• mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • Emeli

Ja, jag tycker du överreagerar, kanske på grund av att du själv har (haft?) ett problematiskt förhållande till mat. Jag tycker dessutom att du fokuserar fel. Ta till dig av det hon vill ha sagt. Det är för ditt barns bästa. Din pojke är stor för sin ålder, både vad gäller längd och vikt. Han har dock lite övervikt i förhållande till sin längd. Det är inte mycket, men värt att observera redan nu. Det är ju lättare att åtgärda ett litet problem jämfört med ett stort.

OBS det är vanligtvis inte barnmorskor som jobbar på BVC. Det är antingen barnsjuksköterskor eller distriktssköterskor (= sjuksköterska inom öppen hälso- och sjukvård) som har hand om den verksamheten. Barnmorskor arbetar på MVC, förlossningen, på BB  och inom verksamhet med anknytning till gynekologi. 

• cosinus
    Emeli skrev 2012-12-14 18:18:15 följande:
    Ja, jag tycker du överreagerar, kanske på grund av att du själv har (haft?) ett problematiskt förhållande till mat. Jag tycker dessutom att du fokuserar fel. Ta till dig av det hon vill ha sagt. Det är för ditt barns bästa. Din pojke är stor för sin ålder, både vad gäller längd och vikt. Han har dock lite övervikt i förhållande till sin längd. Det är inte mycket, men värt att observera redan nu. Det är ju lättare att åtgärda ett litet problem jämfört med ett stort.

OBS det är vanligtvis inte barnmorskor som jobbar på BVC. Det är antingen barnsjuksköterskor eller distriktssköterskor (= sjuksköterska inom öppen hälso- och sjukvård) som har hand om den verksamheten. Barnmorskor arbetar på MVC, förlossningen, på BB  och inom verksamhet med anknytning till gynekologi. 
    Hos oss så är det barnmorskor på varje VC. De har hand om mödravård, preventivmedel och BVC. Så jo, det är barnmorskor på BVC för oss och har varit så på alla ställen i den stad jag bor i nu. I sthlm när vi bodde där var det som du beskrev men då var mitt BVC helt utaför en VC.
  • FemmeM
    Emeli skrev 2012-12-14 18:18:15 följande:

Fast det handlar ju inte om att TS inte förstår att hennes son väger lite för mkt utan att BVC sa det inför barnet och det tycker inte jag heller är lämpligt. 
  • Emeli
    FemmeM skrev 2012-12-14 18:27:24 följande:
    Fast det handlar ju inte om att TS inte förstår att hennes son väger lite för mkt utan att BVC sa det inför barnet och det tycker inte jag heller är lämpligt. 
    Jag kan i och för sig hålla med om att det kanske inte var så smidigt sagt. Det händer att vi människor uttrycker oss lite olämpligt ibland, även i vår yrkesroll. Det beror på att vi är människor, inga robotar, och det ska vi nog vara tacksamma över. Jag förstår inte varför så många är så överkänsliga för allt möjligt nu för tiden. För övrigt var Ingen av oss där, inte ens TS, och ingen av oss vet exakt hur hon formulerade sig. Om hon pratade med pappan på ett "vuxet" sätt och medvetet använde många svåra ord, är det inte säkert att pojken insåg att det var honom de pratade om. Jag tycker dock inte att TS (och hennes man) ska fokusera på det utan på det viktiga faktum att pojken är överviktig, på gränsen till fet. Det är värt att ta på mycket stort allvar.

Jag förstår att det gör ont att få höra något sådant, som man inte vill höra, inte vill se, inte vill inse. Jag kan förstå att ts man kände sig påhoppad, "mästrad", speciellt som han har ungefär samma kroppskonstitution själv. Det är också mänskligt. Men som föräldrar måste man ta sånt här på allvar. För sitt barns skull.

Vad hade hon att föreslå som åtgärd? Ska ni få kontakt med dietist? Fick din man några kostråd eller råd om motion? Ska vikten följas upp? Ska läkare kopplas in? osv Det tycker jag är mycket viktigare frågor.
  • kudden12

Men det är fortfarande ett faktum, och om du är expert inom området borde väl dina ungar väga exakt efter normerna?
    Klart du har slarvat med mat och motion, 30 kg vägde jag när jag började 6 an , utan ätstörningar

• coffeeaddict slash workoutaholic

Min femåring är 109 cm och väger 18 kg. Vid 101 cm vägde han 17 kg. Så 1 kg upp på 8 cm, men han är rätt tanig.
    Vet barn som väger ca 10 kg mer men ser ungefär likadana ut. Sålänge vanorna är bra så spelar det väl ingen roll vad vikten är kan jag känna.

• cloudberry79

Ja, jag tycker att det är viktigt att man tidigt tar upp övervikt hos barn, så tidigt som möjligt! Min femåring är 110 cm lång och väger 15,5 kilo, han ligger alltså i andra änden av skalan. Han får inga onyttigheter under veckorna, endast frukost, frukt, lunch, mellanmål och middag. Är han hungrig på kvällen för att han inte gillade maten (han har jättesvårt att äta för det mesta) så får han kvällsfika, en smörgås och mjölk. Vi är ute varje dag och rör på oss, plus att han har en träningsaktivitet under veckan.

(M)amma till V -07 och E -12
  • mirre67

Ja lite stor är nog din son ändå. Min son är 8 år, 131 cm lång och väger 28 kg. När han var 5½ år var han 121 cm lång och vägde 20 kg. Men jag håller med dig om att bvc-sköterskan borde bett din son gå ut och leka i väntrummet ett tag medan hon pratar med pappa lite. Tycker inte att övervikt är något man bör ta inför ett barn som är så gammalt att det faktiskt förstår vad man pratar om.

• Smilla75

Jag tror ändå det var vettigt att hon reagerade men olämpligt att sonen hörde självklart. Din son lider inte av övervikt utan av fetma dessvärre. BMI 19,44 där fetmagräns är 17,94 så rejält över. Max 20 kg till den längden är nomalvikt.

Med den ansenlig längden bör ni kunna hejda viktökningen genom normal kostomläggning o motion.   

Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?