Vad vet du om typ 1 diabetes?
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
7 av 7 Men vi har precis gått igenom diabetes i skolan. Dock känner jag att jag kunde rätt mycket om det sedan tidigare också.
Mm. det är intressant hur olika man kan vara. Och hur sjukdomsbilden kan förändras med åren.
Jag har som lägst, momentant, legat på 0,4mmol/l(!) Det var nån gång ui tidiga tonåren. Jag var lite slö och jättehungrig, me fngerade ändå rätt normalt.
Idag blir jag rent odräglig och väldigt osammanhängande när jag halkar under 2,5.
Hade en ytlig bekant som kunde springa omkring med 45 utan att märka av det. Men så åkte hans socker bergodalbana mest hela tiden också. Hamnade på akuten ett flertal gånger. Undrar hur han mår idag...?
6 av 7 rätt. Tvekade länge om jag skulle välja a eller c på fråga två, tyckte båda kunde vara rätt. Svarade c.
Har sambo med typ 1 diabetes så tycker jag har rätt bra koll. Han mamma har det också och de funkar rätt olika med vad de kan äta osv. Hans mamma hade en hund tidigare som alltid slickade henne i ansiktet tills hon vaknade om hon fick blodsockerfall på natten. Han lever inte längre tyvärr.
7 rätt av 7. Men så har vi en son här med diabetes typ 1.
6 av 7 rätt.
Jag trodde faktiskt inte det var farligt om man bara hade koll på blodsockret... Då får jag väl räkna det som dagens lärdom.
För en typ 2 diabetiker med medicinbehandling tror jag inte att det kan bli livshotande vad jag förstått? Men för någon som tar insulin kan det bli det. I en frisk kropp producerar ju kroppen lagom med insulin för vad som krävs men en typ 1 diabetiker har ju tillfört insulin och det fortsätter att arbeta bort sockret i blodet även om där inget socker finns kvar=koma.
Jag kan allt :D men så har jag haft diabetes sen jag var 2 också, så annat vore ju pinsamt ;)