• caroolina85

Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej

Ja är gravid i v 13 och tar ja inte bort barnet så hotar sambon med att slänga ut mej.
    För 2 år och 5 månader sedan köpte han ett hus som vi nu bor i. Enbart han står på huset då ja själv kände att ja inte hade pengar att köpa hus för.
    Ja har sedan dess betalat honom "hyra" på 3000.- var månad.

Vad händer nu? kan han bara slänga ut mej och barnet så där

• Svar på tråden Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej
  • Anonym (skeptisk)
    Nazca skrev 2012-12-12 11:33:45 följande:
    Du verkar inte vara läskunnig.
    TS skrev tidigare att det var en oplanerad graviditet.
    Hon åt p-piller när hon blev gravid. 
    Och då tycker jag att man gör abort, för man försökte inte få barn, det fanns inget samförstånd om det alls.

Men sen tycker jag inte man ska ha kvar en relation med en man som beter sig så heller.

• FruNaftra

Istället för att sitta här och lyssna på expertgooglare så borde du kontakta en jurist omgående. Ofta kan man få en timmes konsultation gratis.

Är du skriven på adressen har jag för mig att man inte har rätt att kasta ut någon. Där gäller 3 månaders uppsägning. Speciellt när du betalt "hyra".

Men...du bör prata med en jurist om detta.

• Nazca
    Anonym (skeptisk) skrev 2012-12-12 11:35:46 följande:
    Och då tycker jag att man gör abort, för man försökte inte få barn, det fanns inget samförstånd om det alls.

Men sen tycker jag inte man ska ha kvar en relation med en man som beter sig så heller.

Varför ska man göra abort då?
    Om man äter p-piller, råkar bli gravid så betyder det inte att man inte vill ha barn ändå.
    Om så varit fallet så hade min vännina gjort abort två gånger bara för att det inte fanns något samförstånd!
    Barnet behöver inte vara oönskat för det. Bara en underbart oplanerad överraskning. 

Kan säga att jag inte hade gjort abort om jag hade blivit gravid på p-piller.
    Det är ett idiotiskt resonemang i mina öron. 
  • Tonårsmorsan
    Anonym (Fjällbert) skrev 2012-12-11 22:38:03 följande:
    Fan så vidrigt det skulle vara om TS krävde halva huset. Det bästa vore väl isf att de räknar ut hur mycket hon betalt i hyra och så får han betala henne den summan.
    TS skulle inte betalt "hyra" från början utan ha betalt av sin del av huset.

Har ni hört talas om preventivmedel? Det är jättebra att använda det om man inte planerar barn.
    Vadå vidrigt? Enligt sambolagen så har hon rätt till halva värdet av det gemensamma boendet. Är man sambo är man ett "team" och bidrar på olika sätt beroende på olika förutsättningar. Självklart ska man inte behöva betala hyra till sin sambo! Annars har ju den här mannen bara utnyttjat någon för att knulla.

TS Caroolina85 SJÄLVKLART ska du kräva det du har rätt till genom sambolagen. Du har rätt till halva huset oavsett vem som betalade vad och vem som står på kontraktet. Du ska kräva det eftersom ditt framtida BARN kommer att behöva det. Du är skyldig ditt framtida barn en så god ekonomisk grundtrygghet du har rätt till. Ditt barn ska inte få en sämre start bara för att du fegar ur. Stå på dig!
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym
    FruNaftra skrev 2012-12-12 12:07:46 följande:
    Istället för att sitta här och lyssna på expertgooglare så borde du kontakta en jurist omgående. Ofta kan man få en timmes konsultation gratis.

Är du skriven på adressen har jag för mig att man inte har rätt att kasta ut någon. Där gäller 3 månaders uppsägning. Speciellt när du betalt "hyra".

Men...du bör prata med en jurist om detta.
    Vad jag vet kostar en timme ca 1500 kr men det är gratis om man ringer och pratar lite kort
  • Anonym (Skabb)
    Anonym (Fjällbert) skrev 2012-12-11 22:38:03 följande:
    Fan så vidrigt det skulle vara om TS krävde halva huset. Det bästa vore väl isf att de räknar ut hur mycket hon betalt i hyra och så får han betala henne den summan.
    TS skulle inte betalt "hyra" från början utan ha betalt av sin del av huset.

