• Äppelpaj80

Vad vet du om typ 1 diabetes?

Hej,

Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
    Ställ gärna frågor om ni har några.

Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast      

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?
  • Pastell

7 av 7 Men vi har precis gått igenom diabetes i skolan. Dock känner jag att jag kunde rätt mycket om det sedan tidigare också.

• annca
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-17 14:55:52 följande:

Det är alltså större risk att man blir för låg när man sköter sig bra skulle man kunna säga. Just för att man då ligger så bra eller lågt i blodsocker att man i stället riskerar hamnar "för" lågt.
    Precis. Ligg bra, ansträng dig lite extra, och flopp! så sjunker sockret! Då är det bäst att se till att har ett paket Dextrosol i fickan.
    Det är ju inte alla som gör som jag, och vaknar när jag får lågt socker. Jag drömmer om att jag ska äta, och vaknar!

Det är också lättare att häva ett lågt socker (ät nåt!)  än att stävja ett högt (behöver insulin - kan ta ett jag innan det verkar).
    Iaf jag märker fortare att jag sjunker än att jag stiger, så då är det ju lätt att se till att få i sig nåt. Dock kan ju rekyleffekten ge högt socker en tid efter att det varit lågt, även om man inte överkompenserat. 
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Excentriskan
    Ditt bästa resultat är 7 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger

Hade en väninna med svår typ 1. Kunde växla mellan "low" under 2 och upp mot 35. Funkar bra mycket bättre nu när hon har pump.

Har vid ett tillfälle fått springa på mörka gator på teneriffa för att hitta en nattöppen butik som sålde redbull när hon var på low och hade slut dextrosol.   
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • annca

Mm. det är intressant hur olika man kan vara. Och hur sjukdomsbilden kan förändras med åren.
    Jag har som lägst, momentant, legat på 0,4mmol/l(!) Det var nån gång ui tidiga tonåren. Jag var lite slö och jättehungrig, me fngerade ändå rätt normalt.
    Idag blir jag rent odräglig och väldigt osammanhängande när jag halkar under 2,5.

Hade en ytlig bekant som kunde springa omkring med 45 utan att märka av det. Men så åkte hans socker bergodalbana mest hela tiden också. Hamnade på akuten ett flertal gånger. Undrar hur han mår idag...?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Äppelpaj80
    Miss Behave skrev 2012-12-17 15:25:40 följande:
    Ditt bästa resultat är 7 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger

Hade en väninna med svår typ 1. Kunde växla mellan "low" under 2 och upp mot 35. Funkar bra mycket bättre nu när hon har pump.

Har vid ett tillfälle fått springa på mörka gator på teneriffa för att hitta en nattöppen butik som sålde redbull när hon var på low och hade slut dextrosol.   
    Ja det där är en annan aspekt av sjukdomen som många inte vet om, inte ens de som själva har typ 1 diabetes.
    Att det är så otroligt olika hur blodsockret är för två olika individer med typ 1 diabetes.

Kan själv bli riktigt irriterad när någon med diabetes påpekar att en viss person ligger så högt i bs och inte själv fattar att det kan vara väldigt olika. Trots att båda sköter sig hur bra som helst. Den som sköter sig minst kan till och med vara den med bäst blodsocker. 

Det finns dem som knappt kan kolla på en chokladkaka utan att blodsockret höjs medans andra kan äta sött utan några vidare bekymmer. Några pendlar som din väninnan mellan högt och låg fast de anstränger sig och äter bra.

• Kenize

6 av 7 rätt. Tvekade länge om jag skulle välja a eller c på fråga två, tyckte båda kunde vara rätt. Svarade c. 
    Har sambo med typ 1 diabetes så tycker jag har rätt bra koll. Han mamma har det också och de funkar rätt olika med vad de kan äta osv. Hans mamma hade en hund tidigare som alltid slickade henne i ansiktet tills hon vaknade om hon fick blodsockerfall på natten. Han lever inte längre tyvärr.

• Proppset

7 rätt av 7. Men så har vi en son här med diabetes typ 1.

• krompa

6 av 7 rätt.
    Jag trodde faktiskt inte det var farligt om man bara hade koll på blodsockret... Då får jag väl räkna det som dagens lärdom.

• Äppelpaj80

För en typ 2 diabetiker med medicinbehandling tror jag inte att det kan bli livshotande vad jag förstått? Men för någon som tar insulin kan det bli det. I en frisk kropp producerar ju kroppen lagom med insulin för vad som krävs men en typ 1 diabetiker har ju tillfört insulin och det fortsätter att arbeta bort sockret i blodet även om där inget socker finns kvar=koma.

• LillGris

Jag kan allt :D men så har jag haft diabetes sen jag var 2 också, så annat vore ju pinsamt ;)

Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?