• MammaLotta

2 frågor :)

Tänkte fråga bara lite allmänt hur andras barn ligger i utveckligen vid 3 års ålder.
    Enligt min går det alldeles för fort för att jag ska hinna med min  3 åring.
    Ingen napp, ingen välling, vanlig säng och helt blöjfri!
    Någon annan som har ett snabbt utvecklande barn? :)

Och så tänkte jag fråga hur noga är ni andra med "pulla och snopp".
    Är det bara jag som tycker att det är lika viktigt att veta om sitt kön och att det finns 2 olika kön, precis som att veta att man har 10 fingrar och tår liknande?
    Har fått många blickar och fnys över min öppenhet ang kön när det gäller min dotter! 

• Svar på tråden 2 frågor :)
  • Casablanca

Jag tycker att det verkar normalt för em treåring. De utvecklas ju i olika takt men vår son började sova i vanlig säng runt 18 månader, slutade dricka välling och ha napp i ungefär samtidigt och blev blöjfri kring två, och det var inget vi eller omgivningen höjde ögonbrynen åt.

Han visste vid tre år också att pojkar har snopp och flickor snippa, men vi pratade inte om det bland folk direkt.

(Pulla är för mig något annat, inte särskilt oskyldig och jag hade absolut blivit lite chockad om jag hörde det ordet komma från en barnamun)

• Flickan och kråkan

Det beror väl på vilket perspektiv man har. Inget av mina barn (två pojkar) har haft napp överhuvudtaget och ingen av dem har druckit välling. Ingen av dem har heller sovit i spjälis. Så ingen napp, ingen välling och vanlig säng känns liksom inte exceptionellt tidigt för en 3-åring . Båda mina var torra dagtid vid 3, men däremot inte på natten. Min äldsta är sen med att bli nattorr. 

Min yngsta är 3,5 och har "full koll" på snopp och snippa. Jag tyckte att det var självklart att benämna dessa kroppsdelar när de undrade som allt annat. Pulla är inte namnet på ett könsorgan för mig utan en aktiv sexuell handling. Vagina använder jag inte heller för att benämna det mina barn undrar över eftersom det är namnet på just vaginan och inte på de yttre delarna av det kvinnliga könsorganet. De har varit intresserade av det som faktiskt syns......eller snarast skillnaden mellan dem, sin pappa och mig. 

• dec2010

Snippa står ju till och med i saol som ordet för kvinnans kön.

Från saol: (personligen hade jag velat ha med betydelsen sexuell handling också).
    pulla s. -n pullor 1 ã??vard.ã?? höna; ã??åld.ã?? flicka, sötnos 2 skål för spelmarker el. insatser; insatser, pott

snippa s. -n snippor • ã??vard.ã?? lanserat ord för kvinnans könsorgan

snopp s. -en -ar 1 utstickande del, spets; bärstjälk; ã??vard.ã?? penis 2 ljus fläck på en hästs nos

• glassen

Håller med de flesta andra. Det låter som en normal utveckling för en 3-åring. Barn utvecklas olika snabbt.
    Jag har också lärt mina barn att det heter snopp och snippa. Pulla betyder något annat och det är definitivt inget ord ett litet barn bör kunna anser jag. 

• MammaLotta

Jag vet inte vart ni kommer ifrån eller hur gamla ni är, men i min generation och stad så hör jag aldrig snippa.
    Utan pulla...
    Förstår inte hur ni kan koppla det ordet med sexuella handlingar, men alla är olika! 

• Casablanca
    MammaLotta skrev 2012-12-12 20:01:17 följande:
    Jag vet inte vart ni kommer ifrån eller hur gamla ni är, men i min generation och stad så hör jag aldrig snippa.
    Utan pulla...
    Förstår inte hur ni kan koppla det ordet med sexuella handlingar, men alla är olika! 
    Men nu när du vet att 90% av alla i tråden, och antagligen därför även väldigt många i verkliga livet säger snippa och förknippar pulla med något helt annat, så kanske du skall fundera på att inte lära ditt barn ordet pulla?

Jag är 24 år, från södra Sverige.  
    ♥ Jag bloggar om graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • MammaLotta
    Casablanca skrev 2012-12-12 20:13:12 följande:
    Men nu när du vet att 90% av alla i tråden, och antagligen därför även väldigt många i verkliga livet säger snippa och förknippar pulla med något helt annat, så kanske du skall fundera på att inte lära ditt barn ordet pulla?

Jag är 24 år, från södra Sverige.  
    Jag tänker absolut inte sluta använda ordet pulla, det är det ordet jag blev uppväxt med och det ordet min dotter använder.
    Ordet pulla förknippas endast som ordet på hennes kön och inget annat här i Gävle.

• Ripichip

Pulla är för mig ett verb. ATT pulla. En typ av onanirörelse. Rörelse man gör i slidan/fittan/vaginan med valfritt antal fingrar.

• La Lola
    MammaLotta skrev 2012-12-12 20:01:17 följande:
    Utan pulla...
    Jag är 38 år o ens ålder har inget med ordet att göra.
    MammaLotta skrev 2012-12-12 20:24:22 följande:
    Jag tänker absolut inte sluta använda ordet pulla, det är det ordet jag blev uppväxt med och det ordet min dotter använder.
    Ordet pulla förknippas endast som ordet på hennes kön och inget annat här i Gävle.

Och så är det för alla i Gävle menar du?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-12 21:26:29 följande:
    Jag är 38 år o ens ålder har inget med ordet att göra.
    MammaLotta skrev 2012-12-12 20:24:22 följande:
    Jag tänker absolut inte sluta använda ordet pulla, det är det ordet jag blev uppväxt med och det ordet min dotter använder. Ordet pulla förknippas endast som ordet på hennes kön och inget annat här i Gävle.  
    Och så är det för alla i Gävle menar du?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Klart att namnet på könet kan ha med ålder att göra. Jag kan inte tala för hela Gävle men på vårat dagis, bvc, umgänge, vänner och familj samt andra föräldrar som jag pratat med ifrån Gävle har eller säger pulla.
Svar på tråden 2 frågor :)