Inlägg från: mrseklund |Visa alla inlägg
  • mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • mrseklund

Jag vill även tillägga att han var 5,5 år när han vägdes och mättes.

• mrseklund
    straw2008 skrev 2012-12-14 09:04:12 följande:
    tycker inte man ska prata om sånt inför barn men varför sa inte din MAN något ? Han om någon borde väl vilja skydda sin son ?

Min man blev lite "överrumplad" sa han. Han förstod nog inte vad som egentligen skedde förrän efteråt. Han sa att även känt sig "mästrad" av barnmorskan...som om att han var ifrågasatt.
  • mrseklund
    SailorGirl skrev 2012-12-14 09:06:42 följande:
    Han ligger på gränsen till fetma. www.dinbmi.se/bmi-for-barn.asp#isobmi

Ok...om det är så så tänker jag inte blunda för det men bör jag inte även TITTA på hur min son ser ut.

När jag nämner detta för vänner och kollegor som sett honom så häpnar de. De tycker han är normal.

• mrseklund
    straw2008 skrev 2012-12-14 09:08:44 följande:

Vad spelar det för roll ? Håller mitt barn på att bli överkört så drar jag in honom på trotoaren, inte står jag kvar o glor o tycker att bilen överrumplade o mästrade mig ? Det är ju en naturlig instinkt man har att skydda sitt barn.

Ja det kan man ju tycka. Han är som han är och jag är som jag är.

Jag tycker att det var barnmorskan som borde vetat bättre. Hon kan ta det här i enskilt rum med oss. Vi är villiga att lyssna.
  • mrseklund
    BusJohanna skrev 2012-12-14 09:34:21 följande:
    Min son är 6,5år 122cm och väger 22kg.

Det beror väl lite på Hur bm pratade. Men hon kunde kanske ha bett barnet gå ut, gett en folder eller liknande.
    Eller pratat om "kurvan" ist för använda ord som vikt och övervikt. Att han låg över kurvan och att ni föräldrar kanske skulle komma in för ett informationssamtal om hälsa och hälsosamma vanor.

Håller med. Hon kunde ha haft en helt annan ingång på samtalet. Vi fattar ju vad hon menar även om hon inte gör ett klart uttalande framför honom.
    kudden12 skrev 2012-12-14 09:16:53 följande:
    Ert barn är överviktig, och vems är då felet?
    Det är väl du och din man som står för matlagningen hemma? 30 kg är MYCKET för en 5 åring, sen kan man väl tycka att bm kunde ha sagt det utan barnets närvaro, men det är ändå ett faktum,,
    Ok...helt onödigt påhopp! Om du läser tråden så blundar jag inte för något. MEN du har inte sett min son...det har jag. Han har ingen JÄVLA fetma... Jag är inte den föräldern som du syftar på. OK?!?

Jag blir så trött på allt snack om BMI hit och dit. Jag har själv ätstörningar. Varför har jag det? Jo för att jag blivit utsatt för vuxenvärldens fixering vid min vikt när jag var liten. Jag vet precis vad man ska laga till min son och vad han inte ska äta. Jag kan ALLA hälsotips tackar som frågar...därmed ätstörningen.

• mrseklund
    Guldhjärta skrev 2012-12-14 09:23:20 följande:
    Varför bad inte din man barnet att gå ut?

Se ovan...vad ska jag säga....han e lite trögare än jag. Flört
  • mrseklund
    cosinus skrev 2012-12-14 10:27:42 följande:
    Jag kan nog hålla med om att hon kunde fått sonen att gå ut och leka medan hon tog snacket med pappan.

För att svara på din fråga så har min ena son varit ungefär 110 cm och 16 kg i den åldern. Den andra fyller 5 i mars och kommer nog ligga på 100-102 cm och 14 kg (han ligger nu på knappt 100 och 13.5 kg)

Oj...är mina barn ovanligt tunga för sina åldrar? Min dotter blir 3 i april och hon väger 15.8 kg. Hon är ingen speta men är "satt".

