• FemmeM

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Min son var rätt kraftig när han var 5 år. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men ungefär som din, TS. Både lång och tung för åldern. Jag tyckte inte heller han var tjock, inga valkar eller så utan bara kraftig med lite hull, så att säga.
    Sommarn när han fyllde 6 (förra sommarn) hände nåt och han började smalna av, stannade i vikten och växte på längden och nu när han är 7, 5 år väger han 29-30 och är ca 135cm lång vilket är normalvikt för en 7-åring.
    Kan tänkas att han hade bebishullet kvar lite längre än andra :)
    Att tänka på med min son är att han är ganska "lat" och man får se till att han rör på sig, det är inget han gör av sig självt.
    Tycker det var dumt av BVC att säga nåt så grabben hörde men det är oxå bra att få upp ögonen i tid (dina ögon alltså)så hinner du göra ändringar innan det blir föör många extrakilon. För just nu är det ingen fara för din son men om det liksom fortsätter så kan det ju bli jobbigt. Men han kan ju, som min son, växa i sina kilon med tiden. :) 

• FemmeM
    FemmeM skrev 2012-12-14 14:36:48 följande:
    Min son var rätt kraftig när han var 5 år. Kommer inte ihåg exakta siffror nu men ungefär som din, TS. Både lång och tung för åldern. Jag tyckte inte heller han var tjock, inga valkar eller så utan bara kraftig med lite hull, så att säga.
    Sommarn när han fyllde 6 (förra sommarn) hände nåt och han började smalna av, stannade i vikten och växte på längden och nu när han är 7, 5 år väger han 29-30 och är ca 135cm lång vilket är normalvikt för en 7-åring.
    Kan tänkas att han hade bebishullet kvar lite längre än andra :)
    Att tänka på med min son är att han är ganska "lat" och man får se till att han rör på sig, det är inget han gör av sig självt.
    Tycker det var dumt av BVC att säga nåt så grabben hörde men det är oxå bra att få upp ögonen i tid (dina ögon alltså)så hinner du göra ändringar innan det blir föör många extrakilon. För just nu är det ingen fara för din son men om det liksom fortsätter så kan det ju bli jobbigt. Men han kan ju, som min son, växa i sina kilon med tiden. :) 
    Eller kanske inte normalvikt för en sjuåring (han är väl fortfarande ganska lång/stor för sin ålder) men normalvikt enligt BMI
  • FemmeM
    Emeli skrev 2012-12-14 18:18:15 följande:
    Ja, jag tycker du överreagerar, kanske på grund av att du själv har (haft?) ett problematiskt förhållande till mat. Jag tycker dessutom att du fokuserar fel. Ta till dig av det hon vill ha sagt. Det är för ditt barns bästa. Din pojke är stor för sin ålder, både vad gäller längd och vikt. Han har dock lite övervikt i förhållande till sin längd. Det är inte mycket, men värt att observera redan nu. Det är ju lättare att åtgärda ett litet problem jämfört med ett stort.

OBS det är vanligtvis inte barnmorskor som jobbar på BVC. Det är antingen barnsjuksköterskor eller distriktssköterskor (= sjuksköterska inom öppen hälso- och sjukvård) som har hand om den verksamheten. Barnmorskor arbetar på MVC, förlossningen, på BB  och inom verksamhet med anknytning till gynekologi. 
    Fast det handlar ju inte om att TS inte förstår att hennes son väger lite för mkt utan att BVC sa det inför barnet och det tycker inte jag heller är lämpligt. 
Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?