
    PiOmiO skrev 2012-12-21 18:34:18 följande:

KRAM 
    hej.

ska absolut kika in din blogg då vi väntar på att få komma på första besök för provrör, jag vet ingenting om detta så nu ska jag kika in och se om den kan ge mig svar på mina tusen frågor=) 
  • Thotis90
    Anonym skrev 2013-01-12 16:56:24 följande:
    Varför ska ni träffa kurator?

Det är rutin här. Första besöket är hos kuratorn (där man pratar om hur utredningen kommer att gå till och tar blodprover) och andra besöket är hos läkaren (där man går igenom blodprovet och gör en gynundersökning med VUL)
  • Langtaefterdig
    livia84 skrev 2013-01-08 23:03:49 följande:
    Hej! Jag och min sambo har också påbörjat en utredning och var på första träffen 30:e nov. Efter det har jag tagit klamydiaprov, blodprov dag 3 och blodprov dag 17 och min sambo har lämnat spermaprov. Pratade med gyn häromdagen som sa att mina prov var bra förutom det senaste som i efterhand visade sig vara för tidigt i min oregelbundna cykel och därför var värdet lågt. Ska göra om det men det är ingen brådska eftersom jag inte kommer til Sahlgrenska för HSS tidigast i mars/april....svaret på spermaprovet bör komma under veckan :S  Vi började ha oskyddat sex i januari och tänkte att det blir när det blir, och blev inte "aktiva" förrän i september då jag läste på lite mer och förstod mer hur allt går till. Jag började med ÄL tester och rosenrot mm. Eftersom vi verkligen försökte så trodde jag att det skulle bli positivt med en gång, men mensen fortsätter komma och paniken kom ganska snabbt :( skönt att ha påbörjat utredningen iaf eftersom den tar tid... Hur går det för er, har ni fått svar? Hur ska ni gå vidare i så fall? Fick du primolut av gyn för att mensen skulle komma igång, eller var det av gyn i samband med fertilitetsutredningen? Har du testat några andra knep för att påverka fertiliteten? eller ändrat några vanor som mat, kaffe alkohol mm? Jag tycker man blir knäpp av allt man läser på nätet.... Ngn som vet om HSS ingår i grundutredningen? Jag hoppades att man skulle kunna få något hormonstimulerande redan nu och slippa den undersökningen, om det nu hade varit något galet med ägglossningen. Nu verkar det som att jag måste göra den och det är väl lika bra i och för sig. Ngn som har gjort den som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag fick äta primolut i 2 månader och i den andra cykeln fick jag ta mina prover. Men eftersom att de andra blodprovet var i dag 21-23 så skulle cykeln blivit "avbruten" om jag började med en ny kur så jag fick skippa den. Syftet var att få igång mensen men sen har fortfarande inte kommit... Och totalt - på Stickan.... Ska tillbaka för provsvaren om exakt 1 vecka. Är så nervös.. Då får även sambon lämna prov. Hoppas verkligen att det går bra. Jag har testat rosenrot och de hjälpte mig att kicka igång mensen i juni. Sedan dess har det inte hjälpt.. Har du fått provsvaren på din sambos test?
  • Lambolina

Blir både lättad och lite rädd av era inlägg. Förstått att hjälpen är väldigt olika beroende på vart man bor! Jag och min sambo (jag är 23, han fyller 27) längtar massor efter barn. Har haft oskyddat sex i 3 år nu. Men det är egentligen senaste året vi ansträng oss och kämpar aktivt för att bli gravida. Frustrationen är total! Jag gjorde en abort vid 15 års ålder och fick ett oväntat missfall vid 17 års ålder. Har haft både klamydia & kondylom under tonåren, men det var ju minst 5 år sen nu! Min sambo garvade klamydia för ca 10 år sedan och har inte gjort någon gravid. Men här hemma blir det alltså inga barn! Och vi har tröttnat. Förra månaden tog jag äntligen mod till mig och ringde gyn. Fick prata med en jätte trevlig dam som ojade sig lite när hon hörde att det gått 3 år men var väldigt hjälpsam! Vi fick hem remisserna efter bara nån dag. I förra veckan lämnade min sambo sitt sperma prov. Den 26e åker vi på semester och jag har gått och längtat efter mens hur sjukt det än låter. (Jag har förlikat mig med att här blir det inget, så mensen som kommer varje månad om än lite ojämnt, är knappt en besvikelse). Jag har alltså gruvat mig för att Jag inte ska hinna göra mina blodprov dag 3-4 & 21-22 och alltså vänta tills efter sommaren, har förstått att det här kommer ta tid men 3 månader i onödan orkar jag inte med. Men idag kom mensen! På måndag/tisdag ska jag alltså ta första provet och jag hinner med det andra med några dagars marginal! Jag är lycklig idag! (Trots mens) ! Hur går det för er tjejer här i tråden?

• Thotis90
    Lambolina skrev 2013-05-03 17:23:26 följande:
     Hur går det för er tjejer här i tråden?
    Vi är snart klara med vår utredning. Det har inte hittats några fel, varken på mig eller sambon. Det som är kvar att göra är att undersöka livmodern och äggledarna (s.k. HSS-spolning). Jag har väntat på att få en tid i snart 7 veckor... Det kan dröja upp till tre cykler sade dem på kvinnokliniken så det står inte på förrän jag får min efterlängtade tid.

Min syster blev gravid direkt efter sin spolning, så jag försöker vara hoppfull.  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Lambolina
    Nu har jag varit och blivit spolad. Gjorde inte fruktansvärt ont, kändes som en molande mensvärk. 

Resultat var helt fläckfritt. Finns inga fel/problem där heller. Jag har ägglossning som jag ska varje månad och det var inget  som satt stopp eller liknande.
    Så, nu hoppas vi i första hand på ägglossningen som blir nu till helgen. Köpte dyraste ägglossingstesten som fanns på apoteket. Men sen skev hon ändå ut recept på 4 kurer pergotime. Blir det inget nu så kör jag igång med pergotime nästa mens. Ringer till sjukhuset och får då komma och göra en undersökning av äggblåsorna för att mäta storlek, antal och exakt ägglossning. Hon sa även att vi får passa då så att det inte blir FÖR många ägg, vilket det tydligen kan bli min ålder.
    Doktorn ville att vi iaf skulle köra pergotime tills jag fyllt 24 (Mars). Vi har ju ändå trots alls varit oskyddade i 4 år, och det finns inget fel på någon av oss. Så nåt behöver vi ju hjälp med och vi ska inte behöva vänta ännu ett år tyckte hon. Så efter mars/dom här 4 kurerna får vi eventuellt sätta igång med IVF. Förhoppningsvis får vi isf göra första försöket innan sommaren. 

Men, jag hoppas ju såklart att det tar sig redan till helgen! 

Håller tummarna för alla er andra!
  • Lambolina

Och det tog sig! Spolningen gjorde susen! Jag är gravid!!! V.5 (4+2). Så otroligt overkligt. Total lycka!!

Svar på tråden Precis börjat fertilitetsutredning