Vad vet du om typ 1 diabetes?
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
Javisst gjorde jag det.
7 av 7! Klappar mig själv på axeln.
Får man opponera mot andra frågan?
Anca- Har inte upplevt daltandet så mycket, snarare tvärs om. Däremot fått uppleva sockerfria kakbak. Det smakar pyton och då kan jag lika gärna vara utan, även om man uppskattar omtanken och besväret. Ibland känner jag mig sjuk av min diabetes, när mitt bs blir för högt eller lågt. Eller sjuk är fel ord, snarare kan jag uppleva det som ett handikapp. Att man alltid måste ha koll på bs om man ska ut på stan, bygga snögrotta med barnen osv. Alla aktiviteter ska helst planeras 2 h i förväg och inte ens då funkar det alltid. När sådana situationer uppstår med lågt bs speciellt känns det lite som när en person med grava synfel får glasögonen avslagna och det tar några minuter av fummel att hitta dem i gräset igen.
Mrs starham- Visst får du det. håller du inte med?
Ni som svarar fel på några frågor. Vad är det ni inte visste. Vore intressant att höra.
Jag erkänner: jag läste fel på en.
Och håller inte med om tvåan, eftersom jag tycker att både svar ett och svar tre är rätt, men att trean är mer rättvisande eftersom man kan hålla sjukdomen i schack med insulin och det inte är garanterat att man får följdsjukdomar. Ettan ÄR rätt, men det borde formuleras på ett inte så definitivt sätt.
Och det där med godis håller jag som sagt inte heller med om. Ingen förbjuder dig, och håller man bara koll på sina värden KAN man äta lite godis.
Kostråden förändras också genom åren. Det som var sanning 1978 är inte sanning idag!
Jo, jag känner också av blodsockersvängningar, men ser till att alltid ha nån nödproviant med mig. Känner *väldigt* tydligt när sockret är på väg ner... Det har aldrig någonsin fått mig att känna mig handikappad, som tur är. Det är bara omgivningen som fått mig att framstå så, i deras ögon. Inte i mina egna.
Får man äta godis som inte är sockerfritt utan problem? Beror inte det på hur allvarlig man har? Skadorna uppkommer de även om man tar sitt insulin?