• mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • mrseklund

Tack alla för bra svar.

Skriv gärna mer om era pojkars vikt och längd....nyfiken.

• SailorGirl
    mrseklund skrev 2012-12-14 10:38:17 följande:

Jag fattar inte hur man ska kolla i tabellen. Jag skriver in hans vikt och längd men inget händer....?
    Kanske är lika trög som maken... hi hi..
    Jag gissar att du inte får upp knappen nedanför? Prova med en annan webbläsare! Man får iaf fram en siffra då (det blir 19,4) och då går man ner till 5,5 i tabellen ytterligare längre ner där man ser att han ligger mellan siffran för övervikt och fetma för pojkar.

Jag hade steg för steg:
    -plockat bort isglassarna i veckan (Onödigt socker, inga vitaminer. Inget nyttigt alls i dem, förresten.)
    -bytt saft/lättdryck till vatten/mjölk (Lättdryckens sötningsmedel ökar aptiten, saft med vanligt socker tillför just bara onödigt socker. Mjölk innehåller däremot proteiner som mättar och vitaminer)
    -bytt cornflakesen till branflakes (Mer fiber som mättar, mindre socker och mer järn)
    -valt mellan honung, eller russin till flingorna, inte båda (helst honung)

Sen kan jag tycka att BVC borde skött det bättre, men samtidigt är det ju så att lika stor andel barn som säger sig vilja banta är överviktiga. Barn är inte dumma. De förstår långt innan skolåldern vilka ideal samhället har. Däremot är de inte så hårdhudade och de kan inte nödvändigtvis sortera information som en vuxen (fan vet om man kan det som vuxen, förresten). Jag hade inte pratat om vikten med mitt barn, utan om hur vitaminer gör en frisk och stark och att det är extraviktigt på vintern när det går så många sjukor. Sen hade jag nog låtit mig besegras i armbrytning för att bevisa det
  • mrseklund

Skrattande Håller helt med!

Precis vad jag försöker göra. Som sagt jag vet hur det varit i min egen uppväxt och vad det lett till.
    Vi talar aldrig om vikt och utseende hemma. Vi säger att socker inte är bra för tänderna osv. Att om man tränar får man starka ben osv

• Liten elak och intelligent

skulle du vilja beskriva hur din son ser ut i kroppen eftersom du anser att det är det man ska gå efter? Hur skulle han se ut för att man skulle tala om övervikt enligt dig? Vad är det du går efter?

Min nioåring är 135 cm lång och väger 30 kg. På intet sätt underviktig. Min sexåring väger 20 kg till sina 122 cm. Min fyraåring väger 16 kg är 100 cm lång.

• mrseklund
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-14 14:17:55 följande:
    skulle du vilja beskriva hur din son ser ut i kroppen eftersom du anser att det är det man ska gå efter? Hur skulle han se ut för att man skulle tala om övervikt enligt dig? Vad är det du går efter?
    Han är "satt" och har äft sin pappa och farfars kropp. Farfar är lång och pappa är satt dvs bred/stor.
    Han har inget "daller". När han sitter ner så får han en liten bulle under naveln. Alltså för mig är han inte ens "knubbig" utan har mer hull.

För mig är ett överviktigt barn eller med fetma ett barn som är så rund att det har flera "bilringar" eller har det jobbigt att röra sig. Att de kanske inte kan hitta kläder som passar.
  • hymafr

Vet man med sig att ens barn äter rätt och rör på sig som det ska så är det inte mycket att göra.
    Att banta ett barn ska man bara göra om det är kraftigt överviktigt, inte om det är normalt överviktigt - då ska barnet istället växa ifrån sin övervikt.

Vad gör man då med ett barn som är matfriskt men i övrigt rör sig bra och ytterst sällan äter godsaker annat än en liten påse med 15 bitar godis på lördagar?   

Ibland finns det inget att göra. Det har i alla tider funnits personer som varit överviktiga pga sin goda aptit. Det man kan försöka är att erbjuda mycket mer grönsaker och t ex kräva att grönsakerna äts upp innan man får ta en andra portion. Dvs börja lägg upp maten åt barnet med halva tallriken grönsaker. Obs! inte sallad, utan mättande grönsaker som t ex ärtor, blomkål, broccoli, morötter, paprika etc. Salladsblad, gurka och tomat mättar inte särskilt även om det givetvis inte är förbjudet.  Om barnet vill ha en andra portion eller t ex mer köttbullar så ska grönsakerna ätas upp först. Detta gäller ju förstås hela familjen så ni vuxna får tänka till lite också.