Har ni hört talas om preventivmedel? Det är jättebra att använda det om man inte planerar barn.
    Håller med. Risken finns att sambon freakar ur och situationen kan bli riktigt obehaglig om TS kräver något.
    Anonym (Jur. student) skrev 2012-12-11 13:20:49 följande:
    Det stämmer som dem andra säger. Är huset inköpt för gemensamt boende och du INTE har avskrivit dig rätten till det, så har du rätt till halva huset. Skulle det dessutom vara så att du har råd att köpa ut honom, så kan du ha rätt till huset i och med att du har större behov av huset än vad han har (p g a det kommande barnet). Så han är ute på väldigt tunn is, kan jag meddela!
    Problemet är väl att ett hus/en fastighet har formkrav.
    Sambolagen tar sikte på lös egendom och inte fast egendom. Tror nog att du får vänta tills du läst kursen i fastighetsrätt.

Jag tycker att TS ska flytta, var rädd om dig och barnet. Behåll barnet och tvinga han att betala underhåll i 18 år istället. Bättre hämnd tycker jag.
  • The Fugly
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 03:28:16 följande:
    Håller med. Risken finns att sambon freakar ur och situationen kan bli riktigt obehaglig om TS kräver något.Problemet är väl att ett hus/en fastighet har formkrav.

Sambolagen tar sikte på lös egendom och inte fast egendom. Tror nog att du får vänta tills du läst kursen i fastighetsrätt.

Jag tycker att TS ska flytta, var rädd om dig och barnet. Behåll barnet och tvinga han att betala underhåll i 18 år istället. Bättre hämnd tycker jag.

Bara för att förtydliga, det är väl just övertagandereglerna i sambolagen du menar inte omfattar fast egendom? Fast egendom som utgör sambogendom, vilket förefaller vara vad vi pratar om i TS fall, omfattas ju definitivt av sambolagen.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Anonym (Skabb)
    The Fugly skrev 2012-12-13 06:56:01 följande:

Bara för att förtydliga, det är väl just övertagandereglerna i sambolagen du menar inte omfattar fast egendom? Fast egendom som utgör sambogendom, vilket förefaller vara vad vi pratar om i TS fall, omfattas ju definitivt av sambolagen.
    Jag erkänner att jag inte har 100% koll.
    Vad menas med Sambolagen §5, 2 st? Man måste alltså anmäla att man har en gemensam bostad om det är fast egendom? Vilket TS+sambo knappast gjort?!

Notera också §15, troligen är det den s.k. trappan. Så för varje 20%, och TS+sambo har varit sambo i hans hus i 2,5 år, alltså 50% av huset kan de dela på. TS skulle isf ha rätt till 25% av huset?

Har TS berättat hur de köpte huset? Hade sambon pengar eller tog de lån? Isf innebär §14 att de ska dela på skulderna också. Går banken med på det? Kan TS betala lånen, amortering, försäkringar och allt annat som ett hus kostar?

§15 " I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14§§ skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom."

Det ska alltså göras en skälighetsbedömning också.
    Nä, jag tror inte att TS har mycket att hämta här, försök att hålla sams för barnets skulle, försök att få bo kvar tills du hittar något annat. Det kan bli mycket bråk för ingenting, känns det som. Livet går vidare och varje förhållande är en erfarenhet.
  • sextiotalist
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 03:28:16 följande:
    Håller med. Risken finns att sambon freakar ur och situationen kan bli riktigt obehaglig om TS kräver något.
    Problemet är väl att ett hus/en fastighet har formkrav.

Sambolagen omfattas även av fast egendom, om fastigheten köptes för att bo där tillsammans. Men inte sommarstugor och fastigheter som ägdes innan förhållandet. Det är totalt ointressant vem som står på fastigheten och vem som betalat mest.
    En kollega har blivit av med halva fastigheten två ggr pga sambolagen. Det första fallet var nog helt OK enligt honom, sedan tog han vinsten från den försäljningen och investerade i ett nytt boende med sin nya sambo. När de separerade så hade hon ändå rätt till halva fastigheten.
  • Anonym

Tittar man här inne på FL är det verkligen MÅNGA som blir gravida trots p-medel. Det är verkligen konstigt då det är typ 1% risk att bli gravid med p-piller.

Jag tror många slarvar!

• Anonym (Skabb)
    sextiotalist skrev 2012-12-13 07:46:49 följande:
    Sambolagen omfattas även av fast egendom, om fastigheten köptes för att bo där tillsammans. Men inte sommarstugor och fastigheter som ägdes innan förhållandet. Det är totalt ointressant vem som står på fastigheten och vem som betalat mest.
    En kollega har blivit av med halva fastigheten två ggr pga sambolagen. Det första fallet var nog helt OK enligt honom, sedan tog han vinsten från den försäljningen och investerade i ett nytt boende med sin nya sambo. När de separerade så hade hon ändå rätt till halva fastigheten.
    Men var det han som köpte båda gångerna då? Hur gick det med lånen? Fanns det lån?
    Jag hade aldrig haft samvete att göra så mot någon som jag har älskat och delat tak med. Och speciellt inte mot någon jag har barn med.
  • Anonym (Skabb)
    Anonym skrev 2012-12-13 07:48:37 följande:
    Tittar man här inne på FL är det verkligen MÅNGA som blir gravida trots p-medel. Det är verkligen konstigt då det är typ 1% risk att bli gravid med p-piller.