• mrseklund
    BusJohanna skrev 2012-12-14 10:31:15 följande:
    Bry dig inte om elakheter. Tänk nyttigt och att ni rör på er. Vardagsmotion är det bästa. Jag köpte en stegräknare och blev chokad över hur lite jag rör på mig. Om du är aktiv lär du ditt barn det. Ha roligt och ät nyttigt.
    Häng inte upp dig på bmi och elakheter. Men var rädd om er.
    Kram

Tack snälla....det värmde så här i decemberkylan! Skrattande
  • mrseklund

Önskar jag kunde lägga upp en bild på mina barn här så ni kunde bedömma själva men vill inte exponera dem.

• mrseklund
    SailorGirl skrev 2012-12-14 09:06:42 följande:
    Han ligger på gränsen till fetma. www.dinbmi.se/bmi-for-barn.asp#isobmi

Jag fattar inte hur man ska kolla i tabellen. Jag skriver in hans vikt och längd men inget händer....?
    Kanske är lika trög som maken... hi hi..
  • mrseklund
    myone skrev 2012-12-14 10:38:06 följande:
    5år o 28kg innebär ca 3 steg över "normalkurvan" 120cm innebär 2 steg över "normalkurvan"

Din son är stor och lång. Så länge som ni äter bra, och rör på er under dagen så tror jag inte du behöver oroa dig.

Kan du inte skriva hur en typisk dag ser ut för er? (all mat och aktiviteter) 

Typisk vardag:
    Barnen äter frukost på dagis...fil och müsli, 1 macka kanske??P
    Lunch även det på dagis....de säger att han har ätit bra.
    Middag: Ibland äter han bra...god mat alt. hungrig...ibland äter han inget om han inte gillar. Får alltid grönsaker till maten.
    Mellanmål är väl en frukt eller en macka.
    Efter middagen går vi ut och leker ngn timme innan TV och sömn vid 20. Eller så spelar han xbox ngn timme.

Helger:
    Frukost: Naturell yougurt 0,5% med russin, lite cornflakes, honung för smaken, 1-2 mackor med lättmargarin skinka/ost.
    Lunch: Varierar men alltid med grönsaker och mjölk 1,5% eller vatten.
    Mellanmål: Frukt eller smörgås med mjölk.
    Middag: som lunch. Här kanske han får lättdryck eller saft till maten. Ev. glass till efterrätt.
    Lördagsgodis.

Akiviteter på helgerna är Judo på söndagar, annars så har vi hund så promenader med den, lek med kompisar, lekland, pulkaåkning mm.

Mina barn får bara dricka "socker" på helger eller vid fika med släkt och vänner. Isglass efter maten kanske 2 ggr/veckan. Lördagsgodis eller popcorn på helgerna. Han är även begränsad i TV-tittande och TV-spel...max 1-2 timmar en helgdag.

Någon dietist i forumet????
  • mrseklund

Tack alla för bra svar.

Skriv gärna mer om era pojkars vikt och längd....nyfiken.

• mrseklund

Skrattande Håller helt med!

Precis vad jag försöker göra. Som sagt jag vet hur det varit i min egen uppväxt och vad det lett till.
    Vi talar aldrig om vikt och utseende hemma. Vi säger att socker inte är bra för tänderna osv. Att om man tränar får man starka ben osv

• mrseklund
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-14 14:17:55 följande:
    skulle du vilja beskriva hur din son ser ut i kroppen eftersom du anser att det är det man ska gå efter? Hur skulle han se ut för att man skulle tala om övervikt enligt dig? Vad är det du går efter?
    Han är "satt" och har äft sin pappa och farfars kropp. Farfar är lång och pappa är satt dvs bred/stor.
    Han har inget "daller". När han sitter ner så får han en liten bulle under naveln. Alltså för mig är han inte ens "knubbig" utan har mer hull.

För mig är ett överviktigt barn eller med fetma ett barn som är så rund att det har flera "bilringar" eller har det jobbigt att röra sig. Att de kanske inte kan hitta kläder som passar.
Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?