• Äppelpaj80

Vad vet du om typ 1 diabetes?

Hej,

Jag har själv typ 1 diabetes och tänkte kolla hur mycket folk vet.
    Ställ gärna frågor om ni har några.

Vet inte om jag kom på så bra frågor men slängde ihop denna quiz i all hast      

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?
  • Eline

7 av 7 men så jobbar jag som diabetes sjuksköterska för barn och ungdomar med

• FrökenLöken
    krompa skrev 2012-12-17 20:20:16 följande:
    6 av 7 rätt.
    Jag trodde faktiskt inte det var farligt om man bara hade koll på blodsockret... Då får jag väl räkna det som dagens lärdom.
    Samma här.
  • Eline
    Eline skrev 2012-12-18 17:10:58 följande:
    7 av 7 men så jobbar jag som diabetes sjuksköterska för barn och ungdomar med
    *har jobbat

Dock har jag rätt många diabetes patienter inom hsv med.
  • Äppelpaj80

Nej det är ganska vanligt att man inte vet hur farligt det kan vara. Det visste inte jag heller. Men det är ju som sagt en dödlig sjukdom i grunden. Utan insulinet skulle man dö ganska snabbt.

• Pyl

Jag tog att man kan äta godis, för det kan man ju ibland om man tar lite mer insulin. Vid lågt värde kan det också få upp sockret snabbt. En kompis bror hade godis på sitt rum ifall han skulle få en sockerdipp som vi jämt var och nallade av när jag var liten Drömmer

• Äppelpaj80

Pyl- Jag har också min nödproviant som jag kallar det. Choklad i skåpen och sovrumslådan

• erikagreta

Jag lever med en som har diabetes typ 1 och oroar mig ständigt för honom. Har egentligen en miljard frågor. (då han inte tycker att det är så kul att diskutera det här)

LCHF för diabetes typ 1, hjälper det någonting? erfarenheter av hur mycket insulin man kan minska? vi provar oss fram i dagsläget men det är lite svajigt eftersom vi oftast "fuskar" på helgen, Sexbiten och potens, hur mycket påverkar det? jag upplever att min kille kan bli arg under ett fall, hur känns det egentligen att få fall? Vad ger absolut snabbast kick-effekt på sockret förutom druvsocker? oboy har jag hört? Min kille stressar väldigt mycket i sitt jobb och jobbar egentligen för mycket, hur påverkar det långsiktigt och sockret? och hur ska man bäst ta insulin efter träning. Han får alltid fall på natten efter att han tränat. När sänks egentligen sockret?

Och hur insatt ska jag vara som närstående? Hur kan jag på bästa sätt hjälpa till?

MVH

• idis78

7 av 7. Jobbar som ssk med bl.a. diabetessjuka, så det vore ju konstigt annars...

• K grrl
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-17 14:55:52 följande:

Det är alltså större risk att man blir för låg när man sköter sig bra skulle man kunna säga. Just för att man då ligger så bra eller lågt i blodsocker att man i stället riskerar hamnar "för" lågt.
    7 av 7 rätt, men så har jag flera närstående med diabetes.

Opponerar dock lite mot detta. Hur du ligger i långtidssocker har ju även mycket med hur du är inställd och vilket långtidsinsulin du har. Min man har högre blodsocker på Lantus, men å andra sidan går han inte lågt dagligen och mår därför bättre (har ändå bra värden).
  • K grrl
    Äppelpaj80 skrev 2012-12-17 20:46:31 följande:

För en typ 2 diabetiker med medicinbehandling tror jag inte att det kan bli livshotande vad jag förstått? Men för någon som tar insulin kan det bli det. I en frisk kropp producerar ju kroppen lagom med insulin för vad som krävs men en typ 1 diabetiker har ju tillfört insulin och det fortsätter att arbeta bort sockret i blodet även om där inget socker finns kvar=koma.

Menar du egentligen tablettbehandling när du skriver medicin? Pappa har typ 2 och är insulinbehandlad - det förekommer - extremt svårinställd dessutom, och han har väldigt lätt för att hamna för lågt.
  • K grrl

Insulin är ju faktiskt också medicin, menar jag.

• MammAmma

7 av 7 :) Känner varken någon med diabetes typ 1 eller är sjuksköterska, men har viss sjukvårdsutbildning efter att ha läst halva sjuksköterskeprogrammet, som jag visserligen hoppade av :P

Svar på tråden Vad vet du om typ 1 diabetes?