mrseklund skrev 2012-12-14 14:29:59 följande:
Han är "satt" och har äft sin pappa och farfars kropp. Farfar är lång och pappa är satt dvs bred/stor. Han har inget "daller". När han sitter ner så får han en liten bulle under naveln. Alltså för mig är han inte ens "knubbig" utan har mer hull. För mig är ett överviktigt barn eller med fetma ett barn som är så rund att det har flera "bilringar" eller har det jobbigt att röra sig. Att de kanske inte kan hitta kläder som passar.
Jag förstår hur du tänker men barn i den åldern får överlag inte en övervikt som ser ut på det sättet. Utan det blir mer att de har ett jämt fördelat, icke-dallrigt hull i en ålder då barn helst inte ska ha så mycket hull. Dvs lite hulliga armar och ben. En "satt" bastant bål med hull och känner man efter revbenen känner man att där finns ett fettlager. Den normalviktiga femåringen ger överlag ett rätt spinkigt intryck där lite ryggkotor och revben kan vara synliga. Som förälder kan det vara svårt att se då barnet ofta inte har lagt på sig synligt utan snarare att den avsmalning som borde ha skett ej har hänt. När min äldsta började sexårs fanns två pojkar i klassen med det här satta, lite kraftiga utseendet. Nu tre år senare har båda utvecklat en klart synlig övervikt.