Precis börjat fertilitetsutredning
Jag och min man har gått igenom en fertilitetsutredning. Vi har varit tillsammans länge och började försöka få barn för snart 3 år sedan. Först brydde jag mig inte om att mensen kom och gick för jag var inställd på att det kunde ta tid och dessutom var vi unga och hade inte brottom. Men när vi började försöka mer aktivt och det fortfarande efter ett år inte funkade sökte vi hjälp! Här måste man fyllt 23 år innan man får göra en utredning, så jag har också fått höra att vi är så unga, vi hinner skaffa barn medmera från vårdpersonal! Inget man vill höra när man verkligen vet vad man vill!!
I alla fall.
Först lämnade jag en massa blodprover, gjorde ett vaginalt ultraljud där de kollar livmodern, äggstockarna medmera. Min man fick lämna spermaprov. Sedan fick vi resultatet som visade på att jag har dålig ägglossning. Då fick jag snabbt utskrivet pergotime som är tabletter som ska stimulera ägglossningen.
Började äta tabletterna och fick lämna blodprov varje månad för att se om jag haft ägglossning. Första månaden hade jag ingen, andra månaden hade jag en svag ägglossning men tredje månaden då jag ökat intaget av pergotime visade blodprovet att jag haft en stark ägglossning. Några veckor senare testade jag positivt och nu om 1½ vecka är vår lilla flicka beräknad att födas :)
Allt som allt tog utredningen knappt två månader från att vi sökte hjälp med tester och undersökningar och tre månader efter utredningen blev jag gravid. Jag hoppas att allt ska gå lika bra för er som det gjorde för oss!!!