• mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • mandelblomma

ja med tanke på att det var en barnmorska som har hand om er....så de har liksom ingen eller väldigt liten utbildning om just barn. utan mer på den gravida och födande mamman.
    Se till att få en barnsjuksköterska eller distriktssjuksköterska i stället som har hand om sonen!

• Tygtiiger

Det är JÄTTEBRA att hon sa till. Barn som börjar gå upp i vikt och blir feta som vuxna sticker iväg i vikt i fyraårsåldern, de flesta andra barn smalnar istället av successivt för att bli rätt tunna som sjuåringar. 

Och som förälder är man urkass på att bedöma sina barns vikt. Kolla in den här studien:

www.lakartidningen.se/07engine.php (det är ett referat på svenska)

- det enda sättet att hitta en begynnande övervikt hos ett barn är att väga och mäta och faktiskt läsa bmi-tabellerna. Min högst begränsade erfarenhet är att alla föräldrar blir arga om sjukvårdspersonal påpekar deras barns övervikt, oavsett hur det görs. Naturligtvis hade det varit bra om det hade funnits tid och möjlighet att be barnet vänta utanför (men min ganska ängslige son hade inte velat det när han var fem, tror jag - han ville vara med och lyssna). 

Krupke, we've got problems of our own!
  • pigglet

Snart 6-åringen är 115 cm lång och väger 19 kg.

8-åringen (flicka) är ca 130 cm och väger 28 kg.
    10-åringen (flicka) är 135 cm och väger 28 kg.  

• Indianica

Min pojke är 10 år och väger 30 kg!!! Han är "normal" i vikten och har alltid varit det. Men han väger alltså 2 kg mer än din femåring...

Jag förstår om detta med vikt är känsligt för dig då du haft ätstörningar, men det får inte heller leda till att du förnekar att han är överviktig och att du låter honom ohämmat frossa i mat eller inte klarar av att prata om det med barnet och BVC.

Enligt denna BMI-uträknare för barn lider din son t.om av fetma (gränsen för fetma går vid BMI 17.93)och han ligger t.om på flera intervaller över gränsen för fetma (nästan på 20) och kanske tangerar grav fetma?

www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Fetma är ju något som kan leda till hjärtbesvär redan i unga år om man inte sätter stopp för det. Vill du inte din sons bästa?

Försök avdramatisera detta med vikten för din son, men smyg in sunda vanor för honom och rörelse i vardagen!

• De5pojkarna

Min 5 åring är strax över 110 och väger 18 kg.
    Min 7 åring är 120 ca och väger 22 kg.  

• Nape

Min son är 5 och ungefär 122 cm lång. Vi har ingen våg och har inte varit på 5-årskontroll än, men han vägde 19 kilo med kläderna på, när jag vägde hos svärmor. Han skulle INTE förstå ord som "överviktig". Tror du din son förstod?

Försök släppa HUR hon sade det, och fokusera på VAD hon sa. Han väger på tok för mycket. Någonting jag märkt är att det inte alltid handlar om att man proppar i ungarna skitmat- i två av famljerna vi känner är barnen överviktiga. De är supernoga med att hålla mattider, inte småäta, inte äta onyttigt osv osv. MEN- barnen äter stora portioner! Försök kolla av lite om det kan gälla din son också.

Du skrev vad han äter till lunch till exempel, men inte hur mycket. Äter vi tex köttbullar och makaroner äter min son tre köttbullar och 1- 1,5 dl makaroner + lite grönsaker. Fisk och potatis äter han en liten potatis, en klick sås och en halv deciliter fisk. Pannkakor orkar han 1,5. De få gånger vi äter på McD orkar han inte äta upp ett helt Happy Meal, vi får kasta ungefär hälften.

• babysmurfen

Mina söner är smala och långa men följer sina egna kurvor vilket BVC sa var absolut toppen. 11-åringen är 160 cm lång och väger 40 kg och min 5-åring är 117 cm lång och väger 19 kg. Men alla ser vi olika ut.

• ango07

Min son fyllde 5 år nyss och han är 117,5 cm och väger 21 kg. 

Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?