• caroolina85

Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej

Ja är gravid i v 13 och tar ja inte bort barnet så hotar sambon med att slänga ut mej.
    För 2 år och 5 månader sedan köpte han ett hus som vi nu bor i. Enbart han står på huset då ja själv kände att ja inte hade pengar att köpa hus för.
    Ja har sedan dess betalat honom "hyra" på 3000.- var månad.

Vad händer nu? kan han bara slänga ut mej och barnet så där

• Svar på tråden Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej
  • The Fugly

Köpte han huset innan ni blev ihop eller köpte han det efter att nu blev ihop för att ni skulle bo där tillsammans?

• Anonym

Är du skriven där kan han inte slänga ut dig hur som helst!!

• Anonym

Köptes det för gemensamt bruk så är det ERT hus! Sen kan han ändå inte kasta ut dig om du är skriven där.

• Anonym

Förekom honom och flytta själv! 

• tundra

Har ni flyttat dit tillsammans så äger du halva huset.
    Ta kontakt med jurist.

• MrsKnapa

Flyttasjälv ut!
    Bara för du betalat hyra betyder de inte att du äger huset, eftersom du skrev att duinte ville ståpå huset eftersom du inte hade råd. Är de alltså hans hus som du också bor i.

• The Fugly
    MrsKnapa skrev 2012-12-11 12:40:32 följande:
    Flyttasjälv ut!
    Bara för du betalat hyra betyder de inte att du äger huset, eftersom du skrev att duinte ville ståpå huset eftersom du inte hade råd. Är de alltså hans hus som du också bor i.
    Nej, köptes huset för gemensamt bruk har TS enligt sambolagen rätt till värdet av halva huset oavsett vem som betalade och vem huset står på.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Anonym (..)
    The Fugly skrev 2012-12-11 13:02:02 följande:
    Nej, köptes huset för gemensamt bruk har TS enligt sambolagen rätt till värdet av halva huset oavsett vem som betalade och vem huset står på.
    Är sambolagen verkligen så hård?
    Varför ska ts ha någon rätt till huset överhuvudtaget? 
  • Nazca
    MrsKnapa skrev 2012-12-11 12:40:32 följande:
    Flyttasjälv ut!
    Så länge de inte har skrivit ett eget samboavtal så har TS rätt till halva huset enligt Sambolagen.

TS: Ta kontakt med en jurist... 
    Bor själv i ett hus som jag inte står på. Skrev ett eget samboavtal där jag avskrev mig rätten till min halva av huset. Allt som är inköpt EFTER att ni flyttat ihop har du rätt till enligt lag. Så halva huset är ditt. Vill han att du ska flytta måste han köpa ut dig.  
  • Anonym (..)

Stackars karl!!!
    Jag skulle inte ha samvete att kräva halva huset som min man snällt har gått å köpt å betalat helt själv för at vi ska ha någonstans att bo.
    Men alla är ju olika.. 

Svar på tråden Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej