• MammaLotta

2 frågor :)

Tänkte fråga bara lite allmänt hur andras barn ligger i utveckligen vid 3 års ålder.
    Enligt min går det alldeles för fort för att jag ska hinna med min  3 åring.
    Ingen napp, ingen välling, vanlig säng och helt blöjfri!
    Någon annan som har ett snabbt utvecklande barn? :)

Och så tänkte jag fråga hur noga är ni andra med "pulla och snopp".
    Är det bara jag som tycker att det är lika viktigt att veta om sitt kön och att det finns 2 olika kön, precis som att veta att man har 10 fingrar och tår liknande?
    Har fått många blickar och fnys över min öppenhet ang kön när det gäller min dotter! 

• Svar på tråden 2 frågor :)
  • MammaLotta
    ToK skrev 2013-01-07 22:10:23 följande:

Jag är 24 och pulla är för mig uteslutande att pulla, alltså att onanera.

Vi och alla jag känner säger snippa. Verkar bara vara Gävle då som säger något annat än resten av Sverige... :)

Jag tror att riktigt många är så jävla trötta på att kalla kvinnans kön för något annat eftersom de inte hittat någon bra ord i den äldre generationen. När jag var liten kallade vi snippan för Gulla. Min vän kallade snippan för Höna. En annan för Smulan. Och sorgligt nog några för Framstjärt. En del kallade den säkert också för Pulla.

Nu har vi tröttnat på sånna tråkiga "hittepå-ord" utan nu vill vi i Sverige ha ett bra, gemensamt och tydligt ord precis som vi har för snoppar. Det blir snippa. Dags för Gävle att haka på resten av Sverige helt klart! 
    Och jag är jävligt trött på att folk ska komma med hittepå ordet snippa.
    Kanske dags för er att växa upp ist.
  • ToK
    MammaLotta skrev 2013-01-07 22:20:02 följande:
    Och jag är jävligt trött på att folk ska komma med hittepå ordet snippa.
    Kanske dags för er att växa upp ist.
    Haha, växa upp? What? Varför blir du så bitter? Om nu typ hela Sverige använder ordet Snippa och det finns någon liten folkhop som istället använder ordet "pulla" i Gävle så ska vi andra växa upp och börja inse att den handfulla folkmassan i Gävle är de som har de universella svaren på vad könsorganen ska kallas?

Det kanske istället är dags att förenkla för sina barn och använda samma ord som resten av landet, kanske. De lär ju så fort de börjar prata med andra människor och får tillgång till internet få reda på att alla säger snippa i alla fall (om man nu inte väljer fitta, slida eller vagina istället förstås. Eller blygd, jag vet en tjej som vars barn vuxit upp med att det heter blygd).  
  • MammaLotta
    ToK skrev 2013-01-07 22:39:47 följande:
    Haha, växa upp? What? Varför blir du så bitter? Om nu typ hela Sverige använder ordet Snippa och det finns någon liten folkhop som istället använder ordet "pulla" i Gävle så ska vi andra växa upp och börja inse att den handfulla folkmassan i Gävle är de som har de universella svaren på vad könsorganen ska kallas?

Det kanske istället är dags att förenkla för sina barn och använda samma ord som resten av landet, kanske. De lär ju så fort de börjar prata med andra människor och får tillgång till internet få reda på att alla säger snippa i alla fall (om man nu inte väljer fitta, slida eller vagina istället förstås. Eller blygd, jag vet en tjej som vars barn vuxit upp med att det heter blygd).  
    www.google.se/imgres&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1241&bih=606&tbm=isch&tbnid=B8Kd6o7jDt8bFM:&imgrefurl=minsnippa.wordpress.com/category/flash/&docid=Oxf9__ctDDY88M&imgurl=minsnippa.files.wordpress.com/2010/11/0021.jpg&w=400&h=487&ei=D0LrUOClNYqG4gS0z4Fw&zoom=1&iact=hc&vpx=1000&vpy=100&dur=83&hovh=249&hovw=203&tx=180&ty=108&sig=106870529635467975073&page=2&tbnh=131&tbnw=105&start=19&ndsp=28&ved=1t:429,r:25,s:0,i:182

Sökte på snippa...
  • majsis08

jag säger snippa eller puppan till min dotter:P låter puppa fult? kanske ska sluta säga de!!

• MammaLotta
    majsis08 skrev 2013-01-07 22:54:30 följande:
    jag säger snippa eller puppan till min dotter:P låter puppa fult? kanske ska sluta säga de!!
    puppan.....ja vad bra lura in din dotter att hennes könsorgan en dag ska bli en fjäril :)
  • dec2010

Men mammaLotta, snippa är ju inget hittepåord, det står ju i ordboken som ett vedertaget ord.

Eller jo, nån har ju hittat på det nån gång. Som snopp, tumme, julgran och sax. Allt är hittepåord isåfall.

• La Lola
    majsis08 skrev 2013-01-07 22:54:30 följande:
    Ja puppa är ju något helt annat.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • majsis08
    La Lola skrev 2013-01-08 07:40:17 följande:
    Ja puppa är ju något helt annat.
    bra då kan jag fortsätta säga puppan:) eller snippa:)
  • La Lola
    majsis08 skrev 2013-01-08 11:29:33 följande:
    bra då kan jag fortsätta säga puppan:) eller snippa:)
    Nu tror jag du missuppfattade något.
    Puppa är något annat så det ordet tycker jag inte att du ska använda.
  • majsis08

ähh man säger vad man vill:) själv tycker jag puppa låter gullligt och inte vulgärt:)

• La Lola
    majsis08 skrev 2013-01-08 19:43:58 följande:
    ähh man säger vad man vill:) själv tycker jag puppa låter gullligt och inte vulgärt:)
    Jag tycker det låter som förstadiet till en fjäril.....
  • majsis08
    La Lola skrev 2013-01-08 19:56:05 följande:
    Jag tycker det låter som förstadiet till en fjäril.....
    ja för att det är det:P
  • La Lola
    majsis08 skrev 2013-01-08 20:18:11 följande:
    ja för att det är det:P
    Exakt.
    Så då förstår jag inte varför man vill kalla en liten flickas könsorgan för det.
  • TvåTrollungar

Pulla är något man GÖR inte ett namn. Döp din slida till, Greta, mutta, Mimmi, skrutta eller vad som men du kan ju inte kalla den för gå, hoppa, lukta eller virka..

• TvåTrollungar

Snippa är det vedertagna ordet i motsvarighet mot snopp för att flickans könsorgan inte skall bli tabubelagt att prata om för att någon använder stjärt, en mutta, en annan skrutta, en murra, en missen osv medan pojken har ett vedertaget ord SNOPP. Det är bara att acceptera det, personal i skola/ förskola och sjukvård använder/ ska använda snippa. Det är det ordet som gäller alla familjer kan ju inte tro att deras familjenamn på slidan ska va det som alla SKA följa.

Svar på tråden 2 frågor :)