• Äppelpaj80

Vad vet du om typ 1 diabetes?

Hej,

Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
    Ställ gärna frågor om ni har några.

Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast      

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?
  • mrsStatham

Får man opponera mot andra frågan?

Bara två saker är oändliga
  • Äppelpaj80

Anca- Har inte upplevt daltandet så mycket, snarare tvärs om. Däremot fått uppleva sockerfria kakbak. Det smakar pyton och då kan jag lika gärna vara utan, även om man uppskattar omtanken och besväret. Ibland känner jag mig sjuk av min diabetes, när mitt bs blir för högt eller lågt. Eller sjuk är fel ord, snarare kan jag uppleva det som ett handikapp. Att man alltid måste ha koll på bs om man ska ut på stan, bygga snögrotta med barnen osv. Alla aktiviteter ska helst planeras 2 h i förväg och inte ens då funkar det alltid. När sådana situationer uppstår med lågt bs speciellt känns det lite som när en person med grava synfel får glasögonen avslagna och det tar några minuter av fummel att hitta dem i gräset igen.

• Äppelpaj80

Ni som svarar fel på några frågor. Vad är det ni inte visste. Vore intressant att höra.

• annca

Jag erkänner: jag läste fel på en. Skäms

Och håller inte med om tvåan, eftersom jag tycker att både svar ett och svar tre är rätt, men att trean är mer rättvisande eftersom man kan hålla sjukdomen i schack med insulin och det inte är garanterat att man får följdsjukdomar. Ettan ÄR rätt, men det borde formuleras på ett inte så definitivt sätt.

Och det där med godis håller jag som sagt inte heller med om. Ingen förbjuder dig, och håller man bara koll på sina värden KAN man äta lite godis.
    Kostråden förändras också genom åren. Det som var sanning 1978 är inte sanning idag!

Jo, jag känner också av blodsockersvängningar, men ser till att alltid ha nån nödproviant med mig. Känner *väldigt* tydligt när sockret är på väg ner... Det har aldrig någonsin fått mig att känna mig handikappad, som tur är. Det är bara omgivningen som fått mig att framstå så, i deras ögon. Inte i mina egna.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Cogito ergo sum

Får man äta godis som inte är sockerfritt utan problem? Beror inte det på hur allvarlig man har? Skadorna uppkommer de även om man tar sitt insulin?

• annca
    Cogito ergo sum skrev 2012-12-17 13:42:23 följande:
    Får man äta godis som inte är sockerfritt utan problem? Beror inte det på hur allvarlig man har? Skadorna uppkommer de även om man tar sitt insulin?
    Du kan få skador även om du sköter dig till 100%, men ofta är man lite slarvig som tonåring, och å läggs ofta grunden till sådant som kan blossa upp senare...
    Man kan ha tur och slippa skador helt också.
    Men tar man INTE sitt insulin, å dör man, och det tar inte speciellt lång tid heller. Det bildas tex syror i urinen som är väldigt skadliga. Ketoner.

Ja, du kan äta helt vanligt godis, men du måste vara uppmärksam på ditt blodsocker, och kompensera med mer insulin. Soxckerfritt godis är inte helt nyttigt det heller. Arspartamets verkningar har tex debatterats fram och tillbaka. Sorbitolet är inte bra för kroppen det heller, förutom det att det är laxerande...
    Det finns de som inte alls kan äta något socker alls, men de flesta, som är skapligt välinställda och har bar koll på hur den egna kroppen reagerar, kan. De som har stora probelm klarar ofta inte juice, frukt, mjölk, vitt bröd etc heller.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Cogito ergo sum
    annca skrev 2012-12-17 13:47:45 följande:
    Du kan få skador även om du sköter dig till 100%, men ofta är man lite slarvig som tonåring, och å läggs ofta grunden till sådant som kan blossa upp senare...
    Man kan ha tur och slippa skador helt också.
    Men tar man INTE sitt insulin, å dör man, och det tar inte speciellt lång tid heller. Det bildas tex syror i urinen som är väldigt skadliga. Ketoner.

Ja, du kan äta helt vanligt godis, men du måste vara uppmärksam på ditt blodsocker, och kompensera med mer insulin. Soxckerfritt godis är inte helt nyttigt det heller. Arspartamets verkningar har tex debatterats fram och tillbaka. Sorbitolet är inte bra för kroppen det heller, förutom det att det är laxerande...
    Det finns de som inte alls kan äta något socker alls, men de flesta, som är skapligt välinställda och har bar koll på hur den egna kroppen reagerar, kan. De som har stora probelm klarar ofta inte juice, frukt, mjölk, vitt bröd etc heller.
    Tack
Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?