• mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • mrseklund

Jag vill även tillägga att han var 5,5 år när han vägdes och mättes.

• niky40

Jag tycker inte man ska tala om sånt framför så pass gamla barn.

• straw2008

tycker inte man ska prata om sånt inför barn men varför sa inte din MAN något ? Han om någon borde väl vilja skydda sin son ?

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

O jo din pojke låter väldigt stor i mina öron. Min 112 cm långa son väger 16 kg

I kinamockaskogen.....
  • niky40

Däremot är det klart att hon ska ta upp det med er. Enligt bmi för barn är han precis på gränsen för fetma så det är ju viktigt att ni görnågot nu

• mrseklund
    straw2008 skrev 2012-12-14 09:04:12 följande:
    tycker inte man ska prata om sånt inför barn men varför sa inte din MAN något ? Han om någon borde väl vilja skydda sin son ?

Min man blev lite "överrumplad" sa han. Han förstod nog inte vad som egentligen skedde förrän efteråt. Han sa att även känt sig "mästrad" av barnmorskan...som om att han var ifrågasatt.
  • Guldkorn

Min son är 6 år, 117 cm och väger 19 kg.
    Dottern 8 år är 130 cm och väger 28 kg.

• straw2008
    mrseklund skrev 2012-12-14 09:06:51 följande:
    Min man blev lite "överrumplad" sa han. Han förstod nog inte vad som egentligen skedde förrän efteråt. Han sa att även känt sig "mästrad" av barnmorskan...som om att han var ifrågasatt.

Vad spelar det för roll ? Håller mitt barn på att bli överkört så drar jag in honom på trotoaren, inte står jag kvar o glor o tycker att bilen överrumplade o mästrade mig ? Det är ju en naturlig instinkt man har att skydda sitt barn.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?