• The Fugly

Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej

Köpte han huset innan ni blev ihop eller köpte han det efter att nu blev ihop för att ni skulle bo där tillsammans?

• The Fugly
    MrsKnapa skrev 2012-12-11 12:40:32 följande:
    Flyttasjälv ut!
    Bara för du betalat hyra betyder de inte att du äger huset, eftersom du skrev att duinte ville ståpå huset eftersom du inte hade råd. Är de alltså hans hus som du också bor i.
    Nej, köptes huset för gemensamt bruk har TS enligt sambolagen rätt till värdet av halva huset oavsett vem som betalade och vem huset står på.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • The Fugly
    Anonym (..) skrev 2012-12-11 13:09:54 följande:
    Är sambolagen verkligen så hård?

Varför ska ts ha någon rätt till huset överhuvudtaget? 

Ja, lagen är så hård. Jag säger inte att jag till fullo håller med lagen i alla lägen men den är vad den är. Man kan som sagts i tråden lätt se till att lagen inte gäller genom samboavtal.
    Anonym (..) skrev 2012-12-11 13:17:35 följande:
    Stackars karl!!!

Jag skulle inte ha samvete att kräva halva huset som min man snällt har gått å köpt å betalat helt själv för at vi ska ha någonstans att bo.

Men alla är ju olika.. 

Inte ens om han hotade att kasta ut dig om du inte gjorde abort?
  • The Fugly
    Anonym skrev 2012-12-11 18:12:42 följande:
    Vi träffades för 4 år sedan och ja flyttade då in i hans lägenhet (den ägde han själv sedan 10 år tillbaka). Det var en tvåa och eftersom han har en son sedan innan så blev det för litet så vi började leta hus. Sambon sålde sin lägenhet och sattsade dom pengarna på nya huset och eftersom ja inga pengar hafe då att lägga på huset köpte han det själv och står på alla papper. Vi har nu bott där i 2 år och 5 månader. Sambon är 8 år äldre än mej och har ett barn sedan tidigare, ja var ärlig och gjorde klart från början att ja någon gång vill ha ett barn. Han sa att han kunde tänka sig två. Med i flytten följde även olika bebis saker som hsn sparat med. Nu efter ett 4 år långt förhållande blev ja oplanerat gravid. Ja blev glad och sambon har inte sagt så mycket fram till nu. Väljer ja att behålla barnet får ja klara mej själv och leta nytt boende. Nu står ja här och vet varken in eller ut. Hur konstigt det än låter så älskar ja ju honom, men ska ja tvingas ta bort barnet som ja längtat efter i 7 år
    Ta kontakt med en jurist så du får rätt hjälp.

Jag tycker det är rent ut sagt vidrigt att försöka pressa något att göra abort med hot om att kasta ut dem och känner ingen sympati med din sambo som andra tydligen ändå gör. Ska du bli ensam med barnet kommer du dessutom behöva din del, barn är inte gratis.
  • The Fugly
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 03:28:16 följande:
    Håller med. Risken finns att sambon freakar ur och situationen kan bli riktigt obehaglig om TS kräver något.Problemet är väl att ett hus/en fastighet har formkrav.

Sambolagen tar sikte på lös egendom och inte fast egendom. Tror nog att du får vänta tills du läst kursen i fastighetsrätt.

Jag tycker att TS ska flytta, var rädd om dig och barnet. Behåll barnet och tvinga han att betala underhåll i 18 år istället. Bättre hämnd tycker jag.

Bara för att förtydliga, det är väl just övertagandereglerna i sambolagen du menar inte omfattar fast egendom? Fast egendom som utgör sambogendom, vilket förefaller vara vad vi pratar om i TS fall, omfattas ju definitivt av sambolagen.
  • The Fugly
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 07:38:07 följande:
    Jag erkänner att jag inte har 100% koll.
    Vad menas med Sambolagen §5, 2 st? Man måste alltså anmäla att man har en gemensam bostad om det är fast egendom? Vilket TS+sambo knappast gjort?!

Notera också §15, troligen är det den s.k. trappan. Så för varje 20%, och TS+sambo har varit sambo i hans hus i 2,5 år, alltså 50% av huset kan de dela på. TS skulle isf ha rätt till 25% av huset?

Har TS berättat hur de köpte huset? Hade sambon pengar eller tog de lån? Isf innebär §14 att de ska dela på skulderna också. Går banken med på det? Kan TS betala lånen, amortering, försäkringar och allt annat som ett hus kostar?

§15 " I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14§§ skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom."

Det ska alltså göras en skälighetsbedömning också.
    Nä, jag tror inte att TS har mycket att hämta här, försök att hålla sams för barnets skulle, försök att få bo kvar tills du hittar något annat. Det kan bli mycket bråk för ingenting, känns det som. Livet går vidare och varje förhållande är en erfarenhet.
    Nej, 5:2 anger att man får anmäla att det är en gemensam bostad, det är frivilligt. Det är framförallt ett sätt att meddela egendomen är samboegendom vilket får effekten att den sambo egendomen är skriven på inte kan förfoga över denna utan den andres samtycke.

Läs inlägg #21, TS skrev det av någon anledning som anonym. De har varit tillsammans i 4 år och jag anser, utifrån det lilla vi vet, inte att en standarddelning vore oskälig, men det är en fråga för den jurist TS förhoppningsvis kontaktar som  kan gå igenom ärendet i detalj. Det kommer inte jag göra här men ja, till skillnad från dig så tror jag det är mycket möjligt att TS har något att hämta. 

Hursom, jag var inte efter en detaljdiskussion, jag ville bara med anledning av ditt påstående påpeka att fast egendom i allra högsta grad omfattas av sambolagen. Undantaget jag på rak arm kan komma på är övertagande av bostad som inte är samboegendom. 

Så, juriststudenten hade faktiskt inte fel, är det samboegendom är det teoretiskt möjligt att TS skulle kunna få ta över. Dock är det kanske inte troligt, speciellt då sambon själv har barn, utan det skulle, om det finns pengar efter skuldernas avräknande, bli en fråga om att TS köps ut. Observera dock, det är en bedömning på mycket knapphändig information varför TS måste gå till en jurist för att få en komplett bild av sin situation. Det skulle kunna visa sig att det inte är värt besväret men det vet vi ju inte.

• The Fugly
    sextiotalist skrev 2012-12-13 08:28:52 följande:
    Det är ju överskottet som räknas.

I Ts fall så hade jag haft samvete för det. Men om jag hade varit den som stuckit, nej.
    Jag är helt med dig. Jag skulle aldrig lämna någon och dessutom fucka dem men i TS sits..
Svar på tråden Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej