• MammaLotta

2 frågor :)

Tänkte fråga bara lite allmänt hur andras barn ligger i utveckligen vid 3 års ålder.
    Enligt min går det alldeles för fort för att jag ska hinna med min  3 åring.
    Ingen napp, ingen välling, vanlig säng och helt blöjfri!
    Någon annan som har ett snabbt utvecklande barn? :)

Och så tänkte jag fråga hur noga är ni andra med "pulla och snopp".
    Är det bara jag som tycker att det är lika viktigt att veta om sitt kön och att det finns 2 olika kön, precis som att veta att man har 10 fingrar och tår liknande?
    Har fått många blickar och fnys över min öppenhet ang kön när det gäller min dotter! 

• Svar på tråden 2 frågor :)
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 22:18:12 följande:
    Javisst, vill du försvåra det för ditt barn så.
    Att tycka illa om ordet snippa är dock en dålig ursäkt till att inte använda det.
    Försvåra?
    På vilket sätt då?
    Hon är förståndig nog att förstå att ett "objekt" kan ha mer än 1 ord...
    Jag tycker inte illa om ordet snippa, men jag tycker att det är....som att kalla en snopp för rudolf ungefär.
    Det ska alltid vara så gulligt och försiktigt när det gäller tjejer, så som att ha små rosa fluffiga kaniner på trosorna.

Varför inte bara använda ordet pulla?

Om man jämför vilket som skulle vara mest okej att berätta det riktigt namnet på könet, penis eller vagina så skulle det vara mer okej att säga penis men inte vagina.. 
  • La Lola
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:24:56 följande:
    Försvåra?
    På vilket sätt då?
    Jag tycker inte illa om ordet snippa, men jag tycker att det är....som att kalla en snopp för rudolf ungefär.
    Det ska alltid vara så gulligt och försiktigt när det gäller tjejer, så som att ha små rosa fluffiga kaniner på trosorna.

Om man jämför vilket som skulle vara mest okej att berätta det riktigt namnet på könet, penis eller vagina så skulle det vara mer okej att säga penis men inte vagina.. 
    För att snippa är ett vedertaget ord.

Tycker det låter krångligt att ha flera ord för knäskål och flera ord för näsa....fast det är ju inte så vanligt förekommande. Det brukar mest bara vara tjejernas könsorgan som ska ha en massa olika namn....
    Pulla för mig betyder något helt annat o det är inte höna jag tänker på.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Opappan
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:24:56 följande:
    Försvåra?
    På vilket sätt då?

varför inte vagina? 
  • Opappan

Iofs, skulle jag kanske tycka det lät konstigt om ett barn sa vagina eftersom barn inte brukar använda såna "stora" ord. Men det låter ju ändå neutralt 

• La Lola

Jag ska sluta vara OT nu....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaLotta
    Opappan skrev 2012-12-09 22:28:38 följande:
    varför inte vagina? 
    Jag själv skulle kunna säga vagina, jag har absolut inget emot det.
    Dock tycker jag själv inte att det är ett barnord så, men inget direkt farligt.
    Jag menade mer i "norm" vad som är okej.

Det ska alltid gullas till när det gäller tjejer, men när det gäller en kille så kan man vara lite mer "hård".
    Om du förstår vad jag menar`?

Själv inget jag är speciellt för.. 
  • Opappan
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:32:58 följande:
    Jag själv skulle kunna säga vagina, jag har absolut inget emot det.
    Dock tycker jag själv inte att det är ett barnord så, men inget direkt farligt.
    Jag menade mer i "norm" vad som är okej.

Det ska alltid gullas till när det gäller tjejer, men när det gäller en kille så kan man vara lite mer "hård".
    Om du förstår vad jag menar`?

Själv inget jag är speciellt för.. 
    Håller med. Borde finnas ett lika neutralt namn som Snopp. Du kanske kan uppfinna en här o nu :)
    Jag är inte könsordexpert men jag skulle aldrig säga pulla irl Låter ju som att säga k*k och det säger jag inte heller irl :) 
  • MammaLotta
    Opappan skrev 2012-12-09 22:43:35 följande:
    Håller med. Borde finnas ett lika neutralt namn som Snopp. Du kanske kan uppfinna en här o nu :)
    Jag är inte könsordexpert men jag skulle aldrig säga pulla irl Låter ju som att säga k*k och det säger jag inte heller irl :) 
    Vagina - Penis
    Snopp - Pulla
    Kuk -Fitta
    Så ser jag det, har då aldrig hört någon använda ordet pulla på ett hårt sätt eller som en svordom eller liknande... 
  • Cookiesandcream

Vad gäller utvecklingen var min nu femåriga dotter lika "snabb" i utveclingen som din

Men jag har ALDRIG hört någon använda ordet pulla om det kvinnliga könsorganet! Att pulla är för mig en sexuell handling, inget annat...Kan det vara därför folk kollar snett? Eller har det med dialekt att göra? Här hemma säger vi snippa. Tyckte också det lät konstigt första gången jag hörde det, men nu känns det lika naturligt att säga som snopp

• Opappan

skulle det vara fel att lära sitt barn att säga "hålet" istället för vagina, snippa, pulla? =D hahaha

Svar på tråden 2 frågor :)