Kan i övrigt bara beklaga det oerhört konstiga och olämpliga i att BVC-sköterskan tagit upp detta inför pojken.  

• FemmeM

Min son var rätt kraftig när han var 5 år. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men ungefär som din, TS. Både lång och tung för åldern. Jag tyckte inte heller han var tjock, inga valkar eller så utan bara kraftig med lite hull, så att säga.
    Sommarn när han fyllde 6 (förra sommarn) hände nåt och han började smalna av, stannade i vikten och växte på längden och nu när han är 7, 5 år väger han 29-30 och är ca 135cm lång vilket är normalvikt för en 7-åring.
    Kan tänkas att han hade bebishullet kvar lite längre än andra :)
    Att tänka på med min son är att han är ganska "lat" och man får se till att han rör på sig, det är inget han gör av sig självt.
    Tycker det var dumt av BVC att säga nåt så grabben hörde men det är oxå bra att få upp ögonen i tid (dina ögon alltså)så hinner du göra ändringar innan det blir föör många extrakilon. För just nu är det ingen fara för din son men om det liksom fortsätter så kan det ju bli jobbigt. Men han kan ju, som min son, växa i sina kilon med tiden. :) 

• FemmeM
    FemmeM skrev 2012-12-14 14:36:48 följande:
    Min son var rätt kraftig när han var 5 år. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men ungefär som din, TS. Både lång och tung för åldern. Jag tyckte inte heller han var tjock, inga valkar eller så utan bara kraftig med lite hull, så att säga.
    Sommarn när han fyllde 6 (förra sommarn) hände nåt och han började smalna av, stannade i vikten och växte på längden och nu när han är 7, 5 år väger han 29-30 och är ca 135cm lång vilket är normalvikt för en 7-åring.
    Kan tänkas att han hade bebishullet kvar lite längre än andra :)
    Att tänka på med min son är att han är ganska "lat" och man får se till att han rör på sig, det är inget han gör av sig självt.
    Tycker det var dumt av BVC att säga nåt så grabben hörde men det är oxå bra att få upp ögonen i tid (dina ögon alltså)så hinner du göra ändringar innan det blir föör många extrakilon. För just nu är det ingen fara för din son men om det liksom fortsätter så kan det ju bli jobbigt. Men han kan ju, som min son, växa i sina kilon med tiden. :) 
    Eller kanske inte normalvikt för en sjuåring (han är väl fortfarande ganska lång/stor för sin ålder) men normalvikt enligt BMI
    mrseklund skrev 2012-12-14 14:29:59 följande:
    Han är "satt" och har äft sin pappa och farfars kropp. Farfar är lång och pappa är satt dvs bred/stor. Han har inget "daller". När han sitter ner så får han en liten bulle under naveln. Alltså för mig är han inte ens "knubbig" utan har mer hull. För mig är ett överviktigt barn eller med fetma ett barn som är så rund att det har flera "bilringar" eller har det jobbigt att röra sig. Att de kanske inte kan hitta kläder som passar.

Jag förstår hur du tänker men barn i den åldern får överlag inte en övervikt som ser ut på det sättet. Utan det blir mer att de har ett jämt fördelat, icke-dallrigt hull i en ålder då barn helst inte ska ha så mycket hull. Dvs lite hulliga armar och ben. En "satt" bastant bål med hull och känner man efter revbenen känner man att där finns ett fettlager. Den normalviktiga femåringen ger överlag ett rätt spinkigt intryck där lite ryggkotor och revben kan vara synliga. Som förälder kan det vara svårt att se då barnet ofta inte har lagt på sig synligt utan snarare att den avsmalning som borde ha skett ej har hänt. När min äldsta började sexårs fanns två pojkar i klassen med det här satta, lite kraftiga utseendet. Nu tre år senare har båda utvecklat en klart synlig övervikt.
Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?