Jag tror många slarvar!
    Det där är värt en egen tråd!
  • sextiotalist
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 07:49:48 följande:
    Men var det han som köpte båda gångerna då? Hur gick det med lånen? Fanns det lån?
    Jag hade aldrig haft samvete att göra så mot någon som jag har älskat och delat tak med. Och speciellt inte mot någon jag har barn med.
    Det är ju överskottet som räknas.

I Ts fall så hade jag haft samvete för det. Men om jag hade varit den som stuckit, nej.
  • The Fugly
    Anonym (Skabb) skrev 2012-12-13 07:38:07 följande:
    Jag erkänner att jag inte har 100% koll.
    Vad menas med Sambolagen §5, 2 st? Man måste alltså anmäla att man har en gemensam bostad om det är fast egendom? Vilket TS+sambo knappast gjort?!

Notera också §15, troligen är det den s.k. trappan. Så för varje 20%, och TS+sambo har varit sambo i hans hus i 2,5 år, alltså 50% av huset kan de dela på. TS skulle isf ha rätt till 25% av huset?

Har TS berättat hur de köpte huset? Hade sambon pengar eller tog de lån? Isf innebär §14 att de ska dela på skulderna också. Går banken med på det? Kan TS betala lånen, amortering, försäkringar och allt annat som ett hus kostar?

§15 " I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14§§ skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom."

Det ska alltså göras en skälighetsbedömning också.
    Nä, jag tror inte att TS har mycket att hämta här, försök att hålla sams för barnets skulle, försök att få bo kvar tills du hittar något annat. Det kan bli mycket bråk för ingenting, känns det som. Livet går vidare och varje förhållande är en erfarenhet.
    Nej, 5:2 anger att man får anmäla att det är en gemensam bostad, det är frivilligt. Det är framförallt ett sätt att meddela egendomen är samboegendom vilket får effekten att den sambo egendomen är skriven på inte kan förfoga över denna utan den andres samtycke.

Läs inlägg #21, TS skrev det av någon anledning som anonym. De har varit tillsammans i 4 år och jag anser, utifrån det lilla vi vet, inte att en standarddelning vore oskälig, men det är en fråga för den jurist TS förhoppningsvis kontaktar som  kan gå igenom ärendet i detalj. Det kommer inte jag göra här men ja, till skillnad från dig så tror jag det är mycket möjligt att TS har något att hämta. 

Hursom, jag var inte efter en detaljdiskussion, jag ville bara med anledning av ditt påstående påpeka att fast egendom i allra högsta grad omfattas av sambolagen. Undantaget jag på rak arm kan komma på är övertagande av bostad som inte är samboegendom. 

Så, juriststudenten hade faktiskt inte fel, är det samboegendom är det teoretiskt möjligt att TS skulle kunna få ta över. Dock är det kanske inte troligt, speciellt då sambon själv har barn, utan det skulle, om det finns pengar efter skuldernas avräknande, bli en fråga om att TS köps ut. Observera dock, det är en bedömning på mycket knapphändig information varför TS måste gå till en jurist för att få en komplett bild av sin situation. Det skulle kunna visa sig att det inte är värt besväret men det vet vi ju inte.

• The Fugly
    sextiotalist skrev 2012-12-13 08:28:52 följande:
    Det är ju överskottet som räknas.

I Ts fall så hade jag haft samvete för det. Men om jag hade varit den som stuckit, nej.
    Jag är helt med dig. Jag skulle aldrig lämna någon och dessutom fucka dem men i TS sits..
  • caroolina85

Jag går snart in i v20! Sambon och ja kom överens om att ge allt ett försök. Funkar inte livet när bebisen finns hos oss flyttar vi isär då. sgen dp vi hade tid för abort var nog den längsta och jobbigast ja har vart med på tillsist fick sambon ta det avgörande beslutet om ja skulle ta tabletterna eller inte

• Lindsey Egot the only one

Kul kille!

Så han väljer hellre att bli ensamstående med två barn än med ett barn och ett till ed en sambo som man kan dela vardagen med.
    Har han inte fattat att han kommer bli ensamstående tvåbarnspappa om han slänger ut dig?

Svar på tråden Gravid och sambon hotar med att slänga ut mej