Vad vet du om typ 1 diabetes?
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
Hej,
Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
Ställ gärna frågor om ni har några.
Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast
Själv har jag aldrig haft några större problem - tillddess jag blev gravid första gåmngen. Då började mitt socker spela jo-jo, och alt jag åt gick direkt till barnet som växte med superfart. Hon kom 35+2 och var 50 cm lång och vägde 3995g. Sonen, 4 år senare var ännu större. Han kom 35+4, var 53 cm och vägde 4800g.
Efter första graviditeten fick jag ögonbottenblödningar. det dröjde tills dottern var nästan 3 år, men då sprack ett kärl i mitt ena öga. Det lade sig ett lager blod mellan glsakroppen och näthinnan och jag såg ingenting alls. Det blev operation, och idag ser jag lika bra som innan.
De säger att detta beror på belasningarna som blev på blodkärlen pga att vi pressade ner mitt blodsocker så mycket under graviditeten , och att under tiden jag ammade inte kom upp över 3,5 nån gång. Vanligtvis beror blödningarna på högt blodsocker, men i detta fallet på den kraftiga sänkningen som gjorde kärlväggarna veka.
ja jag funderade över frågan för jag skrev nej på äta socker men är det för lågt så är det att man ska ge lite.. Så det blir lite motsägelsefullt där.
Full pott. Har precis gått igenom just diabetes i mina biokemiska studier.
Ja, det var godis-frågan jag läste fel på...
Hmmm... Maligna tumörer är farliga, och det är väl dessa vi kallar cancer...
Men likväl, både a) och c) är sanna. a) är sann och c) är sann
5 av 7, men jag läste fel på fråga 4, jag läste "Får man diabetes av att äta godis" så jag tog nej, men givetvis vet jag att man får äta godis som diabetiker. Så 6 av 7 då
Det andra felet var om det är farligt. Jag tog att det är det men bara om man inte tar sin medicin. Är det altså farligt även om man sköter sig? Jag vet iofs personer som blivit både blinda och/eller amputerade pga diabetes, så jag vet att det är farligt och att man dör obehandlad.
Alla rätt,men så har jag viss sjukvårdsutbildning och har haft en pojkvän med diabetes. Ett glas mjölk räckte när humöret ballade ur p.g.a lågt blodsocker och han mådde i stort sett bra då på den tiden. Nu 20 år senare vet jag inte om han fått några men av sjukdomen.